Przyjęty pakiet mobilności wprowadził jedną z najbardziej oczekiwanych zmian dla kierowców. Otóż będą oni mogli wydłużyć czas jazdy o 1 lub 2 godziny, gdy wracają do bazy. Często zdarza się, że kierowca powracając do kraju, utyka w korku i niedaleko domu lub bazy kończy mu się czas jazdy. Do tej pory konieczne było albo wezwanie innego kierowcy, albo odebranie odpoczynku. Od wejścia w życie pierwszych zapisów pakietu mobilności (co nastąpi prawdopodobnie ok. 20 sierpnia) kierowca będzie mógł w takich sytuacjach wydłużyć swój czas jazdy. Sprawdź jakie warunki musi do tego spełnić oraz jak musi zrekompensować te „nadgodziny”.
Kierowca ma prawo dwa razy w ciągu tygodnia do wydłużenia czasu jazdy z 9 do 10 godzin. Sprawdź jakie mogą powstać w związku z tym błędy. Podpowiadamy za co inspektor ITD może nałożyć karę.
Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, można wpaść w pułapkę, która grozi mandatem od PIP i koniecznością wypłacenia kierowcy zaległych kwot dodatku. Otóż podstawą do obliczenia dodatku nocnego jest minimalne wynagrodzenie za pracę. Kwotę obowiązującego w danym roku minimalnego wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
Ewidencja czasu pracy kierowcy może być prowadzona m.in. w formie danych cyfrowych z tachografu albo wykresówek. Jednak sporo przewozów korzysta z wyłączenia – nie trzeba podczas nich używać tachografu. Czy wówczas zapisy z tego urządzenia mogą być ewidencją?
Kierowcy często pracują jednocześnie dla kilku różnych przedsiębiorstw. Jeśli Twoi też, to pamiętaj, że prowadzenie ewidencji Twojego kierowcy przez innego przedsiębiorcę nie zwalnia Cię z obowiązku prowadzenia swojej. Musisz także uwzględnić te inne ewidencje.
Wątpliwości związane z normami czasu pracy kierowcy to najczęstsze pytania, które otrzymujemy od naszych Czytelników. Nic dziwnego – stosowanie tych norm w praktyce nie jest łatwe, a za błędy w tym zakresie grożą wysokie kary. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie wszystkich reguł dotyczących czasu pracy kierowcy ciężarówki i zilustrowaliśmy je na diagramach.
Z artykułu dowiesz się:
Zdarza się, że charakter pracy kierowcy wymaga wielu długich postojów w ciągu dnia, poświęconych na załadunki bądź rozładunki. W takim przypadku czasu postojów może być więcej niż czasu jazdy. Jak rozliczać pracę takich kierowców?
Zdarza się, że zatrzymanie pojazdu do kontroli przez funkcjonariuszy policji czy inspektorów ITD zbiega się z przerwą w pracy lub w jeździe kierowcy zawodowego. Co dzieje się wówczas, gdy kierujący pojazdem po zatrzymaniu się na parkingu informuje kontrolującego, że przed nim 45 przerwy? Przepisy nie wyjaśniają sytuacji…
Czy kierowcy pracującemu w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym) mogę zaplanować w jednym dniu pracującym 12 godzin pracy, czy raczej planowany czas pracy nie powinien przekraczać 10 godzin?
Kiedy musisz zrobić przerwę albo odpoczynek, żeby nie złamać przepisów? To dla kierowcy ciężarówki najważniejsze normy, których musi przestrzegać. To właśnie za przekroczenia norm czasu pracy Inspekcja Transportu Drogowego nakłada na kierowców najwięcej kar – i są to kary najwyższe. Co więcej – za tego typu naruszenia przepisów popełnione przez kierowców oddzielnie karane są też przedsiębiorstwa, które ich zatrudniają. Każdy kierowca powinien więc te normy doskonale znać i wiedzieć, jak je stosować w praktyce, żeby nie płacić kar.
Jeśli kierowca zamierza ruszyć w trasę po południu, to warto wcześniej zrobić dzienny odpoczynek. Odebranie przed wyjazdem dziennej pauzy bardzo się opłaca, ponieważ po odpoczynku kierowca będzie mógł jechać dużo dłużej. Czasami warto więc wyjechać trochę później.
Kierowca, który robi odpoczynek tygodniowy poza weekendem, po niedzieli ma prawo do kolejnych wydłużonych okresów jazdy. A to dlatego, że przy zliczaniu przedłużeń bierze się pod uwagę nie okresy między odpoczynkami tygodniowymi, tylko tydzień kalendarzowy.
Zdarza się, że kierowca ma podczas dnia pracy bardzo wiele postojów związanych z oczekiwaniem na załadunek bądź rozładunek. Szczególnie jeśli jeździ w krótkie trasy. Czy takie okresy należy uznać za przerwy, czy powinny być wliczane do czasu pracy?
Dla szefów firm zatrudniających kierowców system mieszany czasu pracy wydaje się być bardzo korzystny. Pozwala on na wydłużenie dniówki do 12 godzin. Jednak ma też wady. Jakie?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »