Zasady wykorzystywania przerw w trakcie dziennego okresu prowadzenia pojazdu uregulowane są w przepisach rozporządzenia 561/2006 (WE). Zgodnie z tymi przepisami kierowca musi rozłożyć przerwy tak, aby najpóźniej po okresie 4h 30 min. wykonana była przerwa minimum 45 minutowa.
Przerwa taka może być jednak podzielona na dwa krótsze okresy, gdzie pierwsza cześć musi wynosić co najmniej 15 min., a druga co najmniej 30 minut.
Są to oczywiście wymagania minimalne co oznacza, że okresy przerwy mogą być wydłużone. Wykonanie jednej pełnej przerwy min. 45 minut lub przerwy dzielonej 15+30 minut upoważnia kierowcę do kolejnego okresu jazdy ciągłej w wymiarze maksymalnym 4h 30 min.
W tym zakresie nie ma znaczenia, czy kierowca może w trakcie dziennego okresu prowadzenia jechać 9 czy 10 godzin. Bowiem każda przerwa w prawidłowym wymiarze odcina okres rozliczeniowy (okres jazdy ciągłej).
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: