Przeczytaj także:
Kierowcy w porównaniu do innych zawodów zarabiają dosyć sporo. Jeśli chcesz zarabiać powyżej 9000 zł „na rękę”, musisz pracować w ruchu międzynarodowym, mieć staż pracy ponad 10 lat, znać przynajmniej w stopniu podstawowym jeden język obcy i…. zmienić po 5 latach pracę. Okazuje się, że pracując dłużej w jednej firmie, Twoje wynagrodzenie nie rośnie. Sprawdź, ile zarobisz jako kierowca, jeśli chciałbyś pracować w transporcie krajowym.
Polecamy także:
Pobierz ebook:
Wynagrodzenie kierowcy po pakiecie mobilności wynosi: wynagrodzenie zasadnicze 3010 zł + suma dodatków (pracy w godzinach nocnych - 115,53 zł, czas dyżurów 50% - 527,30 zł, dyżury - 100%, godziny nadliczbowe 50% - 360,73 zł, 100% - 279,47 zł, godziny nadliczbowe - 1128,75 zł). Jak powinny wyglądać prawidłowo składniki wynagrodzenia na liście płac i ile według przedstawionych danych powinna wynosić pensja netto dla pracownika do 26 roku życia. Jaka powinna być podstawa składek ZUS?
Skoro w pytaniu mowa o pakiecie mobilności to oznacza, że chodzi o zasady wyliczania wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym.
Od 2 lutego 2022 r. nie mają oni już prawa do diet i ryczałtów, a wartość hipotetycznych diet wylicza się jedynie na potrzebę ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz przychodu do opodatkowania.
Bez tranzytu i przewozu dwustronnego
Kierowców wykonujących transport międzynarodowy można podzielić na dwie grupy, tj. na tych, którzy realizują przewozy na terenie Unii Europejskiej i podlegają przepisom o delegowaniu oraz tych, którzy takim przepisom nie podlegają.
I tak, nowe zasady delegowania nie obejmują:
Kierowcy objęci pakietem mobilności
Z kolei nowymi zasadami delegowania objęte są:
Z artykułu dowiesz się:
Kontrole przeprowadzone przez Państwowa Inspekcję Pracy potwierdzają sztuczne zaniżanie wynagrodzeń kierowców. Często to kierowcy, a nie przewoźnicy, domagają się niższej pensji „na papierze”.
Obowiązujący od 2 lutego 2022 r. pakiet mobilności nie zmienił zasad rozliczania wynagrodzenia kierowców wykonujących transport krajowy. Są oni bowiem nadal w podróży służbowej, a tym samym w dalszym ciągu przysługują im diety i ryczałty. Zmianie w zakresie zasad wynagradzania uległy natomiast przepisy dotyczące kierowców w transporcie międzynarodowym. Od lutego nie są oni już w podróży służbowej, a w efekcie nie przysługują im diety i ryczałty. Wysokość diet wylicza się jedynie na potrzebę ustalenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej.
W jaki sposób według przepisów pakietu „pakietu mobilności” należy naliczać wynagrodzenia kierowców w transporcie własnym międzynarodowym. Produkujemy meble i własnym transportem dowodzimy je do klientów na terenie Niemiec. Meble dowozimy busami o dmc do 3,5 t. Czy obowiązują nas stawki niemieckie czy polskie po przekroczeniu granicy? Czy musimy liczyć diety wirtualne? Czy musimy wypisywać delegację i na odcinku polskim naliczać diety polskie? Co z dietami zagranicznymi w tym przypadku?
Diety i ryczałty nie przysługują kierowcom w transporcie międzynarodowym, niezależnie od tego, czy podlegają oni przepisom o delegowaniu.
W wyniku wprowadzenia pakietu mobilności znowelizowane zostały przepisy ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców.
W przepisach tych ustaw nie występuje pojęcie transportu drogowego, tylko przewozu drogowego. W praktyce oznacza to, że podlegają nim zarówno firmy prowadzące działalność gospodarczą w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu zarobkowego osób lub rzeczy, jak też realizujące przewóz na potrzeby własne przedsiębiorcy.
Wynagrodzenie przy przewozach bilateralnych
Wynagrodzenie kierowców busa do 3,5 t we Francji
Rozliczenie wynagrodzeń przy przewozach bilateralnych zgodnie z pakietem mobilności
Przypominamy: nowe obowiązki dla busów od 2,5 do 3,5 t
Jak rozliczać wynagrodzenia kierowców busów do 3,5 t realizujących przewozy na potrzeby własne za granice?
Czy jeżeli kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu, to należą mu się diety i ryczałty (w przypadku podróży zagranicznych)?
Z ostatniego badania przed wprowadzeniem pakietu mobilności wynika, że średnia miesięcznego wynagrodzenia kierowców wynosiła 6304 zł netto. Natomiast kierowcy busów średnio zarabiali 5224 zł (kwota netto). Są dane z 2021 r. a więc już z okresu pandemii, ale przed pakietem mobilności. Okazuje się, że pandemia nie miała wpływu na zarobki, pakiet mobilności natomiast już tak. Raport pt "Zarobki kierowców zawodowych w Polsce" przygotowany został przez Polski Instytut Transportu Samochodowego.
Jak praktycznie ustalić wynagrodzenie netto kierowcy, który w trakcie miesiąca miał dwie trasy po Polsce i dwie trasy międzynarodowe?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »