Komisja Europejska chce ujednolicenia systemów opłat drogowych, działających w poszczególnych krajach UE. Stawki opłat dla pojazdów ciężkich mają być uzależnione od emisji CO2 pojazdu.
Nowe reguły, przewidziane dla systemów opłat drogowych w państwach członkowskich, mają być wprowadzone do nowelizowanej właśnie dyrektywy o eurowiniecie.
Według nowych zasad promowane będzie wprowadzanie na rynek pojazdów o niższych emisjach, co ma pomóc w walce ze zmianami klimatu.
Przeczytaj także:
Urządzenie do opłat drogowych: multi czy dla każdego kraju osobne?
Dodatkowo zwiększone mają być środki przeznaczone na poprawę infrastruktury drogowej.
Zasadnicza zmiana w porównaniu z obecnym systemem ma polegać na wprowadzeniu nowego, jednolitego na poziomie UE narzędzia służącego różnicowaniu opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej nakładanych na pojazdy ciężkie.
Nowy system opłat ma być oparty na istniejących normach emisji CO2. Początkowo zostaną nim objęte największe pojazdy ciężarowe, następnie mają nim być objęte inne typy pojazdów ciężkich.
Państwa członkowskie będą mogły priorytetowo traktować pojazdy bezemisyjne, co ma zachęcać do nabywania pojazdów najlepszych w danej klasie. System oparty na emisjach CO2 ma być obowiązkowo stosowany do nowych pojazdów.
Dotychczasowy system różnicowania opłat w zależności od klasy emisji EURO będzie mógł być nadal stosowany w odniesieniu do istniejącego parku pojazdów.
Generalnie nowe różnicowanie pobierania opłat ma obejmować pojazdy ciężkie, jednak nowelizacja dyrektywy umożliwi także państwom członkowskim rozszerzenie systemu pobierania opłat na inne pojazdy, takie jak autobusy i autokary, a także samochody osobowe i dostawcze.
Po zmianach państwa członkowskie nadal będą mogły same wybierać taki model opłat, który im najbardziej odpowiada.
UE dostrzega bowiem, że poszczególne kraje członkowskie różnią się warunkami geograficznymi, gęstością zaludnienia czy siecią dróg.
Z tego powodu zostanie dopuszczone rozróżnienie opłat w oparciu o czas przejazdu albo przebytą odległość. Ponadto państwa członkowskie zachowają też prawo do wprowadzenia obniżonych stawek opłat za przejazd albo opłat za korzystanie z infrastruktury lub nawet do całkowitego zwolnienia z tych opłat.