Filtruj treść
Filtruj

Jaki czas pracy obowiązuje w busie do 3,5 tony w międzynarodówce?

Barbara Błach-Bujak

Autor: Barbara Błach-Bujak

Dodano: 8 listopada 2022
Jaki czas jazdy obowiązuje w busie do 3,5 tony w międzynarodówce?
Pytanie:  Jaki system godzinowy pracy obowiązuje kierowcę busa o dmc do 3.5 tony, gdy jest on: pracownikiem lub właścicielem? Czy są tu różnice, jeśli chodzi o czas pracy w krajach Europy zachodniej?
Odpowiedź: 

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. nie obejmuje pojazdów o dmc do 3,5 t. Z tego tytułu kierowcy poruszający się takimi samochodami podlegają przepisom zawartym w rodzimej ustawie o czasie pracy kierowców.

Korzyści 

Ile wynosi czas pracy kierowcy busa do 3,5 t.?

Czas pracy kierowców busów

Podobnie jak kierowcom samochodów ciężarowych, tak i osobom pracującym za kierownicami busów należą się obowiązkowe przerwy oraz odpoczynek dobowy. Jeżeli w 24-godzinnym wymiarze czasu pracy kierowca wykonuje swoje obowiązki przez co najmniej 6 godzin, to w takim przypadku pracodawca zobowiązany jest do wprowadzenia 15-minutowej przerwy – jest ona wliczana do czasu pracy kierowcy.

Odblokuj dostęp do pełnych zasobów portalu Transport-expert.pl już teraz! Załóż 24h konto testowe za darmo, kliknij tutaj >>>   

Wolne 11 godzin na dobę

W ciągu każdej doby czas wolny kierowcy musi obejmować 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Może być on wykorzystany w pojeździe znajdującym się na postoju, jeśli jest on wyposażony w miejsce do spania.

Ponad 35 godzin odpoczynku tygodniowo

Kierowca prowadzący samochód o dmc do 3,5 tony ma prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu. W okres ten wlicza się dobowy czas wolny przypadający w dniu, w którym kierowca pojazdu rozpoczął tygodniowy odpoczynek.

Jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy kierowcy?

W związku z brakiem tachografów w pojazdach o dmc do 3,5 tony, pracodawca może np. wykorzystać systemy teleinformatyczne lub też polecić swoim pracownikom wypełnianie stosownych druków.

Uwaga

Niezależnie od formy na jaką zdecyduje się pracodawca, należy pamiętać, że ewidencja czasu pracy może zostać poddana kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Należy więc zadbać o prawidłowe jej wykonywanie.

Kontrollbuch w Niemczech

Dodatkowo na terenie Niemiec obowiązuje prowadzenie tzw. Kontrollbuch. W razie kontroli BAG lub Policji będzie konieczne pokazanie zaświadczeń z 28 dni wstecz. Z reguły wystarczy tylko poprawnie wypełniony formularz za obecną trasę. Na terenie Francji natomiast należy wypełniać Livret individuel de contrôle.

Dobrze sporządzona dokumentacja powinna wykazywać:

  1. liczbę godzin pracy w dobach,
  2. godziny nadliczbowe,
  3. pracę w porach nocnej,
  4. pełnione dyżury,
  5. pracę przypadającą w niedziele oraz dni, które powinny być dniami wolnymi od pracy, nieobecności z opisanym ich rodzajem oraz wymiarem,
  6. ilość czasu pracy na terytoriach państw, w których obowiązują minimalne warunki wynagradzania pracowników delegowanych.

Do Kontrollbuch należy dodatkowo wpisać m.in.: numer formularza (to druk ścisłego zarachowania), miejsce rozpoczęcia trasy, miejsce zakończenia trasy, ilość kilometrów według licznika (przy rozpoczęciu, zakończeniu trasy oraz całkowitą przejechaną odległość).

Uwaga na czas jazdy busem przez Niemcy!

W Niemczech dopuszczalne okresy prowadzenia pojazdu, jak również wymagane minimalne okresy odpoczynków, mają dokładnie takie same wartości, jak w przypadku kierowców pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, czyli określone w rozporządzeniu 561/2006.

Luka w przepisach

Jednocześnie należy dokładnie zastanowić się nad statusem danego kierowcy w firmie. Otóż od 1 stycznia 2020 r. zmianie uległ zakres stosowania ustawy o czasie pracy kierowców. Spod jej obowiązywania zostali wyłączeni kierowcy niezatrudnieni na umowę o pracę (przedsiębiorcy osobiście wykonujące przewozy, kierowcy pracujący na samozatrudnieniu lub na umowach cywilnoprawnych), którzy nie mają obowiązku stosowania tachografów.

Zatem w sytuacji, gdy m.in. zgodnie z przepisami rozporządzenia 561/2006 (WE) przewóz będzie się odbywał bez konieczności posiadania w pojeździe tachografu, a jednocześnie będzie go wykonywał kierowca, który nie jest w przedsiębiorstwie zatrudniony na umowę o pracę, to nie będzie konieczności stosowania do niego ustawy o czasie pracy kierowców.

Jednocześnie inspektorzy transportu drogowego utracili podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli takiego kierowcy pod kątem przestrzegania czasu pracy.

Uwaga

Zapewne wkrótce ustawodawca skoryguje lukę w przepisach, by po drogach nie mogli poruszać się kierowcy, którzy nie muszą przestrzegać czasu pracy. Niemniej obecnie jest taka możliwość.

Pamiętaj o przedstawicielu we Francji

Sytuacja przy rozpoczęciu działalności i transportach do różnych krajów może wydawać się skomplikowana. Warto więc na początek skorzystać z profesjonalnej pomocy przy np. delegowaniu, wyliczaniu płac minimalnych, ustanowieniu przedstawiciela (obowiązkowy np. we Francji) i spełnieniu wszystkich innych obowiązków.

Wszystko po to, żeby ustrzec się błędów oraz wysokich kar i mandatów. Wypracowanie dobrych rozwiązań na początku działalności przygotowuje do jej prawidłowego rozwoju i pomaga w późniejszym prowadzeniu firmy.

Barbara Błach-Bujak

Autor: Barbara Błach-Bujak

Laureatka prestiżowego konkursu Rising Stars Prawnicy – Liderzy jutra, zaliczona do grona 10-ciu prawników w Polsce, którzy swoją wiedzą, przedsiębiorczością oraz postawą społeczną realizują najwyższe standardy świadczenia usług prawnych. Ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym, autorka publikacji naukowych, współautorka książki o płacach minimalnych w UE oraz wieloletni prelegent prowadzący szkolenia z tematyki prawa transportowego. Co-fouder w projekcie HelpEar propagującym zatrudnianie w transporcie kierowców z ubytkami słuchu. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kancelaria Prawna Błach Dynerowicz Bujak w Krakowie www.bdbkp.pl

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x