Rada Unii Europejskiej rozszerzyła pakiet sankcji gospodarczych wobec Federacji Rosyjskiej i Białorusi w związku z rosyjską inwazją na terytorium Ukrainy. Sankcje sektorowe obejmują zakaz wywozu z Unii Europejskiej (UE) do Rosji określonych towarów i mają na celu m.in. ograniczenie dostępu do kluczowych technologii. Sankcje nałożone na Białoruś dotyczą m.in. zakazu eksportu do UE najbardziej dochodowych grup towarowych.
Parlament przyjął ustawę regulującą sprawy transportu: drogowego osób i towarów oraz morskiego i kolejowego, w związku z konfliktem w Ukrainie. Ma ona pomóc obywatelom Ukrainy, którzy ze względu na działania wojenne zostali zmuszeni opuścić swój kraj. Regulacja: przedłuża ważność świadectw kierowców z Ukrainy, zamraża obowiązek przestrzegania rozkładów jazdy przy przewozie osób, przedłuża ważność praw jazdy obywateli Ukrainy oraz zawiesza obowiązek posiadania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu (z Ukrainy). Sprawdź pozostałe zmiany.
KE poinformowała, że wykonujący międzynarodowe i krajowe przewozy drogowe osób i rzeczy w ramach tego konfliktu mogą stosować odstępstwa od warunków socjalnych kierowców oraz obowiązku stosowania urządzeń rejestrujących (tachografów).
W związku z konfliktem zbrojnym wielu kierowców z Ukrainy chce podjąć pracę na terenie Polski lub innego kraju UE. Kierowcy, którzy mieli wcześniej wydane i ważne karty zachowują swoje uprawnienia. Niestety nie wszyscy kandydaci posiadają kartę do tachografu – w tej sytuacji rozwiązaniem jest wyrobienie tymczasowej karty kierowcy w Polsce. Ponadto, co mają zrobić kierowcy, którzy zgubili lub uszkodzili kartę kierowcy? Sprawdź.
Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje: możliwość świadczenia pracy bez zezwolenia, legalny pobyt przez 18 miesięcy, możliwość zakładania firm. Przepisy nie złagodziły jednak zasad dostępu do zawodu kierowcy. Sprawdź szczegóły.
Obywatele Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą na terytorium naszego kraju na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Przewiduje to specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy, która weszła w życie z dniem ogłoszenia.
Dobiegają końca prace nad specustawą regulującą zasady pobytu i zatrudniania obywateli Ukrainy. Sejm już uchwalił ustawę, jeszcze dziś ma zająć się nią Senat. Oto najważniejsze uregulowania dotyczące zatrudnienia uchodźców z Ukrainy. Uwaga: przepisy nie dotyczą jednak zatrudniania kierowców.
Uchwalona 9 marca 2022 r. ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej specustawa) ma kompleksowo uregulować kwestię pobytu, ale także zatrudnienia osób z tego kraju uciekających przed wojną.
Okres legalnego pobytu w Polsce został ustalony na 18 miesięcy, liczonych od 24 lutego 2022 r. Przyjazd jednak musi nastąpić w okresie od 24 lutego br. (czyli od daty wybuchu wojny z Rosją) do dnia określonego przyszłym rozporządzeniu Rady Ministrów.
Każdy obywatel Ukrainy będzie miał prawo pobytu w Polsce przez 18 miesięcy, jeżeli przekroczył legalnie granicę RP po wybuchu wojny. Ponieważ zgodnie ze specustawą (art. 2 ust. 1) termin liczony jest od 24 lutego br., prawo pobytu przysługuje do 24 sierpnia 2023 r.
Po przeczytaniu artykułu dowiesz się:
Główne następstwa wojny na Ukrainie dla sektora transportu to: mniejszy popyt na usługi, problemy z korzystaniem z sieci transportowej i koniecznością zmiany tras, zakłócenia w łańcuchach dostaw, braki kierowców w drogowym transporcie międzynarodowym dotąd obsługiwanym w 1/3 przez Ukraińców, czasowe wydłużenie czasu pracy kierowców oraz istotny wzrost kosztów firm transportowych przez zwiększenie cen paliw.
Uproszczone procedury dla transportów pomocy humanitarnej, pomoc kierowcom zawodowym w powrotach przez Polskę, liberalne podejście przy przewozach osób z Ukrainy w trakcie ewentualnej kontroli – to wszystko działania polskich służb kontrolnych, w związku z pomocą humanitarną dla Ukrainy. Ponadto transporty te są zwalniane z opłaty za przejazd. W GITD przez całą dobę pracuje zespół, który na bieżąco aktualizuje bazę transportów humanitarnych.
Firmy transportowe, które z powodu wojny w Ukrainie, nie mogą realizować transportów i mają problemy w opłacaniu składek – mogą się zwrócić o ulgi do ZUS. Zaproponowano trzy rodzaje wsparcia: odroczenie, rozłożenie na raty oraz umorzenie należności. Sprawdź szczegóły.
Ś wiatowy Program Żywnościowy (agencja ONZ) poszukuje przewoźników do transportu międzynarodowej pomocy humanitarnej z Polski do Ukrainy.
Państwowa Służba Celna Ukrainy (PSCU) poinformowała o wejściu w życie od 1 lipca 2021 roku przepisów o obowiązkowej rejestracji w PSCU nierezydentów, którzy zgłaszają towary na Ukrainie. Brak rejestracji jest podstawą do odmowy odprawy celnej i przejazdu przez granicę celną Ukrainy towarów i pojazdów użytkowych.
Zgodnie z przepisami kwalifikację potwierdzoną kodem 95 musi zaliczyć każdy kierowca wykonujący przewozy drogowe na rzecz firmy zarejestrowanej w UE, jeśli wykonuje je pojazdami, na które trzeba mieć prawo jazdy kategorii C1, C1 + E, C lub C + E albo D1, D1 + E, D lub D + E. Te warunki muszą spełniać zarówno obywatele państw członkowskich UE, jak i obywatele państw trzecich (nienależących do UE), jeśli są zatrudnieni w przedsiębiorstwie założonym w państwie członkowskim UE lub wykonują pracę na rzecz takiego przedsiębiorstwa.
Biuro ds. Transportu Międzynarodowego przypomina, że w roku 2021 zezwolenia Ukraina ogólne dla pojazdów o klasie ekologii minimum EURO 3 w roku 2021 nie będą dostępne.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »