Jeżeli kierowca ruszył w piątek po 7 dniach wolnego, to nie musi rozpoczynać w niedzielę odpoczynku tygodniowego. Może go rozpocząć później.
Przeczytaj także:
Przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE) zakładają pewne minimalne normy w zakresie odpoczynków tygodniowych. Oznacza to, że okresy odpoczynku mogą być dłuższe, a nawet bardzo długie. Ale przepisy nie są tu precyzyjne (o czym w dalszej części artykułu).
W podobnych przykładach, pomimo literalnego brzemienia przepisu, służby kontrolne, w drodze wyjątku, stosują zasadę dzielenia jednego odpoczynku tygodniowego.
Inaczej mówiąc - jeżeli kierowca rozpoczął prace w piątek po 7 dniach wolnego, to nie musi rozpoczynać w niedzielę odpoczynku tygodniowego, gdyż może go rozpocząć później. Jego tydzień pracy będzie wyglądał inaczej.
W odniesieniu do wątpliwości w zakresie wykorzystywania odpoczynku tygodniowego, na przestrzeni tygodni, należy stwierdzić, że kwestia ta nie jest precyzyjnie uregulowana w przepisach rozporządzenia 561/2006 WE.
Dlatego służby kontrolne w takich przypadkach wyjątkowo stosują zasadę dzielenia jednego odpoczynku tygodniowego. Jest to bowiem konieczne, gdyż w niektórych sytuacjach doszłoby do absurdów np. w przypadku nieobecności w ciągu dwóch lub więcej tygodni.
Warto wyjaśnić, że sprawa odpoczynków tygodniowych uregulowana jest w różnych aktach prawnych. Uzależniona jest też m.in. od rodzaju wykonywanego przewozu.
Zasady odbierania odpoczynków reguluje m.in. ustawa o czasie pracy kierowców. Odnosi się ona jednak nie tylko do kierowców mających obowiązek stosowania tachografów, ale także innych kierowców:
W zależności od rodzaju wykonywanego przewozu oraz formy zatrudnia przepisy przewidują różnego rodzaju odpoczynki tygodniowe oraz zasady ich wykorzystywania.
Kierowca pojazdu podlegającego wyłączeniu na podstawie art. 3 lub 13 ust. 1 rozporządzenia 561/2006 (WE) musi wykorzystać odpoczynek tygodniowy w wymiarze minimum 35 godzin, z możliwością jego skrócenia na określonych warunkach.
Dodatkowo taki kierowca zatrudniony oczywiście na umowę o pracę, zobowiązany jest do odbycia całego tygodniowego odpoczynku w każdym tygodniu, czyli od godziny 0.00 w poniedziałek do maksymalnie godziny 24.00 w niedzielę.
Natomiast sytuacja jest zdecydowanie inna, gdy mamy kierowcę zobowiązanego do korzystania z tachografu. Wówczas niezależnie od formy zatrudnienia przepisy w zakresie odpoczynków tygodniowych przewidują określone obowiązki wynikające między innymi z rozporządzenia 561/2006 (WE). Jednakże tutaj również znajdziemy wyjątki np. określone w art. 8 ust. 6a.
Abstrahując od wyjątków – odnieśmy się do sytuacji, w której kierowca pojazdu ciężarowego ma obowiązek stosowania tachografu (w innych przypadkach sprawa wygląda zupełnie odmiennie).
Kierowcy zawodowi w zakresie odpoczynków tygodniowych muszą - w zależności od trasy przejazdu - przestrzegać przepisów rozporządzenia 561/2006 (WE), bądź też umowy AETR. Przepisy te określają: czas prowadzenia pojazdu, odpoczynki kierowcy, odbieranie przerw oraz rekompensat.
Obydwa akty prawne dopuszczają możliwość odbywania odpoczynku tygodniowego na przestrzeni tygodni. W takim jednak przypadku regularny odpoczynek tygodniowy - który przypada na dwa tygodnie - można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu (art. 8 ust. 9 rozp.561/2006 oraz art. 8 ust. 9 Umowy AETR).
Jednak przytoczone przepisy przewidują minimalne okresy odpoczynku tygodniowego. W przypadku odpoczynku regularnego musi to być co najmniej 45 godzin.
W praktyce jednak kierowcy najczęściej wykonują nieco dłuższe niż minimalne okresy odpoczynku. Nie zmienia to jednak faktu, iż jeden, ale bardzo długi okres odpoczynku tygodniowego - traktowany jest wyłącznie jako jeden odpoczynek.
Praktyka jednak często nie pokrywa się z teorią, ponieważ odpoczynki kierowców mogą być znacznie dłuższe niż dwie doby i trwać wiele dni. W takich sytuacjach należy przyjąć konieczność dzielenia jednego odpoczynku. W przeciwnym razie może dojść do paradoksów.
Warto też wspomnieć o innych ważnych kwestiach związanych z zasadami wykorzystywania odpoczynków tygodniowych. Mianowicie o konieczności odbycia odpoczynku tygodniowego nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.
3-tygodniowy urlop kierowcy
Kierowca odbywający odpoczynek trwający 3 tygodnie (urlop kierowcy) zobowiązany jest do rozpoczęcia kolejnego odpoczynku tygodniowego najpóźniej we wskazanym w art. 8. ust. 6 okresie. Zasada wynikająca z tego przepisu mówi, że na przestrzeni dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje:
Przepisy o odpoczynkach regularnych
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: