Prezydent 27 stycznia 2022 r. podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Dzień wcześniej ostateczny kształt nowelizacji został przyjęty przez Sejm, który zaakceptował prawie wszystkie (15 z 16) poprawki wprowadzone do ustawy przez Senat. Sprawdź czego dotyczyła jedyna odrzucona poprawka.
Od 2 lutego br. zacznie obowiązywać druga część przepisów pakietu mobilności, a 21 lutego trzecia. Oznacza to bardzo ważne zmiany i dla firm transportowych, i dla kierowców. Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o delegowanie kierowców. Przedstawiamy wszystkie nowe obowiązki.
Polscy kierowcy i przewoźnicy muszą wdrożyć następujące zmiany.1. Od 2 lutego 2022 r.
2. Od 21 lutego 2022 r.:
Z artykułu dowiesz się:
Jakie zmiany zaczną obowiązywać od 2 i 21 lutego br?
Na czym będą polegały nowe zasady delegowania kierowców?
Jakie będą nowe obowiązki kierowców (np. symbol kraju) oraz jakie powstaną w związku z tym problemy?
Jakie zmiany obejmą transport do 3,5 t?
Pierwsze przepisy pakietu mobilności obowiązują od 20 sierpnia, pozostała część wejdzie w życie w ciągu kilku kolejnych lat, aż do 2026 r. Do najważniejszych zmian które już obowiązują należą: obowiązkowe powroty kierowców co 4 tygodnie, wydłużenie czasu jazdy, w wyjątkowych okolicznościach o 1 lub 2 godziny, możliwość odbioru przez kierowcę dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych i nowe zasady odbierania odpoczynków na promie. Sprawdź jak stosować w praktyce nowe przepisy.
Pakiet mobilności wprowadził znaczne zaostrzenie warunków, które musi spełnić firma transportowa. Firmy, które oprócz pojazdów powyżej 3,5 t mają również samochody od 2,5 t, od 21 lutego 2022 r. będą musiały dysponować kapitałem i rezerwami również na te pojazdy. Nowe wymogi będą obowiązywały dopiero od 21 lutego 2022 r. Ale przygotowania warto zacząć już teraz.
Polski rząd 26 października 2020 r. przyjął uchwałę, w której potwierdza sprzeciw wobec przepisów pakietu mobilności i zdecydował o zaskarżeniu ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Również branżowy Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) jednocześnie zaskarżyły tzw. pakiet mobilności.
Do Trybunału Sprawiedliwości UE wpłynęły lub mają wpłynąć skargi z ośmiu krajów: Polski, Estonii, Bułgarii, Węgier, Rumunii, Litwy, Łotwy, Cypru i Malty. Jakie są powody skarg? Państwa wskazują m.in. na sprzeczność pakietu mobilności zasadą swobodnego przepływu usług. Poznaj inne argumenty przeciwko pakietowi.
Upłynęły dwa miesiące obowiązywania pakietu mobilności. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów. Ta sytuacja dotyczy ponad 35 tys. międzynarodowych przewoźników drogowych z naszego kraju. Jakie wątpliwości będą rozpatrywane przez Komisję Europejską? Sprawdź.
Sformułowanie użyte w polskim tłumaczeniu pakietu mobilności może wprowadzać kierowców i przedsiębiorców w błąd. Polska wersja mówi o „kolejnych czterech tygodniach”, podczas gdy w angielskiej użyto określenia „w każdych czterech tygodniach”.
W pakiecie mobilności, który wszedł w życie 20 sierpnia 2020 r. jest przepis mówiący o konieczności rejestrowania zwolnień i urlopów kierowcy na tachografie. Jeśli jednak kierowca przebywa na zwolnieniu lekarskim 2 miesiące (a kartę trzeba wczytać co 28 dni) albo ma urlop np. przez 3 tygodnie, to nie ma możliwości zarejestrowania tych aktywności na tachografie. Jak rozwiązać ten problem?
Wdrożenie aktów prawnych wchodzących w skład pakietu mobilności, opublikowanych 31 lipca 2020 roku w dzienniku urzędowym UE, zostało rozłożone w czasie. Jest to proces, który w odniesieniu do pewnych zmian będzie trwał kilka lat. Część z opublikowanych aktów prawnych obowiązuje od 20 sierpnia, pozostała część wejdzie w życie w ciągu kilku kolejnych lat, aż do 2026 r.
Obowiązujący już przepis pakietu mobilności nakazał kierowcom w transporcie międzynarodowym obowiązkowy powrót do bazy w ciągu 4 tygodni. Co więcej nowe przepisy zobowiązują do odpowiedniego udokumentowania tych obowiązkowych odpoczynków 45 godzinnych. W jaki sposób należy to zrobić?
Od dzisiaj zaczyna obowiązywać pakiet mobilności. Sprawdź dokładnie terminy - kiedy zaczną obowiązywać kolejne przepisy. Zobacz jakie obowiązki już dziś wchodzą w życie. Wydrukuj i zachowaj
Belgowie wyliczyli, że pakiet mobilność może nawet o 30 proc. zmniejszyć się udział państw Europy Środkowo-Wschodniej w kabotażach na terenie UE. Ograniczenia dotkną przewozów cross trade. Nie powinni natomiast stracić przewoźnicy realizujący przewozy tranzytowe oraz ADR. Sprawdź przewidywania, kto straci na pakiecie mobilności?
Nowe przepisy rozporządzenia nr 561/2005, wprowadzone w pakiecie mobilności, zobowiązują firmę do odpowiedniego dokumentowania odpoczynków tygodniowych odbywanych w związku z obowiązkiem powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania. Jakie dokumenty będą wymagane przez służby kontrolne?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »