Zawód kierowcy jest specyficzny, choćby z powodu szczególnych regulacji związanych z czasem pracy kierowców. Dlatego też przygotowanie umowy o pracę z kierowcą i obwieszczenia o czasie pracy sprawia wielu pracodawcom problem. Jak to najlepiej rozwiązać?
Przepisy nie precyzują, jak powinna wyglądać ewidencja nieobecności kierowcy w pracy. Jednak określają, co musi się z niej znaleźć. Jak wypełnić ten obowiązek w sposób prosty i przejrzysty? Sprawdź.
Przerwę 45-minutową można podzielić na dwie części: 15-minutową i 30-minutową. Przepisy określają, że zachowana musi być właśnie ta kolejność, jednak nie precyzują, ile minut musi jechać kierowca przed pierwszą częścią przerwy.
Wielu kierowców w komunikacji miejskiej ma tak zorganizowany dzień, że przez kilka godzin przewożą autobusem miejskim pasażerów, a następnie robią odpoczynek dzienny. Nie mają więc przerw. Czy takie zorganizowanie pracy kierowców jest zgodne z prawem?
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie, która obowiązuje od 3 września, zmieniono taryfikatory kar. Największe zmiany zaszły w taryfikatorze dla firm. Niestety, nowe przepisy są duże surowsze niż poprzednio.
Najwięcej zmian jest w części taryfikatora, dotyczącej czasu pracy kierowców. Według przepisów kierowca powinien jechać bez przerwy nie dłużej niż 4,5 godziny, jednak prawie wszyscy kierowcy są przyzwyczajeni, że mogli prowadzić przez 4 godziny 45 minut. Wynika to z tego, że za pierwsze 15 minut przekroczenia nie było kary. Jednak zgodnie z nową ustawą nawet niewielkie przekroczenie okresu 4,5 godziny jazdy jest już karane.
Na podstawie obowiązującego dotychczas załącznika nr 3 do ustawy o transporcie kontrolerzy nie nakładali kar za pierwsze 15 minut przekroczenia dziennego czasu prowadzenia, czasu jazdy bez przerwy i odpoczynku dziennego. Tak samo było w przypadku pierwszych 30 minut przekroczenia tygodniowego czasu prowadzenia oraz pierwszej godziny przekroczenia dwutygodniowego czasu prowadzenia. Od 3 września te przepisy się zmieniły – kary są nakładane za każde z tych przekroczeń, nawet jeśli wyniesie minutę.
Przewidziana dla kierowców pora nocna służy do ustalania ich czasu pracy i powinna obejmować 4 godziny z przedziału od 24.00 do 7.00. Brak określenia pory nocnej powoduje, że inspektor pracy może uznać automatycznie, że wynosi ona 7 godzin. Spowoduje to, że kierowcy będą naruszać normy czasu pracy. W konsekwencji narazi to firmę na kary finansowe.
Kierowca zatrudniony w polskiej firmie transportowej rocznie przejeżdża 87 tys. km, a delegacje trwają przeciętnie 244 dni w roku. Przeciętny urlop kierowcy trwa tylko 17 dni – tak wygląda statystyczny obraz polskiego kierowcy wyłaniający się z raportu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.
Firmy wykonujące mieszane rodzaje przewozów mogą mieć problemy z dokumentowaniem aktywności kierowcy, ponieważ nie zawsze istnieje obowiązek rejestracji aktywności kierowcy za pomocą tachografu. Jak rejestrować czas pracy? Sprawdź.
82% właścicieli firm transportowych przebadanych w trakcie konsultacji społecznych przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wraz z Ogólnopolskim Centrum Rozliczania Kierowców, stwierdziło, że projekt Ministerstwa Infrastruktury dotyczący nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców zawodowych zaprezentowany w Komisji Trójstronnej jest nie do zaakceptowania.
Highways England - angielski zarządca autostrad poinformował o planach zakupu trzech kolejnych ciężarówek służących do nagrywania tego co kierowcy robią podczas jazdy. Zdarza się, że sms-ują, ale też oglądają filmy lub gotują jedzenie – wszystko w trakcie jazdy.
Zdarzają się sytuacje, w których rejestrowanie aktywności tachografem jest niemożliwe. Jakimi dokumentami potwierdzającymi aktywności kierowcy warto się posłużyć w razie kontroli, aby uniknąć kar? Sprawdź.
Inteligentne tachografy będą sposobem na walkę z nieuczciwą konkurencją w transporcie drogowym. Wyposażone w moduł GPS rozpoznają lokalizację pojazdu w momencie rozpoczęcia i zakończenia jazdy. Pozwolą też na skontrolowanie kursu bez zatrzymywania samochodu.
Zgodnie z projektem zmian, które mają być dokonane w taryfikatorze kar stosowanych przez ITD, będzie dużo więcej kar za naruszenia związane z czasem pracy kierowców. Co dokładnie się zmieni?
Sąd w Kielcach orzekł, że można nałożyć na przewoźnika karę, jeśli dostarczy służbom kontrolnym harmonogram czasu pracy kierowcy zbyt późno. To znaczy kiedy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »