W trakcie głosowań nad Pakietem Mobilności regulacje dotyczące czasu pracy oraz odbierania przerw i odpoczynków rozszerzono na pojazdy o DMC powyżej 2,4 tony. Parlament przyjął bowiem zmiany w Rozporządzeniu 561/2006. Co to oznacza? Przepisy z zakresu czasu pracy zarezerwowane dotąd wyłączenie dla transportu ciężkiego – będą obowiązywać również busy poniżej 3,5 tony. Takich wymogów nie da się spełnić bez tachografu na pokładzie busa.
Przy rozliczaniu nadgodzin kierowców, bardzo popularnym błędem popełnianym przez pracodawców, jest nieprawidłowe obliczenie wynagrodzenia. Powodem jest pomylenie nadgodzin dobowych ze średniotygodniowymi. Na czym on polega? Sprawdź.
Co powinni zrobić kierowcy, aby po wykonaniu trasy w nocy z 30 na 31 marca 2019 roku dokumentacja okresów jazdy, odpoczynków i przerw była prawidłowa i zgodna z prawem, a na wykresówce nie brakowało godziny? Sprawdź.
Rekompensatę za pracę w nocy najłatwiej jest rozliczyć w ryczałcie. Nie należy jednak stosować tego rozwiązania w przypadku dyżurów, nie zgodzi się na to Państwowa Inspekcja Pracy. Poznaj inne zasady rozliczania ryczałtów, przyznawania dni wolnych oraz dodatków do wynagrodzenia. Zapraszamy do lektury raportu o rozliczaniu rekompensat.
Jeśli właściciel firmy transportowej odpowiednio określi okresy rozliczeniowe swojej pracy oraz pracy kierowców zatrudnionych na zlecenie, inspektorom ITD będzie bardzo trudno ocenić, czy naruszył przepisy, czy nie. Jak to zrobić?
Zapisy z tachografu i inne dokumenty, potwierdzające, co kierowca robił (zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu, wnioski urlopowe, zwolnienia lekarskie) muszą stanowić jeden ciąg. Co robić gdy kierowca włoży kartę do tachografu trochę później niż powinien albo wyjmie ją odrobinę wcześniej niż trzeba. Sprawdź.
Dotyczy zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych przewozów regularnych wykraczających poza obszar państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii, Islandii oraz Liechtensteinu (WPR poza UE).
Kierowca trzy razy podróżował promem – czy przekroczył normy dotyczące odpoczynków? Jeśli tak, to jakie kary mu grożą? Kiedy kończy się i kiedy rozpoczyna kolejny okres dzienny kierowcy?
Częstym błędem jest umieszczenie karty kierowcy lub wykresówki w tachografie bezpośrednio przed samym wyruszeniem w trasę. Takie postępowanie jest prawidłowe tylko wtedy, gdy przed wyjazdem kierowca nie musi nic innego zrobić i od razu po przyjściu do pracy siada za kierowcę. Czas załadunku i przygotowania auta do drogi muszą być oznaczone na tachografie jako "inna praca" (młotki)!
W trakcie realizacji zadania przewozowego kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrola obejmowała także sprawdzenie czasu pracy kierowcy. W związku z tym kierowca wyjął swoją kartę kierowcy na ten czas z tachografu. Co powinien zrobić z kartą po zakończeniu kontroli?
Karę za brak ewidencji czasu pracy inspektor może nałożyć tylko w określonych sytuacjach. I tylko w odniesieniu do niektórych kierowców. Sprawdź których!
Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. przepisy skróciły z 50 do 10 lat okres przechowywania akt osobowych oraz dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Jednak do tej dokumentacji należy również ewidencja czasu pracy, która archiwizowana była dotychczas przez okres zaledwie 3-letni. Oznacza to w praktyce wydłużenie okresu jej przechowywania z 3 do 10 lat!
Kierowca, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, musi mieć w okresie rozliczeniowym tyle dni wolnych, ile wymagają przepisy prawa pracy. Jak obliczyć tę liczbę?
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie, która obowiązuje od 3 września, zmieniono taryfikatory kar. Największe zmiany zaszły w taryfikatorze dla firm. Niestety, nowe przepisy są duże surowsze niż poprzednio.
Najwięcej zmian jest w części taryfikatora, dotyczącej czasu pracy kierowców. Według przepisów kierowca powinien jechać bez przerwy nie dłużej niż 4,5 godziny, jednak prawie wszyscy kierowcy są przyzwyczajeni, że mogli prowadzić przez 4 godziny 45 minut. Wynika to z tego, że za pierwsze 15 minut przekroczenia nie było kary. Jednak zgodnie z nową ustawą nawet niewielkie przekroczenie okresu 4,5 godziny jazdy jest już karane.
Na podstawie obowiązującego dotychczas załącznika nr 3 do ustawy o transporcie kontrolerzy nie nakładali kar za pierwsze 15 minut przekroczenia dziennego czasu prowadzenia, czasu jazdy bez przerwy i odpoczynku dziennego. Tak samo było w przypadku pierwszych 30 minut przekroczenia tygodniowego czasu prowadzenia oraz pierwszej godziny przekroczenia dwutygodniowego czasu prowadzenia. Od 3 września te przepisy się zmieniły – kary są nakładane za każde z tych przekroczeń, nawet jeśli wyniesie minutę.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »