Przeczytaj także:
Senat przyjął 9 października 2024 r. bez poprawek nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona wcześniejsze stosowanie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT) - przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Zmiany mają wejść w życie od 1 listopada 2024 r.
Polski rząd forsuje wprowadzenie inteligentnych tachografów dla przewoźników z Ukrainy. Pomysł popiera Komisja Europejska, a dalsze prace nad tym projektem będą trwały w październiku lub listopadzie 2024 r.
UE zaktualizowała umowę o transporcie drogowym z Ukrainą. Nowością jest obowiązek posiadania przez ukraińskiego przewoźnika niebieskiej naklejki na przedniej szybie (dla łatwiejszego „wyłapania” do kontroli) oraz konieczność posiadania anglojęzycznego zezwolenia na transport międzynarodowy oraz dokumentów potwierdzających posiadanie ładunku (wjazdowego lub powrotnego). Ponadto w przypadku „nadmiernej” ilości ukraińskich ciężarówek, Polska będzie mogła złożyć wniosek o czasowe zawieszenie umowy. Będzie ona obowiązywała do 30 czerwca 2025 r. (z możliwością przedłużenia).
Rada Unii Europejskiej zatwierdziła 20 czerwca 2024 r. decyzję ws. umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Większość polskich postulatów zostanie spełniona – informuje Ministerstwo Infrastruktury!
Ukraińscy kierowcy muszą do 17 lipca 2024 r. zaktualizować swoje dane w specjalnym systemie elektronicznym. Jeżeli tego nie zrobią, ich prawa jazdy stracą ważność, a jako nieważne - nie będzie można ich wymienić na polskie prawa jazdy. Jedynym wyjściem będzie wtedy ponowne zdanie egzaminu na prawo jazdy w Polsce. Obecnie na ukraińskim prawie jazdy można jeździć tylko przez 6 miesięcy od rozpoczęcia pobytu. Wyjaśniamy, jakie są problemy z wymianą ukraińskich praw jazdy na Polskie.
Zgodnie z ukraińską ustawą mobilizacyjną wszyscy poborowi w wieku 18-60 lat, w tym przebywający za granicą, muszą zaktualizować swoje dane w systemie elektronicznym do 17 lipca 2024 r. Zobowiązani są do założenia elektronicznego konta poborowego i zarejestrowania się w we właściwej komendzie wojskowej.
Zakaz wymiany ukraińskiego prawa jazdy na polskie
Wspomniana ustawa znacząco wpłynęła na prace ukraińskich urzędów konsularnych w Polsce. Oficjalnie dostosowały one świadczenie swoich usług do przepisów ustawy. Efektem tego „dostosowania” jest jednak brak możliwości uzyskania potwierdzenia ważności dokumentów (w tym praw jazdy) przez osoby w wieku poborowym, które nie spełniły ww. wymagań.
Ukraiński parlament przyjął przepisy, które zobowiązują obywateli Ukrainy do zaktualizowania swoich danych w ciągu 60 dni. Jeśli tego nie zrobią, to nie będą mogli wyrobić paszportu, ani skorzystać z innych usług konsularnych – przebywając za granicą. Przepisy nie wprowadzają mobilizacji, ale mają na celu zaktualizowanie danych o miejscu przebywania poborowych. Może mieć to na celu m.in. doręczenie wezwania do służby wojskowej.
Polecamy także:
Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów wprowadzono projekt zmian w ustawie o delegowaniu kierowców. Przepisy nakładające na zagranicznych przewoźników obowiązek rejestracji w systemie SENT mają wejść w życie 1 lipca 2024 r. To szybciej niż zapowiadano. Wcześniej rząd zapowiadał wprowadzenie tego obowiązku od 1 stycznia 2025 r.
Pisaliśmy o tym:
Umowa o transporcie towarów między Unią a Ukrainą obowiązuje do końca czerwca 2024 r. Rozpoczął się proces renegocjacji umowy na kolejny okres (do czerwca 2025 r.). Unia zgodziła się na nałożenie dodatkowych obowiązków na przewoźników ukraińskich – w celu egzekwowania przepisów zakazujących kabotażu. Jeśli to nie przyniesie skutku, umowa może zostać zawieszona.
Aktualizacja umowy na okres czerwiec 2024 – czerwiec 2025 ma zawierać dodatkowe obowiązki dla przewoźników ukraińskich
Inspekcja Transportu Drogowego zwiększyła o blisko 34 procent liczbę kontroli przewoźników drogowych z Ukrainy. To reakcja na postulaty polskich przewoźników, którzy oczekują od służb kontrolnych wzmożonych działań na rzecz uczciwej konkurencji na polskim rynku przewozowym. W wybranych punktach prowadzone są 24 godzinne kontrole skoordynowane z udziałem innych służb.
Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych „Solidarność” ogłosił strajk generalny rolników na terenie całego kraju. W piątek mają zostać zablokowane wszystkie przejścia graniczne z Ukrainą oraz kluczowe drogi i autostrady w kraju. Rolnicy będą protestować przeciwko napływowi płodów rolnych z Ukrainy, bierności polskich władz oraz przeciwko polityce Unii Europejskiej. Blokady mają potrwać miesiąc do 10 marca 2024 r.
Na przejściu granicznym Malhowice-Niżankowice - od 17 stycznia br. do 16 lutego br. - pojazdy ciężarowe zostaną zwolnione z systemu e-kolejki. Był to jeden z punktów porozumienia podpisanego między protestującymi a rządem. Sprawdź co mają zrobić ciężarówki już zapisane w e-kolejce.
Organizatorzy trwających od 6 listopada 2023 r. zgromadzeń przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą zawieszą blokady. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał porozumienie z organizatorami protestów zawieszające strajk do 1 marca 2024 r. Jest to tylko zawieszenie, a nie zakończenie blokad na przejściach w Dorohusku, Hrebennem i Korczowej. Dokument w tej sprawie został podpisany 16 stycznia 2024 r.
Trwają rozmowy Ministerstwa Infrastruktury z protestującymi przewoźnikami na granicy z Ukrainą. Jedną z propozycji zakończenia strajku jest objęcie systemem SENT transportów z Ukrainy. Byłoby to rozwiązanie prostsze, w stosunku do wprowadzania zezwoleń i nie powodowałoby niepotrzebnych konfliktów z Unią.
O protestach pisaliśmy tutaj:
Rozpoczęła się aktualizacja danych w systemie baz Ukraińskiej Służby Celnej. Jej celem jest usprawnienie pracy systemu i skrócenie kolejek na granicy. Rezerwować miejsce na granicy, można tylko będąca na terenie Ukrainy. Ograniczenie to ma wyeliminować zajmowanie miejsc – na przyszłość, a w konsekwencji skrócić czas oczekiwania na granicy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »