Kierowca musi zrobić przerwę w pracy najpóźniej po 6 godzinach pracy. Nie ma znaczenia, czy przerwa jest odbierana w całości, czy podzielona na części. Nie wolno zacząć ostatniej części przerwy później niż po 6 godzinach pracy.
Z artykułu dowiesz się:
Jak prawidłowo dokumentować czas jazdy oraz czas pracy przy zmianie pojazdów?
Jak zabezpieczyć się przed dublowaniem danych?
Przy wydłużeniu jazdy o maksymalnie jedną godzinę, nie ma konieczności wykonywania przerwy. Ponadto takie same zasady obowiązują w sytuacji: jazdy dziennej w wymiarze 9 godzin, jak i możliwości dwukrotnego przedłużenia w danym tygodniu jazdy do 10 godzin.
Czy należy wykonać dodatkową przerwę wydłużając jazdę o 1 i 2 godz.?
W jakich sytuacjach można wydłużyć jazdę o 1 lub 2 godz.?
Trzy normy prowadzenia pojazdu
Przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE) przewidują trzy normy prowadzenia pojazdu:
Dzienny czas prowadzenia pojazdu określa, jak długo kierowca może prowadzić od momentu rozpoczęcia pracy po okresie odpoczynku dziennego lub tygodniowego do następnego odpoczynku.
Zasadą jest możliwość prowadzenia pojazdu przez 9 godzin, ale w ciągu tygodnia można dwukrotnie przedłużyć ten okres do 10 godzin.
Trzeba jednak pamiętać, że każda jazda przekraczająca 9 godzin choćby o dwie minuty liczona jest jako wydłużenie jazdy do dziesięciu godzin!
W praktyce więc np. jazda przez 9 godzin i 9 minut oznacza, że w danym tygodniu tylko jeszcze jeden raz kierowca będzie mógł jechać ponad 9 godzin.
Jak liczyć tygodniowy i dwutygodniowy czas prowadzenia?
Jak planować czas pracy w szóstym dniu tygodnia?
Ukraińskie władze złagodzą przepisy dotyczące wyjazdu mężczyzn w wieku poborowym. Dzięki temu Ukraina będzie mogła szerzej wykorzystać możliwość wykonywania bez zezwoleń przewozów dwustronnych i tranzytowych w krajach UE. Ułatwi to również zatrudnienie ukraińskich kierowców w polskich firmach transportowych.
Podczas szkolenia dowiesz się - jakie regulacje zaczną obowiązywać od maja tego roku, oraz jak mają się do nich przygotować przewoźnicy, posiadający w swojej flocie pojazdy o dmc powyżej i poniżej 3,5 tony. Przedstawimy również kalendarium zmian w przepisach, oczekujących na wejście w życie.
Celem bezpłatnego szkolenia jest przedstawienie najnowszych zmian przepisów w zakresie: czasu pracy kierowców, transportowania pojazdami do i pow. 3,5 t. Szkolenie odbędzie się 12 maja br., a uczestnicy będą mogli zadawać pytania za pośrednictwem czatu.
Zapraszamy na trzecią część szkolenia dotyczącego zmian w przepisach transportowych. Ta część szkolenia dotyczy zmian w czasie pracy kierowców.
Kierowca ciężarówki może dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Ponadto nadal ma prawo – zgodnie z pakietem mobilności – do wydłużenia jazdy o 2 godziny. Jak po takim wydłużeniu odebrać rekompensatę?
Możliwość wydłużenia jazdy dziennej o 2 godziny przysługuje na ściśle określonych zasadach. Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu, niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Przerwy kierowców uregulowane w przepisach krajowych oraz unijnych odnoszą się zarówno do ogólnego czasu pracy, jak i samego czasu jazdy kierowcy, co nie zawsze jest zbieżne. W przypadku kierowców mających obowiązek stosowania tachografu muszą być przestrzegane zarówno przerwy w jeździe, jak i w czasie pracy.
Wskazówki na temat przerw w czasie pracy zawiera dyrektywa unijna numer 2002/15/WE. Musi być wdrożona w każdym kraju członkowskim UE, co w polskim systemie prawnym znalazło odzwierciedlenie między innymi w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Przejście pracownika ze stanowiska np. magazyniera czy spedytora na stanowisko kierowcy nie powoduje, że pracodawca musi dostosowywać ewidencję czasu pracy do wymogów ustawy o czasie pracy kierowców wstecznie, a więc za okres od początku zatrudnienia w firmie. W wielu przypadkach byłoby to zresztą niemożliwe, skoro przepisy dopuszczają prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców w formie zapisów z tachografu.
Jak rozliczać czas pracy kierowców betoniarek, skoro nie muszą używać tachografów? Czy znów trzeba tworzyć odrębne ewidencje czasu pracy? Jaką ewidencję stosować?
Zgodnie z tzw. pakietem mobilności w przypadku przewozu betonu nie ma znaczenia czy pojazd ma zainstalowany tachograf cyfrowych czy analogowy. Wszystkie takie pojazdy na mocy art. 1 punkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 zostały zwolnione z obowiązku stosowania zarówno przepisów rozporządzenia 561/2006 (WE) oraz rozporządzenia 165/2014 (UE).
Nie oznacza to natomiast, iż kierowcy takich pojazdów zostali całkowicie zwolnieni z przestrzegania jakichkolwiek norm czasu pracy kierowców oraz prowadzenia dla nich ewidencji czasu pracy.
Z artykułu dowiesz się o możliwości ewidencjonowania czasu pracy kierowców betoniarek za pomocą karty drogowej.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »