Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. nie obejmuje pojazdów o dmc do 3,5 t. Z tego tytułu kierowcy poruszający się takimi samochodami podlegają przepisom zawartym w rodzimej ustawie o czasie pracy kierowców.
Ile wynosi czas pracy kierowcy busa do 3,5 t.?
Podobnie jak kierowcom samochodów ciężarowych, tak i osobom pracującym za kierownicami busów należą się obowiązkowe przerwy oraz odpoczynek dobowy. Jeżeli w 24-godzinnym wymiarze czasu pracy kierowca wykonuje swoje obowiązki przez co najmniej 6 godzin, to w takim przypadku pracodawca zobowiązany jest do wprowadzenia 15-minutowej przerwy – jest ona wliczana do czasu pracy kierowcy.
Odblokuj dostęp do pełnych zasobów portalu Transport-expert.pl już teraz! Załóż 24h konto testowe za darmo, kliknij tutaj >>>
W ciągu każdej doby czas wolny kierowcy musi obejmować 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Może być on wykorzystany w pojeździe znajdującym się na postoju, jeśli jest on wyposażony w miejsce do spania.
Kierowca prowadzący samochód o dmc do 3,5 tony ma prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu. W okres ten wlicza się dobowy czas wolny przypadający w dniu, w którym kierowca pojazdu rozpoczął tygodniowy odpoczynek.
W związku z brakiem tachografów w pojazdach o dmc do 3,5 tony, pracodawca może np. wykorzystać systemy teleinformatyczne lub też polecić swoim pracownikom wypełnianie stosownych druków.
Niezależnie od formy na jaką zdecyduje się pracodawca, należy pamiętać, że ewidencja czasu pracy może zostać poddana kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Należy więc zadbać o prawidłowe jej wykonywanie.
Dodatkowo na terenie Niemiec obowiązuje prowadzenie tzw. Kontrollbuch. W razie kontroli BAG lub Policji będzie konieczne pokazanie zaświadczeń z 28 dni wstecz. Z reguły wystarczy tylko poprawnie wypełniony formularz za obecną trasę. Na terenie Francji natomiast należy wypełniać Livret individuel de contrôle.
Dobrze sporządzona dokumentacja powinna wykazywać:
Do Kontrollbuch należy dodatkowo wpisać m.in.: numer formularza (to druk ścisłego zarachowania), miejsce rozpoczęcia trasy, miejsce zakończenia trasy, ilość kilometrów według licznika (przy rozpoczęciu, zakończeniu trasy oraz całkowitą przejechaną odległość).
W Niemczech dopuszczalne okresy prowadzenia pojazdu, jak również wymagane minimalne okresy odpoczynków, mają dokładnie takie same wartości, jak w przypadku kierowców pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, czyli określone w rozporządzeniu 561/2006.
Jednocześnie należy dokładnie zastanowić się nad statusem danego kierowcy w firmie. Otóż od 1 stycznia 2020 r. zmianie uległ zakres stosowania ustawy o czasie pracy kierowców. Spod jej obowiązywania zostali wyłączeni kierowcy niezatrudnieni na umowę o pracę (przedsiębiorcy osobiście wykonujące przewozy, kierowcy pracujący na samozatrudnieniu lub na umowach cywilnoprawnych), którzy nie mają obowiązku stosowania tachografów.
Przeczytaj także:
Opłaty drogowe na busa do 3,5 tony w krajach UE
Czy do busa z przyczepą trzeba mieć tachograf?
Zatem w sytuacji, gdy m.in. zgodnie z przepisami rozporządzenia 561/2006 (WE) przewóz będzie się odbywał bez konieczności posiadania w pojeździe tachografu, a jednocześnie będzie go wykonywał kierowca, który nie jest w przedsiębiorstwie zatrudniony na umowę o pracę, to nie będzie konieczności stosowania do niego ustawy o czasie pracy kierowców.
Jednocześnie inspektorzy transportu drogowego utracili podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli takiego kierowcy pod kątem przestrzegania czasu pracy.
Zapewne wkrótce ustawodawca skoryguje lukę w przepisach, by po drogach nie mogli poruszać się kierowcy, którzy nie muszą przestrzegać czasu pracy. Niemniej obecnie jest taka możliwość.
Sytuacja przy rozpoczęciu działalności i transportach do różnych krajów może wydawać się skomplikowana. Warto więc na początek skorzystać z profesjonalnej pomocy przy np. delegowaniu, wyliczaniu płac minimalnych, ustanowieniu przedstawiciela (obowiązkowy np. we Francji) i spełnieniu wszystkich innych obowiązków.
Wszystko po to, żeby ustrzec się błędów oraz wysokich kar i mandatów. Wypracowanie dobrych rozwiązań na początku działalności przygotowuje do jej prawidłowego rozwoju i pomaga w późniejszym prowadzeniu firmy.
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: