Przeczytaj także:
Obejrzyj także:
Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej mogą mieć ustalone inne niż typowe godziny pracy. Często stosuje się tam tzw. przerywany czas pracy kierowcy. Polega on na ustaleniu godzin pracy np. w godz. 4-8 oraz 13-17, podczas gdy od godz. 8 do 17, kierowca odbywa przerwę. Powstają jednak pytania jak rozliczać tę przerwę, czy jako dyżur? Ponadto ile może trwać doba pracy takiego kierowcy, czy musi być to maksymalnie 13 godzin?
Zagadnienie przerywanego czasu pracy kierowcy dotyczy dwóch głównych kwestii:
Obydwie te kwestie uregulowane są w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców.
System przerywanego czasu pracy kierowcy
Odnosząc się do pierwszego zagadnienia należy stwierdzić, że za czas przerwy, wynikającej z przerywanego systemu czasu pracy, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia (art. 16 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców).
Kiedy można wprowadzić system przerywanego czasu pracy?
System przerywanego czasu pracy może być stosowany, jeśli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją. Stosowanie tego systemu wymaga odpowiednich zapisów w układzie zbiorowym pracy lub porozumienia z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa porozumienia z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy - art. 139 § 3 Kodeksu pracy.
Przeczytaj także:
Obejrzyj także:
Najprostszym rozwiązaniem byłaby rejestracja całej aktywności na karcie kierowcy za pomocą tachografu. W takim przypadku jazda pojazdem o dmc do 3,5 t. powinna być rejestrowana w trybie OUT na tachografie i traktowana jest jako tzw. „inna praca”. Jednak, jak wskazano w pytaniu – bus nie jest wyposażony w tachograf…
W związku z tym są dwa wyjścia:
Przeczytaj także:
Jedną z przesłanek wyłączających odpowiedzialność firmy za naruszenia kierowcy stanowi art. 92b ustawy o transporcie drogowym, który daje pewną wytyczną w zakresie możliwości odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej na firmę.
Jakie dokumenty należy przedstawić na obronę?
Trudno jest jednoznacznie wskazać katalog dokumentów jakich oczekuje organ rozstrzygający i jakie będą uwzględnione na naszą korzyść. Natomiast muszą to być nie tylko suche wyjaśnienia, ale też poparte dowodami twierdzenia strony postępowania – firmy.
Przepis wskazuje, że to my musimy wykazać właściwą organizację i dyscyplinę pracy oraz dokumenty potwierdzające prawidłowe zasady wynagradzania. Każda taka sprawa jest traktowana indywidualnie i w zależności od rodzaju oraz charakteru naruszeń - dokumenty przedstawione kontrolerom będą miały inną postać.
Poniżej przedstawię przykładowy katalog dokumentów o charakterze uniwersalnym - z uwagi na odmienność każdej sprawy.
Przeczytaj także:
Program 4Trans sugeruje naruszenie – jakiego przepisu?
Zarządzający odpowiada za naruszenia przepisów, nawet na urlopie
Wypełnienie oświadczenia o poważnych naruszeniach dla organu kontrolnego
Zgodnie z przepisami, istnieją sytuacje, gdy nie trzeba rejestrować czasu pracy za pomocą tachografu. Można go nie instalować lub, jeśli jest zainstalowany, nie wkładać do niego karty albo wykresówki. Jakie to okoliczności? Jakie zmiany wprowadził pakiet mobilności w zakresie zwolnień z tachografu?
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Czy pojazdy służące do remontowania dróg (termosy) są zwolnione z tachografów?
Przewozy zwolnione z tachografu w pakiecie mobilności