Na tachografie zarówno: urlop, zwolnienie, wolne za nadgodziny czy weekend kierowcy – oznacza się jako odpoczynek. Natomiast w ewidencji kierowcy, nie można zapisać odpoczynku jako dowolną nieobecność. Trzeba się kierować normami czasu pracy.
Wszelkie nieobecności kierowcy w pracy, podczas których pracownik swobodnie dysponuje swoim czasem, są traktowane według rozporządzenia nr 561/2006 jako odpoczynki lub przerwy w jeździe.
Jednak z punktu widzenia Kodeksu pracy ma znaczenie, z jakim rodzajem nieobecności mamy do czynienia. Nie można więc ich wpisywać dowolnie, według uznania pracodawcy, tylko zgodnie z prawdą.
Zasady dotyczące rekompensat skomplikowały się po wejściu w życie pakietu mobilności. Rekompensata za dwa odpoczynki z rzędu - musi być odebrana już w następnym tygodniu. Rekompensata za wydłużoną jazdę - również. Jak rozłożyć w czasie odbieranie: starych i nowych rekompensat?
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły zmienione zasady udzielania rekompensat za skrócone odpoczynki tygodniowe.
Przedtem udzielenie rekompensaty było konieczne w przypadku skrócenia regularnego odpoczynku tygodniowego – tu nic się nie zmieniło.
Oprócz tego weszły w życie dodatkowe zasady, które należy stosować, gdy kierowca zrobił dwa skrócenia.
Przypomnijmy, jak należy zrekompensować pojedyncze skrócenie odpoczynku tygodniowego.
Czy prowadząc pojazd specjalny (żuraw) wyposażony w tachograf analogowy, powinno się rejestrować czas pracy na wykresówce?
W Niderlandach od 1 lutego wprowadzono surowsze kary za naruszenia przepisów związanych z czasem pracy kierowców. Ponadto służby kontrolne sprawdzają dane z dłuższego okresu niż wcześniej, więc znajdują też więcej naruszeń.
W jaki sposób rejestrować czas pracy kierowcy pojazdu typu pomoc drogowa, użytkowanej na potrzeby własne? Wyjazdy służą wyłącznie do przewozu własnych rzeczy w ramach prowadzonej działalności i odbywają się zawsze w promieniu kilku lub kilkudziesięciu kilometrów od bazy firmy. Kierowcą jest właściciel przedsiębiorstwa.
Należący do firmy autokar wyjechał do Norwegii i tam wykonuje przewozy osób. Czy kierowca po 65 godzinach, może rozpocząć 12 dniowy cykl pracy - jeżeli nie był w Polsce - tylko cały czas był w Norwegii?
Zapis w protokole niemieckiej kontroli drogowej brzmi: „Tagliche Arbeitzeit von max. 10 Std. uberschritten par. 22+23 ArbZG”. W tym dniu kierowca zaliczył 8:40 „Jazdy” i 1:23 „Innej pracy”. Przerwy i odpoczynki były prawidłowe. Jaki więc przepis obowiązujący w Unii Europejskiej zastosował niemiecki kontroler naliczając mandat? Jeżeli jest to przepis wewnętrzny państwa unijnego, to gdzie można znaleźć jego treść opublikowaną w języku polskim?
Oprócz tygodniowego wymiaru czasu pracy, kierowców obowiązują również normy 48 i 60-godzinne. Obostrzenia te są mniej znane i przez to powodują w firmach problemy. Otóż, najczęściej okresy rozliczeniowe w firmach wyznaczone są bądź całymi miesiącami, bądź kwartałami - i nie pokrywają się one z pełnymi tygodniami. Poznaj zasady wyliczania: średniotygodniowego 48-godzinnego i 60-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy kierowców. Sprawdź jakie sankcje grożą za przekroczenie tych norm.
Czy właściciela firmy będącego równocześnie kierowcą w swojej firmie - obowiązuje ograniczenie czasu pracy do 15 godzin dziennie?
Jak wygląda kwestia rozpoczynania dwukrotnie pracy w jednej dobie pracowniczej przez kierowców pojazdów: o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony (czyli z zainstalowanym tachografem). W jakich przypadkach pracodawcy są narażeni na kary ITD lub PIP?
Słowacja ogłosiła czasowe złagodzenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów i odpoczynkach kierowców - zajmujących się krajową i międzynarodową dostawą towarów. Zwolnienie będzie obowiązywać do 10 grudnia 2020 r.
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Upłynęły dwa miesiące obowiązywania pakietu mobilności. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów. Ta sytuacja dotyczy ponad 35 tys. międzynarodowych przewoźników drogowych z naszego kraju. Jakie wątpliwości będą rozpatrywane przez Komisję Europejską? Sprawdź.
Kierowca wziął urlop i pożyczył samochód ciężarowy powyżej 3,5 t od pracodawcy, aby wykonać nim przewóz prywatny. Jak zarejestrować czas tego przejazdu w danych firmy i w danych kierowcy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »