W tym dziale znajdziesz wszystko na temat odpoczynków kierowców – w jaki sposób je oznaczać na tachografie, ile czasu powinny trwać, ile odpoczynków kierowca powinien odebrać w ciągu tygodnia i miesiąca.
Pytanie: Kierowca w ramach przepisów pakietu mobilności ma prawo do wykorzystania dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych po sobie przebywając na terenie UE. Następnie na koniec trzeciego tygodnia zjeżdża do bazy lub do domu celem odebrania: odpoczynku dobowego, rekompensat za skrócenia w trasie oraz odpoczynku tygodniowego regularnego. Całość można ująć w następującym schemacie: (pauza 2 x 24h za granicą), kolejny (9/11h + 21h + 21h + 45h w bazie lub w domu). Powstaje pytanie: czy kierowca może odebrać rekompensaty za skrócone pauzy tygodniowe wcześniej w trasie, kiedy np. ma dłuższy postój w tygodniu? Czy jednak zasady przyjęte w pakiecie mobilności wykluczają taką możliwość i jedyna opcja rekompensaty dwóch następujących po sobie skróconych odpoczynków tygodniowych – to koniec trzeciego tygodnia?
Zdarza się, że kierowcy odbierają długie, nawet 6 godzinne odpoczynki w ciągu dnia. Powstaje pytanie czy taki odpoczynek, zakańcza dzień pracy? Otóż, nie. Zgodnie z przepisami odpoczynek dzienny można podzielić na dwa: minimum 3h + 9h. Dzięki temu może kontynuować daną dniówkę.
Pytanie: Kierowca powinien odpoczywać minimum 11 godzin na dobę. Odpoczynek ten może skrócić do 9 godzin, ale tylko 3 razy w tygodniu. Jednak Decyzja Wykonawcza Komisji 7.6.2011 wskazuje, że nie ma odpoczynku, dopiero poniżej 7 godzin wolnego. Powstaje pytanie - jakie konsekwencje ze strony służb kontrolnych ma odebranie przez kierowcę odpoczynku krótszego niż 7 godz.? Czy odpoczynek ponad 7 godz. ochroni przed karą?
Pytanie: Kierowca zakończył skrócony odpoczynek tygodniowy (wynoszący 30 godzin) w poniedziałek o godz. 8.00 rano. Czy może dokonać rekompensaty za to skrócenie w środku tygodnia (np. po dwóch cyklach 24 godzinnych) tj. rozpocząć pauzę w środę o godz. 11.00, która będzie trwała do czwartku do godz. 13.00, czyli łącznie 26 godzin (15 godzin rekompensaty plus 11 godzin odpoczynku regularnego dobowego). Następnie będzie kontynuował pracę, aby rozpocząć odpoczynek tygodniowy przed godz. 8.00 rano w niedzielę, aby nie przekroczyć sześciu 24 godzinnych cykli.
Pytanie: Kierowca korzysta z odstępstwa z art. 9 ust. 1 Rozporządzenia 561/2006 i przerywa odpoczynek, aby wjechać na prom. Czy ta jazda, którą wykona w związku z wjazdem na prom, zaliczy się do dziennego okresu prowadzenia pojazdu? Czy zatem kierowca, który przed odpłynięciem z portu ma wykorzystane 10 godzin jazdy - nie może wjechać ani zjechać z promu?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.