Pytanie: Firma zajmuje się produkcją towarów, które dostarczamy transportem własnym do klientów (przewozy na potrzeby własne). Kierowca, zatrudniony na umowę o pracę) realizuje te transporty dwoma środkami transportu: samochodem dostawczym o dmc do 3,5 t. (bez tachografu) oraz samochodem dostawczym o dmc 5 ton, z tachografem. Jak prawidłowo rozliczać czas pracy takiego kierowcy?
Najprostszym rozwiązaniem byłaby rejestracja całej aktywności na karcie kierowcy za pomocą tachografu. W takim przypadku jazda pojazdem o dmc do 3,5 t. powinna być rejestrowana w trybie OUT na tachografie i traktowana jest jako tzw. „inna praca”. Jednak, jak wskazano w pytaniu – bus nie jest wyposażony w tachograf…
W związku z tym są dwa wyjścia:
wpisy manualne - kierowca może dokonywać rejestracji aktywności za pomocą wpisów manualnych – czyli po przejęciu pojazdu o dmc 5 t – powinien wprowadzić odpowiednią sekwencję klawiszy na tachografie za czas jazdy busem,
zaświadczenia o działalności – firma może dokumentować: czas jazdy pojazdem bez tachografu, wykonywanie innych prac oraz innych aktywności kierowcy - za pomocą zaświadczeń o działalności kierowcy.
Korzyści
Dlaczego dokonanie wpisów manualnych na tachografie jest ryzykowne?
Ile zaświadczeń o działalności (tzw. urlopówek) należy wystawić kierowcy?
Jak prawidłowo wystawić urlopówkę?
Jaki jest polecany sposób dokumentowania czasu jazdy kierowcy: ciężarówki i busa?
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu,możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu. Wyślij SMS o treści: WPR na numer 92568. Otrzymasz zwrotnego sms'a z kodem, który wpisz w poniższe pole. Koszt SMSa: 29 zł netto (35.67 zł brutto)
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym