Filtruj treść
Filtruj

UE przedłużyła umowę o transporcie drogowym z Ukrainą do 30 czerwca 2025 r.

Autor: Aneta Mościcka

Dodano: 3 lipca 2024
Naklejka na szybę dla kierowców z Ukrainy

UE zaktualizowała umowę o transporcie drogowym z Ukrainą. Nowością jest obowiązek posiadania przez ukraińskiego przewoźnika niebieskiej naklejki na przedniej szybie (dla łatwiejszego „wyłapania” do kontroli) oraz konieczność posiadania anglojęzycznego zezwolenia na transport międzynarodowy oraz dokumentów potwierdzających posiadanie ładunku (wjazdowego lub powrotnego). Ponadto w przypadku „nadmiernej” ilości ukraińskich ciężarówek, Polska będzie mogła złożyć wniosek o czasowe zawieszenie umowy. Będzie ona obowiązywała do 30 czerwca 2025 r. (z możliwością przedłużenia).

Korzyści 
  • Jak oznakowane będą transporty z Ukrainy?

Przeczytaj także:

Nowa umowa o transporcie drogowym UE z Ukrainą będzie obowiązywała do 30 czerwca 2025 r.  Zawarto jednak zapis o jej automatycznym przedłużeniu na kolejne sześć miesięcy, chyba że jedna ze stron nie wyrazi zgody. Powodem odmowy mogą być „poważne zakłócenia” na rynku transportu drogowego lub też stwierdzenie, że cele umowy nie są osiągane.

Umowa nakłada na przewoźników ukraińskich:

  • obowiązek posiadania anglojęzycznych dokumentów potwierdzających zezwolenie na przewóz międzynarodowy,
  • konieczność posiadania dokumentów wskazujących, że operacje bez ładunku są bezpośrednio związane z operacją tranzytową lub dwustronną, np. w postaci zlecenia lub umowy transportowej z danymi zleceniodawcy,

Czasowe zawieszenie umowy UE-Ukraina

W dokumencie zawarto przepisy umożliwiające zawieszenie umowy na określonych obszarach, jeżeli na rynku transportu drogowego na tym obszarze występują poważne zakłócenia, które można przypisać umowie. O takie zawieszenie będzie mógł wnioskować kraj UE, w tym Polska.

Niebieska naklejka na szybę ukraińskiego przewoźnika

Efektem nowych przepisów umowy jest nałożenie na pojazdy ukraińskich kierowców naklejki na przednią szybę z napisem” „EU-Ukraine Road Transport Agreement, Bilatered Trade and Transit Permitted, Cross – Trade and Cabotage Prohibited”. Wskazuje on, że kierowca ten może wykonywać przewozy dwustronne i tranzytowe, ale już bez cross-trade i kabotażu. Ma to być znak rozpoznawczy dla inspektorów, którzy łatwiej będą mogli zidentyfikować, a następnie skontrolować przewoźników z Ukrainy.

Wzrost handlu między UE a Ukrainą

Od czasu zawarcia pierwszej umowy UE z Ukrainą o transporcie drogowym 29 czerwca 2022 r., po agresji Rosji na Ukrainę, wywóz towarów z Ukrainy do UE wzrósł o 2/3, a jego wartość o jedną trzecią.

Autor: Aneta Mościcka

prawnik, specjalistka z zakresu prawa pracy, prawa cywilnego, gospodarczego oraz prawa nieruchomości
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x