W dziale tym znajdują się informacje niezbędne dla przedsiębiorców wykonujących przewóz na potrzeby własne. Z porad zawartych w tym dziale dowiesz się, jakie są wymagania w zakresie zaświadczeń na przewozy na potrzeby własne, samochodów, którymi wykonuje się przewozy na potrzeby własne, oraz kierowców wykonujących przewozy na potrzeby własne. Dowiesz się również, jaka dokumentacja jest potrzebna przy przewozach na potrzeby własne.
Pytanie: Rolnik indywidualny dysponujący ciągnikiem siodłowym oraz naczepą zamierza przewozić swoją kukurydzę do skupu oddalonego o 160 km w linii prostej. Czy musi rejestrować za pomocą karty kierowcy całą trasę, czy wystarczy, że dojeżdżając do 100 km od siedziby gospodarstwa, rejestrować pracę od 101 kilometra do punktu skupu?
Pytanie: Przedsiębiorca realizuje przewozy na potrzeby własne. Czy dowóz towarów może ująć na fakturze, skoro nie ma licencji transportowej?
Pytanie: Prowadzący działalność planuje sprowadzać samochody z krajów UE i odsprzedawać je na rynku polskim. Pojazdy będą kupowane na firmę, a po drobnych naprawach i udoskonaleniach sprzedawane. Do tego celu wypożyczana będzie laweta o dmc powyżej 3,5 t. Na jakiej podstawie można wykonywać taki przewóz: licencji wspólnotowej czy zaświadczenia na potrzeby własne?
Pytanie: Czy jazda busem z przyczepą kempingową (nie jest to przyczepa lekka) lub pojazdem o dmc do 7 ton, którym na co dzień wykonywany jest niehandlowy przewóz drogowy, podlega pod przepisy ustawy o transporcie drogowym? Czy jeśli przyczepa albo pojazd o dmc do 7 ton nie ma przeglądu - nałożona zostanie kara administracyjna w wysokości 2 tys. zł?
Pojazdy ciężarowe mogą być wykorzystywane, poza przejazdami zarobkowymi, również do przewozów prywatnych np. przeprowadzek. Jak należy zakwalifikować taki transport i jakimi dokumentami musi dysponować kierowca, żeby wykazać przewóz prywatny?
Pytanie: Firma zajmuje się wierceniem studni głębinowych. Na zlecenia dojeżdża dwoma busami o dmc do 3.5 t, ale jeden z przyczepką lekką do 750 kg. Firma zakupiła agregat prądotwórczy 2 t jako przyczepa, który również będzie zabierać na roboty. Kierowca posiada prawo jazdy B+E, a firma zaświadczenie na potrzeby własne. Czy konieczny jest tachograf, jeżeli firma dojeżdża na zlecenie dalej niż 100 km od siedziby firmy?
Pytanie: Firma wykonuje wyłącznie międzynarodowe transporty na potrzeby własne. Kierowcy wożą obecnie w pojazdach przetłumaczone przysięgle zaświadczenie. Dotychczasowe kontrole niemieckiej policji i BAG (BALM) nie miały zastrzeżeń. Czy mimo to trzeba posiadać w pojeździe oryginalny wypis z zaświadczenia o transporcie na potrzeby własne wydane przez starostwo lub GITD?
Pytanie: Firma wykonująca międzynarodowe przewozy na potrzeby własne chce wyrobić karty ubezpieczenia zdrowotnego dla kierowców. Czy karty EKUZ kierowców muszą być wydane na podstawie zaświadczenia A1? Obecnie w firmie kierowcy mają karty wystawione przez nasz lokalny oddział NFZ bez takiego zaświadczenia.
Pytanie: Firma wykonuje przewozy na potrzeby własne do: Niemiec, Czech, na Słowację i do Austrii. Od stycznia 2024 r. firma przekształca się z jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. Czy ta zmiana ma jakikolwiek wpływ na wykonywany transport na potrzeby własne (dokumenty, opłaty, itp.)?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.