Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej mogą mieć ustalone inne niż typowe godziny pracy. Często stosuje się tam tzw. przerywany czas pracy kierowcy. Polega on na ustaleniu godzin pracy np. w godz. 4-8 oraz 13-17, podczas gdy od godz. 8 do 17, kierowca odbywa przerwę. Powstają jednak pytania jak rozliczać tę przerwę, czy jako dyżur? Ponadto ile może trwać doba pracy takiego kierowcy, czy musi być to maksymalnie 13 godzin?
Zagadnienie przerywanego czasu pracy kierowcy dotyczy dwóch głównych kwestii:
Obydwie te kwestie uregulowane są w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców.
System przerywanego czasu pracy kierowcy
Odnosząc się do pierwszego zagadnienia należy stwierdzić, że za czas przerwy, wynikającej z przerywanego systemu czasu pracy, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia (art. 16 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców).
Kiedy można wprowadzić system przerywanego czasu pracy?
System przerywanego czasu pracy może być stosowany, jeśli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją. Stosowanie tego systemu wymaga odpowiednich zapisów w układzie zbiorowym pracy lub porozumienia z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa porozumienia z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy - art. 139 § 3 Kodeksu pracy.
Przeczytaj także:
Obejrzyj także:
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: