Zgodnie z przepisami kierowcom nie wolno wypłacać dodatków do wynagrodzenia uzależnionych od ilości przejechanych kilometrów - jeżeli może to pogorszyć bezpieczeństwo jazdy. Natomiast jeśli nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa, to można taki system stosować? Sprawdzamy.
Przepisy europejskie oraz krajowe zakazują wypłaty jakichkolwiek składników wynagrodzenia uzależnionych m.in. od liczby przejechanych kilometrów. Te przepisy nie wprowadzają jednak kategorycznego zakazu. Przewidują, że nie może być stosowana taka forma wynagradzania, jeżeli jej zastosowanie może wpływać na bezpieczeństwo na drogach lub może w jakkolwiek sposób zachęcać do naruszania przepisów. W praktyce w przypadku zawodowych kierowców zaleca się niestosowanie takiej metody wynagradzania, ponieważ może mieć to negatywne skutki w wielu sytuacjach.
Przeczytaj także:
Czy ryczałt i nadgodziny są wliczane do minimalnego wynagrodzenia?Wynagrodzenie kierowców busa do 3,5 t we FrancjiJak rozliczyć wynagrodzenia kierowców w firmie?Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego został wprowadzony zakaz wynagradzania kierowców w zależności od przejechanych kilometrów?
W jakich sytuacjach kontrolerzy będą badać te powiązania w dokumentach?
Jak firmy bronią się przed oskarżeniem o wypłacanie dodatków kilometrowych?
Firma pracuje od poniedziałku do piątku w tygodniu (czas równoważny) i sporadycznie, np. raz w miesiącu w weekend wykonujemy dodatkowy kurs. Nie jest ujęte to w harmonogramie miesięcznym, a kierowca otrzymuje za taki kurs dzień wolny i dodatkowo za godziny pracy 100% wynagrodzenia (niedziela i święta). Czy prawidłowo postępujemy w takiej sytuacji? Czy należą się tzw. <a >setki za pracę w niedzielę i święta, jeżeli praca ta jest przewidziana w miesięcznym harmonogramie?
Od 30 lipca 2020 r. wchodzi w życie dyrektywa o pracownikach delegowanych. Nakazuje ona wypłatę kierowcom wynagrodzenia sektorowego obowiązującego w kraju przyjmującym. Kierowca oprócz diety i ryczałt noclegowego otrzyma też zagraniczną stawkę wynagrodzenia. Przyjmując, że obecnie zarabia 6500 zł, za pół roku będzie otrzymywał 8500 zł. O co chodzi w nowych przepisach?
Jeśli podpiszemy lub rozwiążemy umowę o pracę z kierowcą w trakcie okresu rozliczeniowego, powstają problem z rozliczeniem nadgodzin. Pracodawca powinien ustalić wymiar czasu pracy dla tej części okresu rozliczeniowego, kiedy pracownik był zatrudniony i odnieść do niej faktyczne godziny pracy podwładnego. Za nadgodziny trzeba będzie zapłacić!
Komornik może zająć kierowcy będącemu dłużnikiem alimentacyjnym połowę należnych mu diet. Obowiązki związane z potrącaniem należności z diet na poczet alimentów obciążają przewoźnika.
Mediana zarobków polskiego kierowcy to 5218 zł netto. Na tę kwotę składają się: podstawa, diety, dodatki i premie. Przedstawiamy wynika z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, przygotowanego przez TransJobs.eu.
Stawki wynagrodzeń minimalnych obowiązujących w 2018 roku są wyższe w porównaniu z ubiegłym rokiem o ok. 0,23–0,28 euro za godzinę pracy kierowcy na terytorium Austrii.
Jeśli kierowca spóźnił się na załadunek, nie dojechał z towarem na czas albo uszkodził go, pracodawca ma prawo wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Czy jednak może obniżyć mu pensję albo w ogóle jej nie wypłacić? Sprawdź!
Resort rozwoju przygotowuje nowe przepisy regulujące wypłacanie wynagrodzeń pracownikom. Zobacz, co się zmieni.
Od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona stawka minimalna dla kierowców pracujących na zlecenie (13 zł za godzinę). Czy w związku z tym kierowcom trzeba zmienić umowy, czy wystarczą aneksy? Jak sformułować zapisy w umowach? Sprawdźmy.
Od 1 stycznia 2017 r. wzrośnie płaca minimalna dla kierowców ciężarówek wykonujących przewozy do Niemiec.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »