Z tej zakładki dowiesz się, jak prowadzić kadry w firmie transportowej lub wykonującej przewozy na potrzeby własne. Jak rozliczać czas pracy kierowców, sporządzać harmonogramy kierowców, prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców. Jak archiwizować wykresówki i dane z tachografów cyfrowych oraz kart kierowców. Zobaczysz też, jak stosować minimalne wynagrodzenie dla kierowcy, MiLoG, Loi Macron, diety dla kierowcy. Przeczytasz również, jaki jest zakres kontroli PIP w firmie transportowej lub prowadzącej przewozy na potrzeby własne.
Pytanie: Dyspozytor posiadający prawo jazdy kat. D, pracuje w firmie zajmującej się przewozami osób. W sytuacji, gdy brakuje kierowców zawodowych, musi prowadzić autobusy na liniach do 50 km lub też wynajęte na trasach powyżej 50 km. Dyspozytor zatrudniony jest na pełen etat, a dodatkowo zawarł umowę zlecenie na przewozy osób po godzinach pracy. Jak uregulować w umowie o pracę wykonywanie tych dwóch zadań równocześnie?
Pytanie: Jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy kierowcy wykonującego pracę na podstawie umowy zlecenia? Ustawa o czasie pracy kierowców w art. 26d ust. 3 nakazuje stosować wobec takich kierowców zasady zawarte w art. 25. Tymczasem w art. 25 wymienione są elementy ewidencji podobne do tych z Kodeksu pracy. W jaki sposób spełnić ten wymóg wobec kierowcy na umowie zlecenie, skoro większość składników u niego nie występuje (np. godziny nadliczbowe)?
Pytanie: Czy pracownikowi polskiej spółki, zatrudnionemu na łączonym stanowisku pracy tj. pracownika fizycznego wykonującego przeprowadzki oraz kierowcy pojazdu do 3,5 tony (przewożącego rzeczy z przeprowadzek), pracującemu za granicami PL, przysługuje wynagrodzenie sektorowe?
Pytanie: Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o czasie pracy kierowców (obowiązujące od lutego 2022 r.), regulują, że kierowca wykonujący transport międzynarodowy nie jest w podróży służbowej. Jak wyliczyć wynagrodzenie kierowcy, który jedzie w transporcie międzynarodowym poza teren Unii Europejskiej (np. z Włoch do Rosji). Czy za transport do Rosji należny się kierowcy delegacja?
Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej mogą mieć ustalone inne niż typowe godziny pracy. Często stosuje się tam tzw. przerywany czas pracy kierowcy. Polega on na ustaleniu godzin pracy np. w godz. 4-8 oraz 13-17, podczas gdy od godz. 8 do 17, kierowca odbywa przerwę. Powstają jednak pytania jak rozliczać tę przerwę, czy jako dyżur? Ponadto ile może trwać doba pracy takiego kierowcy, czy musi być to maksymalnie 13 godzin?
Pytanie: Czy harmonogram czasu pracy kierowców (miesięczny) na linii regularnej do 50 km musi być wywieszony na tablicy w celu zapoznania się przez kierowców na 7 dni przed miesiącem, na który harmonogram został sporządzony? Czy może być tak, że harmonogram miesięczny jest dostępny u dyspozytora, a dodatkowo wywieszany jest tygodniowy grafik kierowców wywieszany na 7 dni przed wykonywanymi zadaniami w pracy?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.