Gdy kierowca dosiądzie się do drugiego kierowcy po godzinie od wyruszenia w trasę, nie mogą od razu stosować korzystniejszych norm czasu pracy, przewidzianych dla załogi. Ich czas pracy w załodze zacznie się po pierwszym odpoczynku!
Kierowca chce przedłużyć jazdę, która zaczęła się w niedzielę, a skończyła w poniedziałek? Może to spowodować, że kierowca błędnie zaliczy wydłużoną 10-godzinną jazdę do niewłaściwego tygodnia i będzie miał trzy okresy jazdy trwające po 10 godzin. Do którego tygodnia zaliczy ją inspektor ITD? Uwaga: liczy się pierwsza minuta dziesiątej godziny!
Jakie aktywności kierowcy można zakwalifikować jako dyżury? Ponadto za który z nich można wynagrodzić kierowcę czasem wolnym? Sprawdź.
W Hiszpanii wprowadzono rejestrację czasu pracy każdego pracownika. Kierowcy pojazdów o DMC do 3,5 t do tej pory nie rejestrowali swojego czasu pracy. Teraz już muszą zacząć prowadzić karty czasu pracy. Za brak dokumentacji grozi kara grzywny od 626 euro do 6 250 euro. Nie wiadomo, czy przepisy dotyczą przewoźników spoza Hiszpanii! Ale Hiszpanie będą dążyć do zaostrzania przepisów dotyczących transportu o dmc poniżej 3,5 tony. Powodem jest wzrost o 41% wypadków z udziałem furgonetek!
Szósty dzień tygodnia pracy kierowcy to moment, kiedy najłatwiej zapracować na karę od ITD. Tego dnia łatwo o przekroczenia norm, ponieważ kierowca zbliża się do limitów wyznaczonych dla tygodnia i dwóch tygodni. O czym należy pamiętać?
Ograniczenie do 10 godzin czasu pracy kierowców wykonujących zadania w nocy ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że żadne oświadczenie pracownika ani dwustronna umowa nie wyłączą skutecznie tej normy ochronnej. Jeśli kierowcy często pracują w nocy, wyjściem z sytuacji może być natomiast określenie późniejszych godzin trwania pory nocnej. Zamiast np. w godzinach 0.00–4.00 korzystniejsze może się okazać ustalenie pory nocnej na godziny 3.00–7.00. Co można w ten sposób zyskać? Sprawdź!
Chcesz wykonywać autobusami międzynarodowe przewozy regularne osób poza obszarem państw Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Liechtensteinu lub Szwajcarii? Potrzebujesz na to zezwolenia. Do wniosku należy dołączyć schemat czasu pracy i odpoczynku kierowców. Załączamy go.
W Hiszpanii wprowadzono obowiązek ewidencjonowania czasu pracy kierowców pojazdów ciężarowych o dmc do 3,5 tony. Uwaga: na razie nie wiadomo czy wymóg ten dotyczy pracowników zagranicznych np. z Polski. Najprawdopodobniej będzie dotyczyło to wszystkich kierowców. Trzeba będzie więc wyposażyć ich w karty czasu pracy!
Wielu kierowców ciężarówek i autokarów błędnie wyznacza, kiedy trzeba rozpocząć odpoczynek tygodniowy. Wyznaczają go po sześciu okresach jazdy dziennej. To niezgodne z przepisami, a ponadto sami ograniczają sobie czas jazdy! Sprawdź na czym polega różnica.
Dwukrotnie w ciągu tygodnia kierowca może wydłużyć dzienny czas prowadzenia pojazdu z 9 do 10 godzin. W tym przywileju czai się jednak pewien haczyk, który jest przyczyną kłopotów wielu kierowców. Otóż przekroczenie normy dziennej prowadzenia pojazdu nawet o kilka minut oznacza, że kierowca wykorzystał jeden wydłużony czas jazdy. Z tachografem cyfrowym jest łatwiej, bo nie wszystko zlicza. Jak to wykorzystać? Sprawdź.
Zdarza się, że z powodu opóźnień w rozładunku kierowca musi na niego oczekiwać w kabinie. Co stanie się w sytuacji, gdy akurat wypada mu obowiązek odebrania odpoczynku 45-godzinnego? Jak lawirować między kowadłem odbiorcy, a młotem kontrolerów? Będzie trudno!
W przypadku kierowców zamiast wynagrodzenia za nadgodziny oraz za pracę w nocy – można ustalić ryczałt. Nie trzeba wtedy zaznaczać w ewidencji godzin pracy, wystarczą dni. Jest to szczególnie korzystne w przypadku dużych firm. Sprawdź!
Ryczałt dla kierowcy można obniżyć tylko w określonych sytuacjach, gdy kierowca pracował dużo krócej niż zwykle. Z powodu pojedynczych nieobecności kierowcy nie można obniżyć wypłacanego ryczałtu za godziny nadliczbowe oraz za pracę w porze nocnej. Wolno to zrobić tylko wtedy, gdy różnica między faktycznym czasem pracy a czasem przyjętym do ustalenia ryczałtu jest znaczna.
Czy przerwę śniadaniową możesz wliczyć w czas pracy? Czy dopuszczalne są dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd? Czy na pewno wiesz, jak ustalić porę nocną? Między innymi o to najczęściej pytają kierujący ciężarówkami i polscy przewoźnicy drogowi. Przybliżamy wybrane zagadnienia w zakresie czasu pracy kierowcy zawodowego.
Kierowcy często zaczynają pracę w kolejnej dobie wcześniej niż poprzedniego dnia, ponieważ mogą skracać odpoczynki. W takiej sytuacji należy im się wynagrodzenie na nadgodziny. Rozwiązaniem jest wprowadzenie indywidualnego rozkładu czasu pracy. Sprawdź różnice!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »