Dziesięć lat temu, w odpowiedzi na wielkie protesty branży transportowej, francuski rząd w ostatniej chwili zrezygnował z wprowadzenia elektronicznych opłat drogowych dla ciężarówek, nazwanych Ecotaxe. Plan wprowadzenia tych opłat powrócił jednak w wywiadzie udzielonym przez nowego ministra transportu.
Przeczytaj także:
Alzacja francuska zmaga się w ostatnim czasie ze wzmożonym ruchem pojazdów ciężarowych. Stało się tak za sprawą 80-procentowej podwyżki opłat drogowych w sąsiadujących Niemczech. Przewoźnicy masowo przenieśli swoje trasy z niemieckiej autostrady A5, na rzecz równoległych, francuskich autostrad A35 oraz A36. Pozwalało to bowiem zaoszczędzić około 50 euro na jednym przejeździe.
Autostrada Wielkopolska S.A. poinformowała, że od 11 września 2024 r. zmienią się stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Zmiana podyktowana jest znaczącą skalą inwestycji i prac remontowych na autostradzie. Przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady będzie kosztował 127 zł dla ciężarówki (minimum 3 osiowej).
Od sierpnia 2024 r. na Słowacji obowiązują wyższe mandaty za wykroczenia związane z mytem. Kara może sięgać nawet 150-krotności niezapłaconego myta.
Rząd zapowiedział rozszerzenie systemu e-TOLL o nowe odcinki dróg. Ma się to stać w czwartym kwartale bieżącego roku i dotyczyć aż 1400 kilometrów tras. Nie wiadomo natomiast kiedy do myta doliczona zostanie opłata za emisję CO2.
Polecamy także:
Szwecja będzie kolejnym krajem, który wysokość opłat drogowych uzależni od emisji zanieczyszczeń ciężarówek. Opłata będzie uwzględniała również wykorzystanie infrastruktury drogowej przez ciężarówki. Opłaty drogowe uwzględniające emisję CO2 obowiązują już min. w Niemczech i Czechach.
Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (BAV) zamierza podnieść LVSA, czyli opłatę za przejazd pojazdami ciężarowymi. LVSA to federalna opłata drogowa, zależna od masy całkowitej pojazdu, poziomu emisji spalin i przejechanych kilometrów.
Czesi, zgodnie z postanowieniami europejskimi, uwzględnią emisję CO2 w elektronicznych opłatach drogowych. Wszystkie kraje UE do 25 marca 2024 r. mają włączyć do opłat drogowych koszt związany z emitowanym przez ciężarówki CO2. Zrobiły to już m.in. Niemcy i Węgry, a od 1 marca br. podwyżki wprowadzone zostały w Czechach.
Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (BAV) zamierza podnieść LSVA, czyli opłatę za przejazd pojazdami ciężarowymi. LSVA to federalna opłata drogowa, zależna od masy całkowitej pojazdu, poziomu emisji spalin i przejechanych kilometrów.
Słowacja dołączyła do krajów korzystających z systemu EETS. Kierowcy nie będą już potrzebowali oddzielnego urządzenia SkyToll. Przejazdy po wszystkich drogach na Słowacji będzie można opłacić dzięki jednemu urządzeniu pokładowemu OBU.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, planuje podniesienie stawki opłat za przejazd pojazdów od 1 kwietnia br. W ocenie GDDKiA wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.
Z początkiem nowego rok Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nowe stawki e-TOLL na 2024 r. Średnio podwyżka opłaty wynosi 15%, a więc kilka groszy na kilometrze. Należy pamiętać, że jest to tylko podwyżka inflacyjna. Kolejna zmiana stawek, zgodnie z wymogami unijnymi, nastąpi do 25 marca 2024 r. Ma ona uwzględniać dodatkową opłatę za emisję CO2. Przepisy te zostały wdrożone już w Niemczech, gdzie opłaty drogowe podrożały o 80% oraz na Węgrzech (podwyżka 17%-30% w zależności od normy euro jaką spełnia pojazd).
Wszystkie kraje UE do 25 marca 2024 r. mają włączyć do opłat drogowych koszt związany z emitowanym przez ciężarówki CO2. Po Niemczech i Austrii na takie wdrożenie zdecydowały się Węgry i Czechy.
Niemieccy przewoźnicy na kilka dni przed wprowadzeniem ekstremalnych podwyżek maut zdecydowali się ponownie zaprotestować. W sobotę 25 listopada br. zastrajkowali w pobliżu miasta Wiesbaden. Łącznie zjechało tam około 300 zestawów.
W Belgii okazało się, że ostatnia podwyżka opłat drogowych w regionie Walonii, została dokonana bez odpowiedniej nowelizacji przepisów. Przewoźnicy zaprotestowali więc uznając, że jest ona bezprawna. Operator zarządzający drogami uważa, że wystarczyło ogłoszenie nowego cennika i niepotrzebne są dodatkowe przepisy. Jeżeli wyższe opłaty były bezprawne, nadpłata przewoźników wynosi około 8 mln euro.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »