Filtruj treść
Filtruj

DMC do 3,5 t

Kary za przeciążenie busa o dmc do 3,5 tony

Kary za przeładowanie pojazdu o dmc do 3,5 tony

Pytanie:  Jakie są regulacje prawne w kwestii naruszenia przepisów mówiących o masie pojazdów o dmc do 3,5 t.? Czy obowiązuje tu taryfikator za tego rodzaju wykroczenia (dla kierowcy, firmy, zarządzającego)?

Grzywny za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony nakładane są w postępowaniu mandatowym wyłącznie na konto kierującego pojazdem.

Nie ma więc podstaw do ukarania właściciela, posiadacza, czy tym bardziej zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie – chyba, że są oni jednocześnie kierującym tym pojazdem w chwili kontroli.

Podstawą nakładania grzywny w drodze mandatu w odniesieniu do pojazdów o dmc do 3,5 tony, w których przekroczono dopuszczalną masę całkowitą, jest art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.

Ponadto przepisy zawarte w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń nie przewidują sztywnych ram grzywny z tytułu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawowe regulujące materię stanowiącą o maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej w formie mandatu.

W praktyce oznacza to, że grzywna w formie mandatu wymierzana jest w granicach od 20 do 500zł – co wynika z art. 96 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Natomiast w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez kierowcę, sąd jest uprawniony do wymierzenia grzywny w kwocie do 3000 zł.

  Transport busem do 3,5 t. z lawetą do 3,5 ton - zasady

Transport busem do 3,5 t. z lawetą do 3,5 ton - zasady

Pytanie:  Przedsiębiorca wykonuje przewozy drogowe na potrzeby własne w promieniu do 300 km od siedziby firmy. Transporty wykonywane są zestawem: bus 3,5 t. + laweta 3,5 t. Wykonując taki przewóz jest zobowiązany m.in. do założenia tachografu w busie. W związku z tym powstają następujące pytania. Jak często należy zgrywać dane z tachografu? Czy jeżdżąc samym busem bez podczepionej lawety, trzeba mieć kartę kierowcy w tachografie? Jaką funkcję ustawić na selektorze po dotarciu do miejsca i rozpoczęciu pracy sprzętem, który był wieziony na lawecie? Czy kierowcę obowiązują takie same przepisy jak kierowców zawodowych?

W zaprezentowanym przypadku obowiązek stosowania tachografu występuje tylko w sporadycznych sytuacjach, tzn. gdy trasa przejazdu przekracza promień 100 km od siedziby firmy. Kierowca wtedy jest traktowany jak normalny kierowca zawodowy, czyli musi przestrzegać norm czasu pracy. W przypadku wykonywania pracy na dowożonym sprzęcie, karta powinna być w tachografie, który należy ustawić w pozycję „inne prace”. W przypadku jazdy wyłącznie w promieniu do 100 km (niezależnie od tego czy z przyczepą czy bez przyczepy), karta nie musi być w tachografie, a urządzenie należy ustawić na tryb OUT.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x