Filtruj treść
Filtruj

Odpoczynek tygodniowy przypadający na dwa tygodnie

Autor: Adam Janus

Dodano: 15 lutego 2024
Odpoczynek tygodniowy przypadający na dwa tygodnie
Pytanie:  Większość interpretacji mówi, że odpoczynek tygodniowy (trwający ponad 90 godzin) można zaliczyć tylko do jednego tygodnia. Co w sytuacji, gdy kierowca rozpoczął odpoczynek w piątek (i chce go zaliczyć do tego tygodnia, w którym go rozpoczął), a zakończył go po 7 dniach czyli w kolejny piątek? Zgodnie z przepisami na każde dwa tygodnie przypadają co najmniej dwa odpoczynki tygodniowe. Czy w takim razie przed północą w niedzielę, czyli po dwóch dniach pracy, powinien rozpocząć kolejny odpoczynek tygodniowy?
Odpowiedź: 

Jeżeli kierowca ruszył w piątek po 7 dniach wolnego, to nie musi rozpoczynać w niedzielę odpoczynku tygodniowego. Może go rozpocząć później.  

Korzyści 
  • Czy można dzielić odpoczynek regularny na dwa tygodnie?
  • Jak do podziału odpoczynku podchodzą służby kontrolne?
  • Jakie są zasady odbioru odpoczynku tygodniowego kierowcy?

Przeczytaj także:

Przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE) zakładają pewne minimalne normy w zakresie odpoczynków tygodniowych. Oznacza to, że okresy odpoczynku mogą być dłuższe, a nawet bardzo długie. Ale przepisy nie są tu precyzyjne (o czym w dalszej części artykułu).

Służby dzielą odpoczynek tygodniowy

W podobnych przykładach, pomimo literalnego brzemienia przepisu, służby kontrolne, w drodze wyjątku, stosują zasadę dzielenia jednego odpoczynku tygodniowego.

Inaczej mówiąc - jeżeli kierowca rozpoczął prace w piątek po 7 dniach wolnego, to nie musi rozpoczynać w niedzielę odpoczynku tygodniowego, gdyż może go rozpocząć później. Jego tydzień pracy będzie wyglądał inaczej.  

Nieprecyzyjne przepisy dotyczące odpoczynków kierowców

W odniesieniu do wątpliwości w zakresie wykorzystywania odpoczynku tygodniowego, na przestrzeni tygodni, należy stwierdzić, że kwestia ta nie jest precyzyjnie uregulowana w przepisach rozporządzenia 561/2006 WE.

Dlatego służby kontrolne w takich przypadkach wyjątkowo stosują zasadę dzielenia jednego odpoczynku tygodniowego. Jest to bowiem konieczne, gdyż w niektórych sytuacjach doszłoby do absurdów np. w przypadku nieobecności w ciągu dwóch lub więcej tygodni.

Odpoczynki kierowcy zależą od rodzaju zatrudnienia i typu transportu

Warto wyjaśnić, że sprawa odpoczynków tygodniowych uregulowana jest w różnych aktach prawnych. Uzależniona jest też m.in. od rodzaju wykonywanego przewozu.

Zasady odbierania odpoczynków reguluje m.in. ustawa o czasie pracy kierowców. Odnosi się ona jednak nie tylko do kierowców mających obowiązek stosowania tachografów, ale także innych kierowców:

  • niezależnie od tego czy są zatrudnieni na umowę o pracę,
  • przedsiębiorców oraz
  • wykonujących przewozy drogowe na podstawie umów cywilnoprawnych lub na tzw. samozatrudnieniu.

W zależności od rodzaju wykonywanego przewozu oraz formy zatrudnia przepisy przewidują różnego rodzaju odpoczynki tygodniowe oraz zasady ich wykorzystywania.

Kierowcy bez obowiązku stosowania tachografu

Kierowca pojazdu podlegającego wyłączeniu na podstawie art. 3 lub 13 ust. 1 rozporządzenia 561/2006 (WE) musi wykorzystać odpoczynek tygodniowy w wymiarze minimum 35 godzin, z możliwością jego skrócenia na określonych warunkach.

Dodatkowo taki kierowca zatrudniony oczywiście na umowę o pracę, zobowiązany jest do odbycia całego tygodniowego odpoczynku w każdym tygodniu, czyli od godziny 0.00 w poniedziałek do maksymalnie godziny 24.00 w niedzielę.

Kierowca z obowiązkiem stosowania tachografu

Natomiast sytuacja jest zdecydowanie inna, gdy mamy kierowcę zobowiązanego do korzystania z tachografu.  Wówczas niezależnie od formy zatrudnienia przepisy w zakresie odpoczynków tygodniowych przewidują określone obowiązki wynikające między innymi z rozporządzenia 561/2006 (WE). Jednakże tutaj również znajdziemy wyjątki np. określone w art. 8 ust. 6a.

Abstrahując od wyjątków – odnieśmy się do sytuacji, w której kierowca pojazdu ciężarowego ma obowiązek stosowania tachografu (w innych przypadkach sprawa wygląda zupełnie odmiennie).

Czas pracy kierowcy zawodowego

Kierowcy zawodowi w zakresie odpoczynków tygodniowych muszą - w zależności od trasy przejazdu - przestrzegać przepisów rozporządzenia 561/2006 (WE), bądź też umowy AETR. Przepisy te określają: czas prowadzenia pojazdu, odpoczynki kierowcy, odbieranie przerw oraz rekompensat.

Obydwa akty prawne dopuszczają możliwość odbywania odpoczynku tygodniowego na przestrzeni tygodni. W takim jednak przypadku regularny odpoczynek tygodniowy - który przypada na dwa tygodnie - można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu (art. 8 ust. 9 rozp.561/2006 oraz art. 8 ust. 9 Umowy AETR).

Jednak przytoczone przepisy przewidują minimalne okresy odpoczynku tygodniowego. W przypadku odpoczynku regularnego musi to być co najmniej 45 godzin.

W praktyce jednak kierowcy najczęściej wykonują nieco dłuższe niż minimalne okresy odpoczynku. Nie zmienia to jednak faktu, iż jeden, ale bardzo długi okres odpoczynku tygodniowego - traktowany jest wyłącznie jako jeden odpoczynek.

Praktyka jednak często nie pokrywa się z teorią, ponieważ odpoczynki kierowców mogą być znacznie dłuższe niż dwie doby i trwać wiele dni. W takich sytuacjach należy przyjąć konieczność dzielenia jednego odpoczynku. W przeciwnym razie może dojść do paradoksów.

Pozostałe zasady odbierania odpoczynków - cykl tygodniowy

Warto też wspomnieć o innych ważnych kwestiach związanych z zasadami wykorzystywania odpoczynków tygodniowych. Mianowicie o konieczności odbycia odpoczynku tygodniowego nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.

Przykład

3-tygodniowy urlop kierowcy

Kierowca odbywający odpoczynek trwający 3 tygodnie (urlop kierowcy) zobowiązany jest do rozpoczęcia kolejnego odpoczynku tygodniowego najpóźniej we wskazanym w art.  8. ust. 6 okresie. Zasada wynikająca z tego przepisu mówi, że na przestrzeni dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje:

  • co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, lub
  • jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny.

Przepisy o odpoczynkach regularnych

  • art. 4 lit. j, lit. h, art. 8 ust. 6 - 9 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L102/13). W ciągu każdych kolejnych dwóch tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: a) dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku; lub b) jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku (…) Tygodniowy okres odpoczynku, który przypada na dwa tygodnie można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x