Minister Infrastruktury odpowiedział na postulaty stowarzyszeń przewoźników drogowych. Minister poparł: czasową obniżkę składek ZUS kierowców, kontrolę uprawnień przewoźników przez spedytorów zlecających frachty oraz objęcie SENT-em przewoźników zagranicznych. Przewoźnicy nie mogą liczyć natomiast na przesunięcie terminu wymiany tachografów. Natomiast jeśli chodzi o dofinansowanie tej wymiany, to ministerstwo zapowiedziało, że będzie prowadziło dalsze starania w tej sprawie.
Przeczytaj także:
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedział na apel przedstawicieli Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska w Polsce z 22 maja 2024 r. Stowarzyszenia apelowały o podjęcie pilnych działań w celu wsparcia kurczącego się sektora transportu drogowego.
Minister zgodził się, że przewoźnicy potrzebują rozwiązań generalnych, które mogłyby skutecznie obniżyć ich koszty funkcjonowania. Podkreślił jednak, że takie działania często wiążą się z wypracowaniem mechanizmów wykraczających poza właściwość resortu infrastruktury.
Szef resortu infrastruktury zwrócił się do Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o akceptację tymczasowego zmniejszenia obciążeń z tytułu odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Propozycja ta znajduje się obecnie w toku konsultacji (projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym nr UD18 w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów). Podstawowym celem ww. projektu jest zobowiązanie:
- do sprawdzenia posiadania przez pomiot, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu.
W ramach tego projektu wprowadzone mają być również przepisy dotyczące obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne.
Kolejnym projektem jest procedowana zmiana ustawy o SENT. Wskazane zmiany wprowadzą obowiązek zgłoszenia w systemie SENT zagranicznych przewozów. Pierwotnie rozwiązanie to miało funkcjonować od dnia 1 stycznia 2025 r., jednakże w obecnej sytuacji, planauje przyspieszyć wejście w życie tych przepisów wobec przewoźników drogowych z państw trzecich (spoza UE).
Minister poinformował również, że planowane jest uzupełnienie umowy Ukraina-UE o postanowienia, które mają na celu zmniejszenie nierównej konkurencji ze strony przewoźników drogowych z Ukrainy.
Odnosząc się do postulatu dotyczącego wsparcia branży transportowej poprzez dofinansowanie obowiązkowej wymiany tachografów – Minister zapewnił o staraniach resortu w tym zakresie. Nie odpowiedział jednak jednoznacznie czy taka pomoc zostanie zrealizowana.
Poinformował też, że sam terminy wymiany tachografów wynika bezpośrednio z przepisów europejskich (rozporządzenia nr 165/2014). W związku z tym resort nie może tych przepisów zmienić czy znowelizować.
Harmonogram wymiany tachografów
Przewoźnik drogowy, który planuje wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych po terytorium Unii Europejskiej pojazdami wyposażonymi w starsze wersje i generacje tachografów, podlega obowiązkowi ich wymiany na najnowsze do dnia:
Minister przypomniał, że interweniował w Komisji Europejskiej o przyjęcie tymczasowych środków, które zapewnią przez pewien czas łagodne podejście służb kontrolnych do egzekwowania tego obowiązku.
Niezależnie od podejmowanych działań oraz mając na uwadze ograniczoną liczbę warsztatów dysponujących odpowiednimi możliwościami technicznymi i zasobami do przeprowadzenia wymiany lub instalacji tachografów, Ministerstwo Infrastruktury rekomenduje wykorzystanie w maksymalnym możliwym zakresie planowanych regularnych przeglądów tachografów do ich wymiany. Konsekwentna wymiana tachografów pozwoli uniknąć niepotrzebnych przestojów użytkowanych pojazdów.