Największą nowością pakietu mobilności będzie konieczność stosowania tachografu oraz konieczność uzyskania licencji dla ciężarówek o dmc powyżej 2,5 tony w transporcie międzynarodowym. Obowiązek uzyskania licencji wejdzie w życie od 20 maja 2022 r., natomiast konieczność stosowania tachografów od początku 2026 r. Sprawdź szczegóły.
Pakiet mobilności został opublikowany i obecnie zaczną obowiązywać jego pierwsze zapisy. We wcześniejszych artykułach omówiliśmy te, które wchodzą w życie 20 sierpnia br. W tym tekście przedstawiamy zapisy, które zaczną obowiązywać od lutego 2022 r. Będzie to niewątpliwie rewolucja, gdyż wszyscy kierowcy będą musieli rejestrować za pomocą odręcznych zapisów lub wpisów manualnych wszelkiego rodzaju aktywności, a nie tylko jak się dotychczas utarło okresy odpoczynków. Kierowca będzie odnotowywał m.in. tankowanie. Sprawdź co jeszcze!
W związku z publikacją pakietu mobilności ostatniego dnia lipca, pierwsze przepisy wejdą w życie 20 sierpnia br.
W ciągu 20 dni od ogłoszenia pakietu mobilności zaczną obowiązywać nowe przepisy określające zasady przerywania odpoczynku na promie i w pociągu. Polegają one głównie na tym, że przerwać można będzie nie tylko odpoczynek dzienny regularny, ale także skrócony odpoczynek tygodniowy. Największa zmiana to jednak możliwość korzystania na promie z kabiny w ciężarówce, zamiast koi lub kuszetki. Sprawdź szczegóły.
Jeszcze w sierpniu (lub wrześniu) zaczną obowiązywać przepisy zakazujące odbywania 45 godzinnych odpoczynków w kabinie pojazdu. Sprawdź dokładnie, które odpoczynki będzie można odebrać w aucie, a kiedy konieczny będzie hotel. Wprowadzono też o bowiązkowy powrót kierowcy do kraju lub miejsca zamieszkania kierowcy - maksymalnie co cztery tygodnie.
Niewątpliwie najważniejsze zmiany w zakresie czasu pracy będą dotyczyły odpoczynków tygodniowych. Uwaga: nowe reguły dotyczą tylko ruchu międzynarodowego i przewozu towarów. Nie dotyczą więc autobusów oraz krajowego przewozu towarów. Odpoczynki skrócone będą odbywały się w kraju innym niż siedziba firmy. Sprawdź nowe zasady skracania odpoczynków oraz co ważne – ich rekompensaty.
Pierwsze przepisy uchwalonego pakietu mobilności zaczną obowiązywać 20 dni od jego opublikowania. Zakładając, że zostanie ogłoszony jeszcze w lipcu, przepisy zaczną obowiązywać już w sierpniu tego roku. Przedstawiamy zmiany, które zaczną wtedy obowiązywać.
Wczoraj wieczorem 8 lipca br. Parlament Europejski zatwierdził, bez żadnych poprawek, trzy akty prawne składające się na tzw. pakiet mobilności. Sprawdź - co się zmieni? Kiedy przepisy wejdą w życie?
Dzisiaj tj. 8 lipca 2020 roku, w ramach posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, zaplanowane zostało głosowanie nad „pakietem mobilności” w drugim czytaniu. Jeżeli nie zostanie przyjęta żadna poprawka, pakiet mobilności wejdzie w życie.
Wczoraj 8 czerwca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki TRAN odrzuciła wszystkie poprawki złożone do drugiego czytania Pakietu Mobilności. Poprawki te złożone przez Polskę oraz inne kraje „podobnie myślące” łagodziły zapisy pakietu. Odrzucenie oznacza, że 8-10 lipca pakiet trafi pod głosowanie plenarne. Wejście pakietu w życie zbliża się wielkimi krokami. Sprawdź jakie rewolucyjne zmiany nastąpią w obsłudze tachografów.
Strona Polska zwraca uwagę na niektóre niekorzystne zapisy w Pakiecie mobilności. Krytykowane są m.in.: rozszerzenie delegowania o cross-trade, wprowadzenie obowiązku odpoczynku poza pojazdem (mimo braku moteli z parkingami), czy obowiązek powrotu ciężarówki do kraju co 8 tygodni. Takich, godzących polską branżę transportową zapisów jest więcej. Sprawdź.
Z powodu epidemii koronawirusa prace nad pakietem mobilności, a w konsekwencji także wejście w życie zawartych w nim przepisów, mogą się opóźnić o kilka miesięcy. Jednak, wbrew nadziejom stowarzyszeń przewoźników i ministrów transportu krajów „nowej Unii”, UE nie rezygnuje z wdrożenia pakietu.
Ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii, Rumunii, Malty i Cypru wystosowali do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Przewodniczącej Komisji Europejskiej i Prezydencji Chorwackiej w Radzie UE list z apelem o zawieszenie prac nad częścią socjalną i rynkową Pakietu Mobilności do czasu zakończenia pandemii COVID-19.
Koronawirus może mocno ograniczyć prace nad procesami legislacyjnymi w Unii Europejskiej. Jednym z takich przypadków jest pakiet mobilności, czyli zmiany w prawie transportowym. Do tej pory prognozowano, że zostaną one przyjęte finalnie jeszcze przed wakacjami. Głosowanie w Radzie UE teoretycznie zaplanowane jest na koniec marca. Opóźnienie prac nad zmianami prawnymi dla transportowców wydaje się być realne.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »