Filtruj treść
Filtruj

Dziś drugie czytanie „pakietu mobilności”

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 8 lipca 2020
BDB_KP_logo_print_black_vert_RGB

Dzisiaj tj. 8 lipca 2020 roku, w ramach posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, zaplanowane zostało głosowanie nad „pakietem mobilności” w drugim czytaniu. Jeżeli nie zostanie przyjęta żadna poprawka, pakiet mobilności wejdzie w życie.

Trzy scenariusze

Zgodnie z procedurą ustawodawczą w drugim czytaniu Parlamentu Europejskiego możliwe są trzy scenariusze, które obrazuje schemat przedstawiony poniżej, przy czym praktycznie wykluczyć należy możliwość odrzucenia przez Parlament wypracowanego stanowiska Rady.

Poprawki wstrzymują wejście w życie

Dalsze wstrzymywanie daty wejścia w życie przepisów „pakietu mobilności” możliwe jest wyłącznie poprzez przyjęcie przez parlament poprawek do stanowiska Rady.  Za przyjęciem poprawek musiałoby się opowiedzieć 353 europosłów, czyli bezwzględna większość.

Jeżeli chociaż jedna poprawka nie zostanie przyjęta, przepisy „pakietu mobilności” wejdą w życie i zaczną obowiązywać po upływie 18 miesięcy, za wyjątkiem przepisów dotyczących odpoczynków i obowiązkowych powrotów kierowców do państwa członkowskiego siedziby przewoźnika, które to zaczną obowiązywać po upływie 20 dni od wejścia w życie „pakietu mobilności”.

Uwaga

Jeżeli żadna poprawka nie zostanie przyjęta - pakiet mobilności dziś wejdzie w życie!

Przepisy są kontrowersyjne

Przedmiot regulacji prawnej wprowadzanej „pakietem mobilności” jest mocno kontrowersyjny, o czym świadczy dotychczasowy długi okres procesu legislacyjnego.

Obowiązujące dotychczas przepisy – w swoim założeniu – miały przyczynić się do sprawniejszego funkcjonowania transportu drogowego w UE i bardziej uczciwej konkurencji między przewoźnikami. Pomimo wprowadzonych przez nie ulepszeń, w sektorze utrzymują się niedociągnięcia i zakłócenia, a to w szczególności przez rozbieżne stosowanie przepisów na szczeblu krajowym i ich nierówne egzekwowanie.

Geneza prac nad pakietem

W dniu 31 maja 2017 r. w ramach „pakietu mobilności” Komisja Europejska przyjęła nowy wniosek, w celu wyeliminowania głównych niedociągnięć oraz w celu poprawy konkurencyjności i wydajności sektora transportu drogowego. W czerwcu 2018 r. Parlamentarna Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) przyjęła sprawozdanie.

Po dalszych debatach i zmianach proceduralnych Parlament przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 4 kwietnia 2019 r. Rada ze swojej strony wypracowała ogólne podejście do tego wniosku w grudniu 2018 r.

Następnie Rada i Parlament osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie wniosku w dniu 12 grudnia 2019 r. Rada formalnie przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 7 kwietnia 2020 r., a komisja TRAN zaleciła w dniu 8 czerwca, aby Parlament zatwierdził je w drugim czytaniu, podczas posiedzenia plenarnego, jakie ma odbyć się właśnie dzisiaj.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x