Rosną stawki opłat za przejazd drogami płatnymi w Niemczech. Średnia podwyżka wyniesie ok. 5 proc. Najmniej odczują je jednak właściciele pojazdów z silnikami kat. Euro 6. Nowe taryfy wchodzą w życie od 1 stycznia 2023 r.
Od 1 stycznia 2023 r. zapłacimy więcej za przejazd po drogach należących do systemu e-TOLL. Za jazdę autostradą lub drogą ekspresową właściciel ciężarówki do 12 t lub autobusu z silnikiem Euro 5 zapłaci 24 gr za km. Obecnie jest to 21 gr.
Wydawało się, że zaplanowana początkowo od 1 stycznia 2023 r. została odsunięta na czas nieokreślony, ponieważ obecnie jej wprowadzenie stanowiłoby zbyt wysokie obciążenie dla firm transportowych. Sytuacja zmieniła się jednak kilka dni temu kiedy niemieckie partie tworzące rząd porozumiały się w sprawie wprowadzenia podwyżki opłat.
Opłaty drogowe u naszych zachodnich sąsiadów miały wzrosnąć od 1 stycznia 2023 r. Jednak podczas ostatniego posiedzenia Komisji Transportu w niemieckim Parlamencie, 20 października 2022 r., projekt podwyżki nie został w ogóle rozpatrzony.
Opłaty drogowe u naszych zachodnich sąsiadów miały wzrosnąć od 1 stycznia 2023 r. Podwyżki miały być znaczne. Dla pojazdów o dmc powyżej 18 t z 4 osiami i klasą emisji spalin Euro 6 wzrost miał wynieść 3,8%, a dla takich samych pojazdów o klasie emisji spalin Euro 2 od 3,8 procent (Euro 6) do nawet 40,2 %.
Na terytorium Alzacji zostanie wprowadzona opłata za przejazd samochodami ciężarowymi o DMC powyżej 12 t. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Kierowców autobusów na węgierskich drogach podwyżka obejmie od 1 stycznia 2023 r. Kierowcy samochodów ciężarowych będą musieli zapłacić więcej już od 15 października 2022 r.
Na terytorium Alzacji (północno-wschodni region Francji graniczący z Niemcami) ma zostać wprowadzona opłata za przejazd samochodami ciężarowymi o dmc powyżej 12 t. Kierowcy wybierają tamtejsze drogi unikając płatnych dróg w Niemczech.
Od lipca 2022 r. za przejazd autostradami i tzw. drogami I klasy (przeznaczone dla dalekobieżnego ruchu tranzytowego, oznaczone numerami od 1 do 9) obowiązują wyższe stawki opłat. Jest to jednak dopiero pierwszy etap podwyżek – drugi zostanie wprowadzony od 23 stycznia 2023 r. Opłatami objęto również – bezpłatne dotąd drogi II klasy. Obniżeniu ulegną jednak ceny winiet.
Viapass – operator belgijskiego systemu opłat drogowych poinformował o podwyżce. Jak co roku stawka została skorygowana o wskaźnik inflacji. Podwyżka objęła wszystkie belgijskie i zagraniczne samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony oraz pojazdy kategorii N1 ciągnące naczepy.
Datę zakończenia działania starego systemu viaTOLL wyznaczono na 30 września 2021 r. Do tego czasu każda osoba, która korzysta z płatnych dróg, musi się zarejestrować w nowym systemie e-TOLL i wyposażyć w urządzenie, umożliwiające naliczanie i dokonywanie opłat. Do 30 września trwa okres przejściowy, w którym równolegle będą działały oba systemy: viaTOLL i e-TOLL. Przypominamy o kilku ważnych elementach.
Musisz się zarejestrować w e-TOLL, nawet jeśli od lat korzystasz z viaTOLL i masz w nim konto. E-TOLL jest odrębnym systemem i dane w nim zawarte nie będą przenoszone do nowego systemu. Rejestracji trzeba dokonać na stronie etoll.gov.pl.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do ustaw o podatku dochodowym zostanie wprowadzona nowa ulga. Ma ona złagodzić koszty poniesione przez przedsiębiorców transportowych w związku ze zmianą systemu poboru opłat drogowych. Będzie wynosiła 500 zł dla podmiotów, które kupią lub wynajmą urządzenie OBU/ZSL do obsługi systemu e-TOLL.
Brytyjczycy przedłużyli okres zawieszenia opłat drogowych. Nie będzie trzeba ich uiszczać przez kolejny rok – od 1 sierpnia 2021 r. do 31 lipca 2022 r.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że 25 maja br. w godzinach wieczornych uruchomiona zostanie rejestracja w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »