Komisja Europejska chce ujednolicenia systemów opłat drogowych, działających w poszczególnych krajach UE. Stawki opłat dla pojazdów ciężkich mają być uzależnione od emisji CO2 pojazdu.
Ministerstwo Finansów planuje przewoźnikom przyznać ulgę podatkową za zakup urządzenia do poboru opłat drogowych. W grę wchodzi kwota 500 zł. Przewoźnicy uważają, że operator systemu powinien udostępniać OBU za kaucją. Obawiają się zakupu urządzeń od zewnętrznych podmiotów.
Ministerstwo Finansów uruchomiło stronę etoll.gov.pl. Portal zawiera podstawowe informacje dotyczące poboru opłat drogowych na polskich drogach. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie rejestracji w systemie e-TOLL.
Przewoźnicy mogą mieć problem z kupnem urządzenia pokładowego, potrzebnego do regulowania opłat drogowych w systemie e-Toll od lipca. Kłopot może być również z kupnem zewnętrznych systemów lokalizacyjnych (ZSL).
Mam pytanie odnośnie używania urządzeń do opłat drogowych. Czy lepiej jest mieć - w każdym kraju, gdzie jest ono wymagane osobne urządzenie przypisane do danego państwa, czy też wygodniej byłoby korzystać ze sprzętu multi i wykorzystywać go w różnych państwach?
Jakie są opłaty za wjazd do stref Euro6 samochodem dostawczym o dmc do 3,5 tony w krajach UE? Wiem, że w Niemczech trzeba nakleić odpowiednią naklejkę, natomiast w jakich krajach istnieje jeszcze taki wymóg, czy w Anglii? Słyszałem, że mandat może wynieść około 5000 zł, ale można się od tego odwołać on-line, jeśli auto spełnia wymogi Euro6. Jak takiemu mandatowi zapobiec i gdzie należy uiścić opłatę? Proszę również o informacje dotyczące ogólnych opłat za mosty, płatne odcinki dróg, które są ściągane z kont on-line, np. w Norwegii?
Opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg w Czechach od 1 stycznia 2021 r. będziemy płacić, kupując winiety elektroniczne. Wysokość opłat nie zostanie zmieniona.
Ministerstwo Finansów planuje waloryzację opłat drogowych. E-myto będzie co roku rosnąć o wartość inflacji. Podwyżka zacznie obowiązywać z początkiem 2022 r. i obejmie tylko pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony. W ciągu 10 lat ma to zwiększyć przychód z opłat o 726 milionów złotych.
Opłaty drogowe w Wielkiej Brytanii zostaną zawieszone na okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2021 r. W tym okresie brytyjskie i zagraniczne pojazdy ciężarowe na brytyjskich drogach nie będą musiały kupować HGV Road User Levy.
Od 1 lipca br. wprowadzone będą nowe kary administracyjne dla właściciela pojazdu m.in. za podanie nieprawdziwych informacji podczas rejestracji, niezarejstrowanie się w systemie. Zarządzanie systemem opłat drogowych tzw. viaTOLL przejmie Krajowa Administracja Skarbowa.
Rząd planuje rewolucję w zakresie elektronicznych opłat za drogi. System viaTOLL będzie nadzorowany przez Krajową Administrację Skarbową, zostanie przebudowany, a lista kar nakładanych na kierowców i przewoźników znacznie się wydłuży.
Jeśli urządzenie pokładowe do dokonywania opłat drogowych w systemie Platon akurat trzeba wymienić albo wysyłasz do Rosji nowy samochód, to możesz mieć problem. Nowych urządzeń brakuje.
Od 1 stycznia 2020 r. stawki wzrosną w Danii, Luksemburgu, Holandii i Szwecji dla wszystkich pojazdów Euro 5. Roczna opłata za pojazdy tej klasy z co najmniej czterema osiami zostanie podniesiona z 1250 do 1327 euro.
Polscy przewoźnicy, sześć tygodni od rozpoczęcia rejestracji pojazdów w nowym elektronicznym systemie opłat drogowych w Republice Czeskiej, zarejestrowali 15 tysięcy samochodów ciężarowych. W obecnym systemie opłat drogowych jest zarejestrowanych 117 tysięcy pojazdów. Jeśli polscy kierowcy nie zarejestrują pojazdów w ustalonym terminie i nie zainstalują nowych jednostek pokładowych, istnieje ryzyko, że na przełomie roku na przejściach granicznych z Republiką Czeską dojdzie do sparaliżowania transportu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »