W tym dziale znajdziesz wszystko na temat czasu pracy kierowców – przerw, odpoczynków kierowców, a także okresów tzw. innej pracy oraz dyżurów kierowców. Dowiesz się, jak prawidłowo dokumentować czas pracy kierowców za pomocą wykresówek, tachografów analogowych, tachografów cyfrowych, kart kierowców, a także jakich norm czasu pracy kierowców przestrzegać. Dzięki wskazówkom zawartym w tym dziale Twoja firma będzie dobrze przygotowana do kontroli ITD oraz kontroli PIP.
Pytanie: Czy czas pracy kierowcy autobusu w komunikacji regularnej może być ułożony w następujący sposób: rozpoczęcie pracy godz. 4:40, przerwa w godz. 8:00-10:20, później praca, a następnie dyżur w godz. 13:57-15:25 oraz praca do godz. 17:00?
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził możliwość przedłużenia czasu jazdy, w celu powrotu do bazy - o 2 godziny. Czy wydłużenie to dotyczy tylko czasu jazdy czy również pracy? Ponadto czy w związku z tym można naruszyć ograniczenie do 15 godzin pracy? Jakie mogą być powody skorzystania z tego odstępstwa, czy może być to np. awaria pojazdu?
Pytanie: Kierowca oprócz przerw w czasie jazdy (45 min.), musi też odbierać przerwy wynikające z czasu pracy (30 min po 6 godz. pracy). Przerwy te wynikają z różnych przepisów: unijnych i krajowych. Jednak w większości przypadków typowej pracy kierowcy, przerwy te mogą nakładać się, więc można niejako odebrać je „w tym samym czasie”. Jednak w przypadku krótszych tras, np. rozwożenia towaru do sklepów, kierowcy mogą „zapomnieć” odbierać przerwy w czasie pracy, które są obowiązkowe po 6 godz. pracy (obowiązkowe 30 pauzy). Powstaje jednak pytanie, jaka instytucja może skontrolować ten obowiązek: ITD czy PIP? Odpowiedź zależy od tego na jakiej zasadzie zatrudniony jest kierowca! Sprawdź.
Pytanie: Kierowca po odebraniu odpoczynku tygodniowego w domu trwającego 45 godzin wyjeżdża w trasę po UE, gdzie zaplanowane ma dwa odpoczynki tygodniowe skrócone, po czym na koniec trzeciego tygodnia wraca do domu na odpoczynek tygodniowy wraz z rekompensatą. Schemat takich odpoczynków to: 45h + 2 x 24h + 9/11 + 21 + 21 + 45h. W trakcie trasy przy drugim odpoczynku skróconym 24h tachograf (najnowszej generacji model VDO DTCO 4.1.) wymaga od kierowcy odebrania odpoczynku 45h. Jak należy zachować się w tej sytuacji?
Pytanie: Kierowca w ramach przepisów pakietu mobilności ma prawo do wykorzystania dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych po sobie przebywając na terenie UE. Następnie na koniec trzeciego tygodnia zjeżdża do bazy lub do domu celem odebrania: odpoczynku dobowego, rekompensat za skrócenia w trasie oraz odpoczynku tygodniowego regularnego. Całość można ująć w następującym schemacie: (pauza 2 x 24h za granicą), kolejny (9/11h + 21h + 21h + 45h w bazie lub w domu). Powstaje pytanie: czy kierowca może odebrać rekompensaty za skrócone pauzy tygodniowe wcześniej w trasie, kiedy np. ma dłuższy postój w tygodniu? Czy jednak zasady przyjęte w pakiecie mobilności wykluczają taką możliwość i jedyna opcja rekompensaty dwóch następujących po sobie skróconych odpoczynków tygodniowych – to koniec trzeciego tygodnia?
Przepisy pakietu mobilności po raz pierwszy zauważyły, iż istnieje zasadnicza różnica w transporcie drogowym osób i w transporcie towarów. Skutkiem tego jest wprowadzone 22 maja 2024 r. rozporządzenie nr 1258/2014 (UE). W przepisach tego rozporządzenia unijnego wprowadzono sporo nowości w zakresie czasu pracy kierowców. Niestety żeby skorzystać z tych odstępstw należy przestrzegać ściśle określonych przesłanek, co w praktyce może skutkować tym, że kierowcy będą niechętnie korzystali z nowych możliwości.
Pytanie: Czy kierowcy jeżdżący w przewozach międzynarodowych w ramach wprowadzania kolejnych etapów pakietu mobilności zobligowani są do zaznaczania w tachografie załadunków i rozładunków? Jeśli tak to czy taki obowiązek dotyczy wszystkich rodzajów przewozów tj. bilateralne, cross trade, kabotaż czy tylko niektórych z nich?
Pytanie: W przypadku wykonywania pracy w porze nocnej czas pracy zostaje skrócony do 10 godz. Czy jednak kierowca odpoczywał w ciągu dnia 2 godz. (np. zjechał na parking na obiad i aby odpocząć, bo załadunek ma dopiero za 2 godz.) to czy czas pracy się wydłuża np. kierowca zaczął pracę o godz. 3 w nocy, przez 4 godz. prowadził, przez 2 godz. trwał rozładunek nr 1, potem znowu prowadził przez 30 min, zrobił pauzę 45 min., drugi rozładunek trwał 2 godz., następnie prowadził przez 1 godz., oraz odpoczywał na parkingu przez 2 godz. Do której zatem kierowca ma swój czas pracy? Czy pauza 45 min i 2 h wlicza się do tych 10h?
Pytanie: Zatrudniamy kierowców, którzy realizują dowozy dzieci do szkół w ramach linii regularnych specjalnych do 50 km. Przewóz poranny rozpoczyna się o godzinie 6.00 i kończy o godzinie 8.00, natomiast przewóz popołudniowy zaczyna się o 13.00 i kończy o 16.00. Kierowca zasadniczo czeka w autokarze, w szkole lub w zajezdni na przewóz popołudniowy i może swobodnie dysponować czasem. W jakiej kwocie przysługuje kierowcy wynagrodzenie za czas oczekiwania na przewóz popołudniowy? Czy za czas dyspozycji/dyżuru (oczekiwania na kurs południowy) można wypłacać 60% stawki godzinowej z wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców?
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Jazda w załodze dwuosobowej pozwala kierowcom na wydłużenie okresu rozliczeniowego do 30 godz., a także odebranie krótszego, bo 9 godzinnego odpoczynku. Powstaje jednak pytanie, jak te odstępstwa rozliczać i rekompensować, gdy kierowcy rozdzielają się i prowadzą później pojedynczo. Sprawdź, jak stosować w praktyce przepisy o jeździe w załodze i pojedynczej obsadzie.
Pytanie: Czy w instytucjach budżetowych takich jak Policja, Straż Pożarna, Straż Graniczna kierowca autobusu (pracownik, funkcjonariusz) musi w trakcie prowadzenia używać karty kierowcy? Jaki status ma przewóz autobusem funkcjonariuszy/pracowników w czasie wykonywania zadań służbowych, a jaki przewóz autobusem wycieczki emerytów z resortu? Czy taki kierowca musi się legitymować świadectwem kwalifikacji?
Pytanie: Pytanie dotyczy kraju rozpoczęcia i zakończenia na tachografie cyfrowym. Kierowca jest dowożony do miejsca rozpoczęcia pracy busem pracowniczym z Polski do Niemiec. Następnego dnia (po noclegu), rozpoczyna pracę i wkłada kartę do tachografu. Uzupełnia wpisem manualnym „gotowość” z poprzedniego dnia. Czy ma na początku i na końcu tejże gotowości wpisać kraj rozpoczęcia i zakończenia?
Pytanie: Prowadzący firmę w ramach pomocniczej działalności przewozi swoją koparkę ciężarówką zarejestrowaną jako pojazd specjalny. W jaki sposób rejestrować czas pracy na tachografie w sytuacji: dojazdu do klienta trwającego 2 godziny, pracy na koparce przez 8 godzin oraz powrotu ciężarówką przez 2 godz. Czy czas pracy na koparce można oznaczyć jako pauza?
Pytanie: Firmę prowadzi transport międzynarodowy pojazdami o dmc do 3.5 t. Czy jeśli do busa zostanie podpięta laweta, tworząc zestaw o dmc do 7.5 t. żeby odebrać popsuty pojazd własny do 3.5 t. z Niemiec, to kierowca (właściciel lub pracownik) może ustawić tachograf w trybie OUT?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.