Filtruj treść
Filtruj

czas pracy kierowców

Na czym polega przerywany system czasu pracy kierowcy?

Na czym polega przerywany system czasu pracy kierowcy?

Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej mogą mieć ustalone inne niż typowe godziny pracy. Często stosuje się tam tzw. przerywany czas pracy kierowcy. Polega on na ustaleniu godzin pracy np. w godz. 4-8 oraz 13-17, podczas gdy od godz. 8 do 17, kierowca odbywa przerwę. Powstają jednak pytania jak rozliczać tę przerwę, czy jako dyżur? Ponadto ile może trwać doba pracy takiego kierowcy, czy musi być to maksymalnie 13 godzin?

Zagadnienie przerywanego czasu pracy kierowcy dotyczy dwóch głównych kwestii:

  • pierwszej – dotyczącej prawidłowego rozliczenia czasu przerwy,
  • drugiej – dotyczącej rozliczenia dobowego czasu pracy kierowcy.

Obydwie te kwestie uregulowane są w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców.

System przerywanego czasu pracy kierowcy

Odnosząc się do pierwszego zagadnienia należy stwierdzić, że za czas przerwy, wynikającej z przerywanego systemu czasu pracy, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia (art. 16 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców).

Kiedy można wprowadzić system przerywanego czasu pracy?

System przerywanego czasu pracy może być stosowany, jeśli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją. Stosowanie tego systemu wymaga odpowiednich zapisów w układzie zbiorowym pracy lub porozumienia z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa porozumienia z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy - art. 139 § 3 Kodeksu pracy.

Wydłużenie jazdy o 2 godziny

Czy wydłużenie do 12 godz. dotyczy czasu pracy?

Pytanie:  Pakiet mobilności wprowadził możliwość przedłużenia czasu jazdy, w celu powrotu do bazy - o 2 godziny. Czy wydłużenie to dotyczy tylko czasu jazdy czy również pracy? Ponadto czy w związku z tym można naruszyć ograniczenie do 15 godzin pracy? Jakie mogą być powody skorzystania z tego odstępstwa, czy może być to np. awaria pojazdu?

Możliwość wydłużenia jazdy w związku z powrotem kierowcy na odpoczynek tygodniowy uregulowana jest w artykule 12 rozporządzenia 561/2006 (WE). Oznacza to, że odstępstwo to jest stosowane do przewóz krajowych, jak i międzynarodowych, zarówno w transporcie towarów, jak i osób. Przywołany przepis wskazuje, że wydłużeniu może ulec czas jazdy dziennej i czas jazdy tygodniowej oraz może zostać naruszony okres rozliczeniowy do odebrania odpoczynku dziennego.

Jednak rozporządzenie unijne reguluje kwestie związane z czasem prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy. Natomiast o tym czy może zostać wydłużony czas pracy decydują krajowe uregulowania tj. ustawa o czasie pracy kierowców oraz kodeks pracy. Wskazane w pytaniu przypadki uprawniają do skorzystania z omawianego odstępstwa, o ile oczywiście będą zachowane wszystkie pozostałe przesłanki.

Błędy w czasie pracy kierowców

Najczęstsze błędy w czasie pracy kierowców wykrywane podczas kontroli ITD

C zas pracy kierowców sprawia sporo problemów nie tylko samym kierowcom, ale też ich przełożonym. Ciągłe zmiany przepisów, konieczność równoległego stosowania przepisów krajowych i unijnych, opóźnienia w załadunkach i rozładunkach, zatory drogowe - często dezorganizują pracę kierowców zawodowych. To wszystko sprawia, że nie zawsze jest możliwość sztywnego przestrzegania standardowych godzin pracy i często powoduje konieczność ich przekroczenia. Tutaj najczęściej pojawiają się błędy kierowców, ale też i firmy. Na szkoleniu wyjaśnimy te wątpliwości i podpowiemy jak uniknąć kar.  


Korzyści ze szkolenia:

  • przypomnisz sobie podstawowe normy czasu pracy kierowców,
  • poznasz zasady rozliczania czasu pracy przez służby kontrolne,
  • dowiesz się, czy obowiązują tolerancje w czasie pracy i jak kontrolerzy traktują kilkuminutowe przekroczenia,
  • będziesz wiedział jakie są najczęstsze błędy kierowców i firm w czasie pracy,
  • unikniesz błędów w codziennej pracy, dzięki czemu twoja praca będzie bezpieczniejsza i łatwiejsza w planowaniu,
  • unikniesz wysokich kar.

Program szkolenia:

  • kontrola czasu pracy na drodze oraz w firmie
  • przekroczenia - jazda, przerwy i odpoczynki
  • naruszenia wynikające z ustawy o czasie pracy kierowców
  • usprawiedliwianie naruszeń
  • nieprawidłowa obsługa tachografu, a czas pracy
  • błędy w stosowaniu pakietu mobilności - zjazd do firmy, odpoczynek 2 x 24h  
  • jak wyeliminować błędy w czasie pracy

Adresaci:

  • właściciele firm przewozowych – transport i przewozy na potrzeby własne
  • kadra zarządzająca transportem drogowym
  • dyspozytorzy, planiści, specjaliści ds. kadr w transporcie drogowym
  • kierowcy

Prowadzący:

Adam Gorgol - prawnik, pracownik służb kontrolnych transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, doradca DGSA w przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), ekspert z problematyki transportu drogowego, w tym czasu pracy kierowców. Doświadczony szkoleniowiec kierowców, kadry zarządzającej firm i funkcjonariuszy różnych organów kontrolnych transportu drogowego. Autor licznych publikacji dotyczącej tematyki transportowej, w szczególności obejmującej problematykę tachografów i czasu pracy kierowców.


 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x