Kierowca prowadzący ciężarówkę ma prawo dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Przepisy nie zakazują łączenia tego przedłużenia z przedłużeniem o 2 godziny, przysługującym na powrót do bazy.
Z artykułu dowiesz się:
Jak prawidłowo dokumentować czas jazdy oraz czas pracy przy zmianie pojazdów?
Jak zabezpieczyć się przed dublowaniem danych?
Trzy normy prowadzenia pojazdu
Przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE) przewidują trzy normy prowadzenia pojazdu:
Dzienny czas prowadzenia pojazdu określa, jak długo kierowca może prowadzić od momentu rozpoczęcia pracy po okresie odpoczynku dziennego lub tygodniowego do następnego odpoczynku.
Zasadą jest możliwość prowadzenia pojazdu przez 9 godzin, ale w ciągu tygodnia można dwukrotnie przedłużyć ten okres do 10 godzin.
Trzeba jednak pamiętać, że każda jazda przekraczająca 9 godzin choćby o dwie minuty liczona jest jako wydłużenie jazdy do dziesięciu godzin!
W praktyce więc np. jazda przez 9 godzin i 9 minut oznacza, że w danym tygodniu tylko jeszcze jeden raz kierowca będzie mógł jechać ponad 9 godzin.
Jak liczyć tygodniowy i dwutygodniowy czas prowadzenia?
Jak planować czas pracy w szóstym dniu tygodnia?
Kierowca ciężarówki może dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Ponadto nadal ma prawo – zgodnie z pakietem mobilności – do wydłużenia jazdy o 2 godziny. Jak po takim wydłużeniu odebrać rekompensatę?
Możliwość wydłużenia jazdy dziennej o 2 godziny przysługuje na ściśle określonych zasadach. Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu, niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Większość inspektorów ITD zalicza przedłużony czas jazdy do tego tygodnia, w którym zaczęła się dziesiąta godzina jazdy. Musisz jednak pamiętać, że dzień pracy kierowcy kończy się odpoczynkiem, ale tydzień o północy. Do limitu przedłużeń nie wliczasz odstępstw z pakietu mobilności.
Kwestia, do którego tygodnia zaliczyć 10-godzinny okres przedłużonej jazdy, nie jest jednoznacznie wyjaśniona w przepisach rozporządzenia 561/2006 (WE). Kontrolerzy z ITD stosują dwie różne metody. Zdecydowana większość z nich przyjmuje, że:
Do którego tygodnia zaliczyć jazdę 10 godzinną – w przypadku jazdy w nocy z niedzieli na poniedziałek?
Czy wydłużenie jazdy o 1 lub 2 godz. (wynikające z pakietu mobilności) likwiduje prawo do jazdy przez 10 godz.?
W sytuacji dopuszczalnego czasu jazdy 9 godzin, wydłużenie może z kolei wynieść maksymalnie 11 godzin (rekompensata 2 godzin). Każdy taki przypadek wydłużenia pracy na podstawie art. 12 tiret 3 rozp. 561/2006 (WE) należy rekompensować równoważnym okresem odpoczynku.
Wydłużenie jazdy dziennej i/lub tygodniowej o jedną lub dwie godziny w związku z dojazdem na odpoczynek tygodniowy, przewidziane w „pakiecie mobilności”, obowiązuje zarówno w ruchu krajowym jak i międzynarodowym, niezależnie od tego czy jest to przewóz osób, czy rzeczy, jak również bez znaczenia ma charakter przewozu czyli dotyczy to typowego transportu jak i przewozu na potrzeby własne.
Warto jednak podkreślić, że z tego odstępstwa można skorzystać tylko na ściśle określonych warunkach.
Jakie mogą być powody wydłużenia jazdy?
Jakie są ograniczenia dłuższej jazdy?
Zasady dotyczące rekompensat skomplikowały się po wejściu w życie pakietu mobilności. Rekompensata za dwa odpoczynki z rzędu - musi być odebrana już w następnym tygodniu. Rekompensata za wydłużoną jazdę - również. Jak rozłożyć w czasie odbieranie: starych i nowych rekompensat?
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły zmienione zasady udzielania rekompensat za skrócone odpoczynki tygodniowe.
Przedtem udzielenie rekompensaty było konieczne w przypadku skrócenia regularnego odpoczynku tygodniowego – tu nic się nie zmieniło.
Oprócz tego weszły w życie dodatkowe zasady, które należy stosować, gdy kierowca zrobił dwa skrócenia.
Przypomnijmy, jak należy zrekompensować pojedyncze skrócenie odpoczynku tygodniowego.
Kierowca w transporcie: międzynarodowym, krajowym, towarowym, jak i osobowym – może wydłużyć swój czas jazdy. Przepis ten wprowadzony został w pakiecie mobilności. Jednak jakie mogą być powody tego przedłużenia i jak je zrekompensować?
Zmieniony pakietem mobilności art. 12 rozporządzenia 561/2006 zawiera dwa nowe odstępstwa, które pozwalają na przedłużenie jazdy w drodze do bazy. Wydłużenie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu może zostać wykorzystane zarówno: w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym.
W pakiecie mobilności przewidziano, że przed 2-godzinnym przedłużeniem dziennego okresu jazdy trzeba zrobić 30 minut przerwy. Jednak w niektórych sytuacjach, ze względu na rozłożenie poprzednich przerw, ta przerwa musi być dłuższa, a przedłużenie krótsze niż 2 godziny.
Kierowca zatrudniony w firmie na umowie o pracę poprosił pracodawcę o wypożyczenie ciągnika siodłowego w celu prywatnego przejazdu tym autem. Czy przedsiębiorca może wypożyczyć samochód swojemu pracownikowi? Czy poruszając się wypożyczonym ciągnikiem w celach prywatnych, bez naczepy i ładunku - kierowca musi włożyć kartę do tachografu?
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Wdrożenie aktów prawnych wchodzących w skład pakietu mobilności, opublikowanych 31 lipca 2020 roku w dzienniku urzędowym UE, zostało rozłożone w czasie. Jest to proces, który w odniesieniu do pewnych zmian będzie trwał kilka lat. Część z opublikowanych aktów prawnych obowiązuje od 20 sierpnia, pozostała część wejdzie w życie w ciągu kilku kolejnych lat, aż do 2026 r.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »