Jednym z warunków zwolnienia z opłacania należności z tytułu składek ZUS jest przesłanie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Dokumenty należy przekazać do ZUS najpóźniej 31 października 2020 r.
Zaostrzająca się sytuacja związana z Covid-19 spowodowała, że wiele państw członkowskich zostało zmuszonych do ponownego wprowadzenia ograniczeń. Dotyczą one np. przemieszczania się, poddania się kwarantannie, wykonania testów czy posiadania odpowiednio wypełnionych formularzy. Przedstawiamy najważniejsze informacje, o których powinni pamiętać pracownicy sektora TSL organizując przewozy na terenie Unii Europejskiej.
Od 15 października przedsiębiorcy m.in. z branży turystycznej, mogą wystąpić do ZUS z wnioskiem o pomoc. Przewidziano trzy typy wsparcia: świadczenie postojowe, dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Wnioski można składać tylko elektronicznie, przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Inspektorzy pracy, oprócz wykonywania zaplanowanych rutynowych obowiązków, prowadzą dodatkowe działania związane z ograniczaniem zagrożenia COVID 19 w zakładach pracy. Każda kontrola prowadzona przez inspektora pracy uwzględnia zagadnienia związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa w związku z zagrożeniem koronawirusem i utrzymania reżimu sanitarnego w zakładach pracy.
Obowiązkiem pracodawcy jest aktywnie przeciwdziałać występowaniu zagrożeń w miejscu pracy. Obecnie takim zagrożeniem dla wszystkich pracowników jest koronawirus. Zobacz, jak powinna wyglądać procedura postępowania w sytuacji stwierdzenia/uzyskania informacji, że Twój pracownik został zakażony koronawirusem. Oto 10 kroków, które musisz w takim przypadku wykonać.
Jeżeli jeden z pracowników poinformuje pracodawcę, że występują u niego objawy koronawirusa pracodawca powinien podjąć odpowiednie działania. Między innymi pracodawca powinien skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną i poinformować o wystąpieniu u pracownika objawów sugerujących zakażenie koronawirusem. Najbardziej właściwą formą dokonania takiego powiadomienia powinna być forma pisemna.
GDDKiA podała dane o ruchu ciężarówek na drogach za sierpień 2020 r. Ruch ciężki w porównaniu z 2019 rokiem był większy o 6 proc. Jednak w porównaniu do lipca 2020 r. - pozostał na tym samym poziomie.
Wraz z początkiem września w Niemczech odstąpiono od wakacyjnych zwolnień z ograniczeń w ruchu. Od najbliższego weekendu we wszystkich landach wracają zakazy ruchu.
Przymusowe urlopy, niższe odprawy, dopłaty do pensji pracowników, których pracodawca nie objął przestojem ani obniżonym wymiarem czasu pracy, wakacje kredytowe i dopłaty do kredytów dla najmniejszych firm – to najważniejsze zmiany, przewidziane w tarczy 4.0. Zobacz, jakie warunki musisz spełnić, żeby z tego skorzystać.
Zakażenie się koronawirusem w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może być uznane za chorobę zawodową. Trzeba tylko spełnić pozostałe warunki. Tak wyjaśniło MRPIPS w odpowiedzi na interpelację poselską.
Stopniowo zwiększa się liczba kilometrów pokonywanych przez polskich przewoźników na trasach na południe Europy – na przykład w Hiszpanii natężenie ruchu wzrosło do poziomu 77 proc. w porównaniu do marca. Notuje się też wyraźny wzrost w tankowaniu paliwa w Niemczech - w maju nawet do ponad 122 proc. w stosunku do wyników z początku marca 2020 roku. Na wzmożony ruch wskazują także opłaty drogowe. Biznes transportu towarowego powoli wraca na właściwe tory.
Od 25 maja br. urzędy administracji publicznej, w tym samorządowej, są zobowiązane do przywrócenia bezpośredniej obsługi obywateli z zachowaniem odpowiednich rygorów sanitarnych. Sprawdź jak pracuje sala obsługi klienta w GITD.
Odmrażanie gospodarki, dotyczy również spraw sądowych i administracyjnych. Od 24 maja br. z powrotem rozpoczną swój bieg terminy, które uległy zawieszeniu. Zawieszenie, z powodu wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego wprowadzono 14 marca br, a odwieszenie zacznie się 24 maja br. Przedstawiamy na przykładach jak liczyć bieg terminów w konkretnych sprawach. Uwaga: sądy i administracja nie będą informować o ponownym biegu spraw. Musisz zadbać o to sam.
Parlament Europejski przegłosował pakiet wsparcia dla firm transportowych. Przepisy pakietu obejmują zmiany w kilkunastu aktach prawnych i mają wesprzeć transport drogowy. Główne założenia polegają na usunięciu lub czasowym ograniczeniu niektórych wymagań administracyjnych. Chodzi o to żeby przepisy, które notabene już przyjęto u nas w kraju np. o wydłużeniu obowiązywania praw jazdy, badań kierowców, przeglądów technicznych aut – obowiązywały w całej Unii. Wszystko po to, żeby kierowca jadąc (z powodu pandemii) ze starym prawem jazdy i bez aktualnego przeglądu nie musiał się zastanawiać, w którym kraju zwolnienie obowiązuje, a w którym nie. Jednak uwaga jest pewien haczyk - wdrożenie tych postanowień unijnych zależy od decyzji władz krajowych… Więc zarządzający transportem oraz kierowca i tak muszą sprawdzić jakie zwolnienia obowiązują w danym kraju.
Wszystkie landy przedłużyły zwolnienie ze świątecznych i niedzielnych zakazów ruchu. Zwolnienie dotyczy każdego typu ładunków.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »