Filtruj treść
Filtruj

czas pracy

Na czym polega przerywany system czasu pracy kierowcy?

Na czym polega przerywany system czasu pracy kierowcy?

Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej mogą mieć ustalone inne niż typowe godziny pracy. Często stosuje się tam tzw. przerywany czas pracy kierowcy. Polega on na ustaleniu godzin pracy np. w godz. 4-8 oraz 13-17, podczas gdy od godz. 8 do 17, kierowca odbywa przerwę. Powstają jednak pytania jak rozliczać tę przerwę, czy jako dyżur? Ponadto ile może trwać doba pracy takiego kierowcy, czy musi być to maksymalnie 13 godzin?

Zagadnienie przerywanego czasu pracy kierowcy dotyczy dwóch głównych kwestii:

  • pierwszej – dotyczącej prawidłowego rozliczenia czasu przerwy,
  • drugiej – dotyczącej rozliczenia dobowego czasu pracy kierowcy.

Obydwie te kwestie uregulowane są w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców.

System przerywanego czasu pracy kierowcy

Odnosząc się do pierwszego zagadnienia należy stwierdzić, że za czas przerwy, wynikającej z przerywanego systemu czasu pracy, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia (art. 16 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców).

Kiedy można wprowadzić system przerywanego czasu pracy?

System przerywanego czasu pracy może być stosowany, jeśli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją. Stosowanie tego systemu wymaga odpowiednich zapisów w układzie zbiorowym pracy lub porozumienia z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa porozumienia z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy - art. 139 § 3 Kodeksu pracy.

Rejestrowanie czasu pracy kierowcy busa i ciężarówki

Rejestrowanie czasu pracy kierowcy busa i ciężarówki

Pytanie:  Firma zajmuje się produkcją towarów, które dostarczamy transportem własnym do klientów (przewozy na potrzeby własne). Kierowca, zatrudniony na umowę o pracę) realizuje te transporty dwoma środkami transportu: samochodem dostawczym o dmc do 3,5 t. (bez tachografu) oraz samochodem dostawczym o dmc 5 ton, z tachografem. Jak prawidłowo rozliczać czas pracy takiego kierowcy?

Najprostszym rozwiązaniem byłaby rejestracja całej aktywności na karcie kierowcy za pomocą tachografu. W takim przypadku jazda pojazdem o dmc do 3,5 t. powinna być rejestrowana w trybie OUT na tachografie i traktowana jest jako tzw. „inna praca”. Jednak, jak wskazano w pytaniu – bus nie jest wyposażony w tachograf…

W związku z tym są dwa wyjścia:

  • wpisy manualne - kierowca może dokonywać rejestracji aktywności za pomocą wpisów manualnych – czyli po przejęciu pojazdu o dmc 5 t – powinien wprowadzić odpowiednią sekwencję klawiszy na tachografie za czas jazdy busem,
  • zaświadczenia o działalności – firma może dokumentować: czas jazdy pojazdem bez tachografu, wykonywanie innych prac oraz innych aktywności kierowcy - za pomocą zaświadczeń o działalności kierowcy.
Jak wybronić się od naruszenia czasu prowadzenia przez kierowcę?

Jak wybronić się od naruszenia czasu prowadzenia przez kierowcę?

Pytanie:  Kierowca przekroczył maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu o 1 godzinę i 40 minut. W okresie rozliczeniowym prowadził pojazd przez 91 godzin i 40 minut i nie okazał podczas kontroli dokumentu, który uzasadniałby to odstąpienie. Wyjaśnił, że nie zauważył, że maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia będzie przekroczony. Czy w tym przypadku można cokolwiek zrobić, żeby służby odstąpiły od nałożenia kary?

Jedną z przesłanek wyłączających odpowiedzialność firmy za naruszenia kierowcy stanowi art. 92b ustawy o transporcie drogowym, który daje pewną wytyczną w zakresie możliwości odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej na firmę.

Jakie dokumenty należy przedstawić na obronę?

Trudno jest jednoznacznie wskazać katalog dokumentów jakich oczekuje organ rozstrzygający i jakie będą uwzględnione na naszą korzyść. Natomiast muszą to być nie tylko suche wyjaśnienia, ale też poparte dowodami twierdzenia strony postępowania – firmy.

Przepis wskazuje, że to my musimy wykazać właściwą organizację i dyscyplinę pracy oraz dokumenty potwierdzające prawidłowe zasady wynagradzania. Każda taka sprawa jest traktowana indywidualnie i w zależności od rodzaju oraz charakteru naruszeń - dokumenty przedstawione kontrolerom będą miały inną postać.

Poniżej przedstawię przykładowy katalog dokumentów o charakterze uniwersalnym - z uwagi na odmienność każdej sprawy.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x