Kierowcy w porównaniu do innych zawodów zarabiają dosyć sporo. Jeśli chcesz zarabiać powyżej 9000 zł „na rękę”, musisz pracować w ruchu międzynarodowym, mieć staż pracy ponad 10 lat, znać przynajmniej w stopniu podstawowym jeden język obcy i…. zmienić po 5 latach pracę. Okazuje się, że pracując dłużej w jednej firmie, Twoje wynagrodzenie nie rośnie. Sprawdź, ile zarobisz jako kierowca, jeśli chciałbyś pracować w transporcie krajowym.
Polecamy także:
Polski Instytut Transportu Drogowego opublikował coroczny raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023”.
Z przedstawionych danych łatwo wywnioskować, że zarobki kierowców kształtują się dużo powyżej średniej przeciętnej wynagrodzenia, czy średniej krajowej. Z jednej strony mamy wysokie wynagrodzenia, a z drugiej strony ciężkie warunki pracy. Powyżej 7000 zł netto zarabia 6 na 10 badanych kierowców.
Powstaje pytanie, jaka jest charakterystyka kierowcy zarabiającego ponad 9000 zł miesięcznie na rękę? Otóż z badania wynika, że aż 30% kierowców zarabia właśnie tyle. Jaki to kierowca?
Statystycznie to:
Najwięcej zarabiają Ci, którzy pracują u danego pracodawcy w zasadzie do 5 lat. Do tego okresu mediana dla poszczególnych przedziałów doświadczenia jest podobna.
W roku 2022 wyglądało to wręcz książkowo – im dłużej pracowałeś u danego pracodawcy, tym więcej zarabiałeś. Trochę się to zmieniło.
Badanie pokazało, że nie opłaca się być zbyt długo w jednej firmie. Od 6 lat stażu, wraz z kolejnymi latami, zarobki spadają!
Tak, jak w poprzednich latach – najbardziej popularnym systemem jest praca od poniedziałku do piątku, w którym pracowało 4 na 10 badanych. Ta liczba wzrosła o 4% w stosunku do ubiegłorocznego zestawienia.
Najmniej popularne systemy to: 4/1, czyli 4 tygodnie w pracy i 1 tydzień w domu; czy 6/2, gdzie kierowca 6 tygodni jest w trasie, a 2 w domu.
Podsumowując – okazuje się, że wszystkie systemy cechujące się pracą powyżej 7 dni, mają medianę powyżej 8700 zł netto.
We wskazanych systemach kierowcy pracują w transporcie międzynarodowym – stąd też wysokie wynagrodzenia.
Z zestawienia wynika, że jeśli chcesz zarabiać powyżej 9000 zł „na rękę” musisz pracować w ruchu międzynarodowym w UE, lub jeszcze lepiej – poza UE. Przewożąc towary na terytorium kraju, jesteś w stanie zarobić ok. 6000 zł.
Niezmiennie od kilku lat najwięcej zarabiają kierowcy na trasach poza Unią Europejską. W zależności od kraju, w zależności od sytuacji (np. wpływ wojny w Ukrainie) powoduje, że wyjazdy poza UE, są często niebezpieczne, a infrastruktura i parkingi są w gorszym w stanie niż krajach UE. Kierowcy wyjeżdżający poza Wspólnotę mieli medianę zarobków na poziomie 9450 zł. Oni także dostali największe podwyżki - kwota wzrosła o około 500 zł.
Kierowcy w porównaniu do innych zawodów zarabiają dosyć sporo. Na jakie benefity mogą liczyć dodatkowo? Oto one:
Jako inne kierowcy wskazywali: karty paliwowe, premie świąteczne, zwrot kosztów za prysznice i toalety, czy zwroty za obiad.
Nadal, pomimo spadku zapotrzebowania na kierowców aktualnie mamy rynek pracownika. Według szacunków IRU w 2023 roku w Europie 7% otwartych stanowisk dla kierowców pozostało nieobsadzonych, z łącznym zapotrzebowaniem na 233 tys. Ten sam raport wskazuje deficyt 29 tys. kierowców w samej Polsce.
Rok 2023 w transporcie stał w obliczu spadającego popytu na fracht. Firmy musiały mocno ze sobą rywalizować o każdy ładunek, jednocześnie stale pilnując kosztów. Aż 93% dalej deklaruje, że pracuje na przysłowiowym etacie.
Pracodawcy, którzy wzięli udział w badaniu, wskazali, że średnia miesięcznego wynagrodzenia ich kierowców ciężarówek to 8257 zł netto.
Badanie dotyczy roku 2023 i przeprowadzone zostało na 800 kierowcach.
Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023” – Polski Instytut Transportu Drogowego – pobierz tutaj >>>
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: