Przeczytaj także:
Grzywny za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony nakładane są w postępowaniu mandatowym wyłącznie na konto kierującego pojazdem.
Nie ma więc podstaw do ukarania właściciela, posiadacza, czy tym bardziej zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie – chyba, że są oni jednocześnie kierującym tym pojazdem w chwili kontroli.
Podstawą nakładania grzywny w drodze mandatu w odniesieniu do pojazdów o dmc do 3,5 tony, w których przekroczono dopuszczalną masę całkowitą, jest art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.
Ponadto przepisy zawarte w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń nie przewidują sztywnych ram grzywny z tytułu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawowe regulujące materię stanowiącą o maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej w formie mandatu.
W praktyce oznacza to, że grzywna w formie mandatu wymierzana jest w granicach od 20 do 500zł – co wynika z art. 96 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Natomiast w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez kierowcę, sąd jest uprawniony do wymierzenia grzywny w kwocie do 3000 zł.
Rozróżnienie przewozu na potrzeby własne od transportu drogowego Przewóz na potrzeby własne przez drugą firmę szefa Czy transport busem do 3,5 t „na potrzeby własne” podlega delegowaniu?
Podobnie jak kierowcom samochodów ciężarowych, tak i osobom pracującym za kierownicami busów należą się obowiązkowe przerwy oraz odpoczynek dobowy. Jeżeli w 24-godzinnym wymiarze czasu pracy kierowca wykonuje swoje obowiązki przez co najmniej 6 godzin, to w takim przypadku pracodawca zobowiązany jest do wprowadzenia 15-minutowej przerwy – jest ona wliczana do czasu pracy kierowcy.
Dodatkowo na terenie Niemiec obowiązuje prowadzenie tzw. Kontrollbuch. W razie kontroli BAG lub Policji będzie konieczne pokazanie zaświadczeń z 28 dni wstecz. Z reguły wystarczy tylko poprawnie wypełniony formularz za obecną trasę. Na terenie Francji natomiast należy wypełniać Livret individuel de contrôle.
Ile wynosi czas pracy kierowcy busa do 3,5 t.?
Od 21 maja br. firmy busiarskie, zajmujące się transportem międzynarodowym, muszą mieć licencję wspólnotową oraz wypis na każdy pojazd. Za brak licencji, firma transportowa może otrzymać karę w wysokości nawet 12 tys. za każdą kontrolę drogową, a także utracić dobrą reputację.
Jak podaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, do połowy maja 2022 roku wpłynęły 2194 wnioski dotyczące pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5. W tym 1516 wniosków dla firm posiadających wyłącznie pojazdy od 2,5 do 3,5 tony, a 678 dotyczyło m.in. rozszerzenia dotychczasowych uprawnień pow. 3,5.
Do tej pory GITD wydało 906 licencji i blisko 6900 wypisów z tych licencji. Oznacza to, że wiele firm nie ma jeszcze niezbędnych uprawnień, by wyruszyć w trasę po wprowadzeniu nowych przepisów, wynikających z ustawy o transporcie drogowym i pakietu mobilności. A Ci, którzy podeszli do tego zadania zbyt późno mogą poczekać na licencję około miesiąc.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie kary grożą za jazdę bez licencji?
Ile kosztuje i trwa wyrobienie licencji?
Jakie dokumenty są potrzebne do jej wyrobienia?
Zapraszamy na szkolenie przedstawiające nowe obowiązki dla firm posiadających pojazdy ciężarowe o dmc 2,5-3,5 t – realizujących przewozy międzynarodowe.
Na przejazd pojazdem od 2,5 do 3,5 t za granicę od 21 maja br. trzeba będzie mieć licencję. Wyjątkiem są przewozy na potrzeby własne. Ale jeśli nie spełnisz któregoś z warunków wymaganych dla takich przewozów, zapłacisz karę za brak licencji (12 tys. zł), nawet jeśli nie będzie to transport usługowy.
Międzynarodowy transport rzeczy pojazdami lub zespołami pojazdów o dmc powyżej 2,5 tony od 21 maja 2022 r. wymaga legitymowania się licencją wspólnotową. Jej uzyskanie jest dwuetapowe: najpierw trzeba w starostwie uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, a następnie licencję międzynarodową w GITD. Łączny koszt wydania jednej licencji (plus zezwolenie) to minimum: 5440 zł. Wnioskodawca musi też załączyć kilka dokumentów m.in. o zabezpieczeniu finansowym i dobrej reputacji. Wniosek trzeba złożyć już teraz (można je składać od 5 lutego, bo od 21 maja br. będą już egzekwowane, a ich brak będzie karany (12 tys. zł.). Sprawdź, jak to zrobić!
Międzynarodowe przewozy pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą mogli wykonywać tylko przewoźnicy posiadający zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową. Żeby je dostać, trzeba wykazać tzw. minimalną zdolność finansową.
Samochody osobowe w tym busy, będzie można czasowo wycofać z ruchu. Będzie to dotyczyło tylko samochodów uszkodzonych w wypadku. Dzięki tej zmianie właściciel pojazdu nie będzie musiał ponosić kosztów ubezpieczenia pojazdu w okresie czasowego wycofania z ruchu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 31 stycznia 2022 r.
Od początku roku rozpocznie się kilkuletnia transformacja transportu ciężarowego pojazdami o dmc od 2.5 do 3.5 tony. W pierwszej kolejności – od lutego do maja - przewoźnicy wykonujący transporty międzynarodowe będą musieli uzyskać licencję na przewozy międzynarodowe. Uwaga: będzie się to wiązało z koniecznością nawiązania współpracy z zarządzającym operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie. Natomiast od lipca 2026 r. ciężarówki o dmc do 3.5 tony zostaną objęte rygorami czasu jazdy i odpoczynku w ruchu międzynarodowym. Oznacza to także obowiązek zamontowania i stosowania tachografów w dostawczakach o dmc od 2,5 do 3,5 tony (na trasach europejskich).
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »