Sprawdź, jakie wymagania techniczne muszą spełniać samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy oraz inne pojazdy wykorzystywane w firmie transportowej oraz przy przewozach na potrzeb y własne. Zobacz, jakie ograniczenia w ruchu i zakazy ruchu mogą czekać Cię podczas wykonywania przewozów drogowych. Z tego działu dowiedz się również, na czym polega bezpieczne mocowanie ładunku oraz jakie mocowanie towaru zabezpieczy Cię przed płaceniem odszkodowania za towar. Zobacz też, jakie kary mogą być nałożone przez ITD za brak odpowiedniego opakowania, np. przy przewozach ADR, oraz jakie wymogi musi spełniać transport nienormatywny.
Pytanie: Czy konieczne jest posiadanie tachografu w pojazdach specjalnych nie przeznaczonych do transportu towarów, jeżeli ciągną przyczepę? Jest to pojazd szynowo-drogowy wyposażony w HDS wraz z przyczepą służącą do transportu potrzebnych materiałów, który to zestaw ma możliwość wkolejenia się na tory. Pojazd służy przy konserwacji i budowie sieci trakcyjnej. Czy na takie pojazdy specjalne przysługuje zwolnienie z obowiązku stosowania tachografu?
Pytanie: Firma wykonująca transport betonu ma wątpliwości odnośnie obowiązku używania tachografów przez betoniarki. W związku z tym mamy następujące pytania: czy należy rejestrować na wykresówkach i kartach elektronicznych czas pracy kierowcy-operatora gruszki i gruszko pompy? Czy jeżeli zamontowany w pojeździe do przewozu betonu jest tachograf elektroniczny należy go zgrywać co 90 dni? W jakim położeniu musi być ustawiony tachograf (elektroniczny, analogowy) pojazdu do przewozu betonu: gruszki, pompogruszki, wywrotki - podczas jazdy i w czasie rozładunku? Jeżeli czas pracy kierowcy-operatora pojazdu przewożącego beton nie musi być rejestrowany to czy jeżeli wraca „na pusto” po rozładunku to musi czas rejestrować? Czy jeżeli pojazd do przewozu betonu (pompa, pompogruszka, gruszka) jedzie (nie załadowany) na przegląd okresowy rejestracyjny, dozorowy lub naprawę musi mieć włożoną wykresówkę lub kartę elektroniczną?
Pytanie: Czy wjeżdżając do kraju innego niż Polska, bez ładunku wjazdowego, można wykonać kabotaż? W jednej z interpretacji jest to opisane w taki sposób, że jeśli kierowca wykona transport międzynarodowy i wjeżdża bez ładunku do innego kraju, to może zrobić jeden kabotaż, w terminie 3 dni od momentu przekroczenia granicy oraz do 7 dni od momentu wykonania ostatniej operacji w transporcie międzynarodowym. Czy ta interpretacja jest poprawna?
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził zakaz wykonywania przewozów kabotażowych tym samym pojazdem (dotyczy pojazdu, nie kierowcy) w tym samym państwie członkowskim przez 4 dni od zakończenia poprzedniego przewozu kabotażowego. Czy weekend zalicza się do 4 dni przerwy czy nie?
W Norwegii zarząd dróg publicznych nałoży karę za nielegalny kabotaż na miejscu kontroli, nie czekając na wynik postępowania wyjaśniającego. Oznacza to również, o czym już pisaliśmy, że nie tylko policja, ale też „drogowcy” - będą mogli karać kierowców. Nowy przepis zacznie obowiązywać od 1 marca 2024 r.
Pytanie: Przewoźnik dysponujący zezwoleniem na wykonywanie krajowych przewozów drogowych, chciałby zwiększyć rejon działania na Europę i uzyskać licencję wspólnotową na busa o dmc do 3,5 t., który jeździ z przyczepą. Przewozy będzie realizował zarówno solo, jak i z przyczepą. Czy w tej sytuacji: 1) wystąpić o licencję dla pojazdów o dmc od 2,5 t. do 3,5 t. czy dla samochodów o dmc powyżej 3,5? 2) można realizować usługi transportowe samochodem o dmc do 3,5 t. mając w kabinie wypis dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t.?
Pytanie: Czy pracownikowi polskiej spółki, zatrudnionemu na łączonym stanowisku pracy tj. pracownika fizycznego wykonującego przeprowadzki oraz kierowcy pojazdu do 3,5 tony (przewożącego rzeczy z przeprowadzek), pracującemu za granicami PL, przysługuje wynagrodzenie sektorowe?
Pytanie: Czy przewoźnik legitymujący się licencją wspólnotową, posiadający we flocie duże ciężarówki (o dmc powyżej 3,5 t), może wnioskować o wypis z tejże licencji na dodatkowy samochód, którym ma być bus o dmc do 3,5 t.? Wystarczy złożyć wniosek o wypis z licencji czy należy wnioskować o nową licencję?
Pytanie: Czy kierowca samochodu do 3,5 t który wykonuje transport międzynarodowy jest objęty pakietem mobilności, a w szczególności Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 i należy wypłacać mu płacę sektorową? Czy za cross-trade i kabotaż należy wypłacać takiemu kierowcy zagraniczną pensję?
Pytanie: Sprawa dotyczy transportu przyczepy przewożącej kran zdjęciowy busem do 3.5 t. Występują w niej 3 podmioty: firma P., która zajmuje się wynajmem sprzętu kamerowego na plany zdjęciowe i jest w posiadaniu przyczepy transportowej wraz z kranem, a jej pracownik posiada prawo jazdy kat. C oraz kartę kierowcy. Bus jest własnością firmy H., która wypożycza ją firmie P., kiedy trzeba przewieźć kran z przyczepą (około 6-10 dni w roku - tylko dostawy krajowe). Zestaw nie przekracza 7.5 t, a auto jest wyposażone jest w tachograf (firma H. posiada kartę przedsiębiorcy). Jakie są prawne uwarunkowania takiego wynajmu i czy spełnione powinny być jeszcze jakieś warunki?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.