Korytarze życia dla służb ratunkowych i jazda na „suwak” – nowe przepisy zaczęły o 6 grudnia 2019 r. obowiązywać na polskich drogach. Nowe regulacje mają skrócić czas dojazdu służbom ratującym ofiary wypadków komunikacyjnych, a także poprawić płynność ruchu pojazdów w miejscach, gdzie tworzą się zatory. Pamiętaj, już od dziś!
Rząd planuje kolejną nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Przewiduje się wprowadzenie instytucji cofnięcia świadectwa kwalifikacji zawodowej. Ma to uniemożliwić wykonywanie przewozu drogowego przez kierowców, którzy niezgodnie z prawem otrzymali świadectwo. Nowelizacja umożliwi też prowadzenie kursów kwalifikacyjnych i szkoleń okresowych przez Internet. Wprowadzony ma być też nowy dokument w postaci karty kwalifikacji kierowcy. Dla kogo? Sprawdź.
Rząd planuje wprowadzenie opłaty depozytowej doliczanej do ceny zakupu olejów smarowych i przemysłowych m.in. tych używanych w samochodach. Przewoźnik, który kupi taki olej zapłaci więcej, ale po zużyciu oleju i jego zdaniu do sprzedawcy lub stacji diagnostycznej opłata zostanie mu zwrócona.
Od 12 lipca 2019 r. obowiązuje ustawa o dokumentach publicznych, ograniczająca prawa do kopiowania dokumentów. Co i jak można obecnie kopiować i przechowywać?
Obowiązuje już nowy wzór protokołu powypadkowego. Dotychczasowe formularze będzie można stosować do końca 2019 roku. Jakie zmiany zaszły w formularzu? Sprawdź.
Brak wykwalifikowanej kadry pracowników, skomplikowane przepisy oraz zawieszony na razie „pakiet mobilności” – to najważniejsze problemy skazywane przez przewoźników. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w swoim badaniu pokazuje nastroje wśród polskich przewoźników drogowych. Wynika z niego, że im powszechniejsza wiedza na temat zawartości pakietu mobilności, brexitu czy zmieniających się przypisów - tym większa świadomość, jak skomplikowane przepisy zwiększają biurokrację i podrażają koszty. Co wynika z badania? Sprawdź!
Kierowcy łamiący norweskie przepisy drogowe będą wydalani z kraju. Za jakie wykroczenia i od kiedy mają grozić takie sankcje? Przepisy są wycelowane w zagranicznych recydywistów. Sprawdź szczegóły.
Ustawa „pekaesowa” jeszcze nie trafiła do Sejmu, ale już wiadomo, że pieniędzy będzie mniej. Chodzi o projekt ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Co jeszcze zmieniono w projekcie?
Od 4 maja br. zacznie obowiązywać nowelizacja przepisów o RODO. Ustawa wprowadza zmiany w przeszło 160 aktach prawnych z wielu dziedzin prawa. Zakres tematyczny zmienianych ustaw jest bardzo szeroki o czym świadczy to, że zmianie ulegają zarówno akty takie jak ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu narkomani, system oświaty, przez system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, ordynację podatkową, prawo atomowe na prawie łowieckim kończąc. Nie wszystkie zmiany będą bezpośrednio oddziaływać na przedsiębiorców działających w branży transportowej jednak wśród zmienianych przepisów znajdują się również przepisy Kodeksu Pracy, który obowiązuje wszystkich pracodawców.
Nowością w zmienionym prawie jazdy jest brak adresu zamieszkania kierowcy. Uprawnienia do kierowania przynależą do kierowcy niezależnie od jego miejsca zamieszkania. Zmieniony wzór obowiązuje od 4 marca.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) poinformowało, że do aplikacji TIR-EPD została wprowadzona aktualizacja. Wydłużono pole służące do wpisania nazwy firmy.
We Francji zmieniła się wysokość kar oraz zakres odpowiedzialności za naruszenia. Sprawdź nowe przepisy!
Zarządzający transportem, który utracił certyfikat, nie będzie mógł ponownie przystępować do egzaminu na certyfikat - wynika z przygotowywanej, kolejnej, nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
Nowelizacje ustawy o transporcie drogowym zawsze wzbudzają ogromne zainteresowanie w branży transportowej. Nie ma w tym nic dziwnego, ostatnia niesie bowiem ze sobą wiele ważnych zmian, między innymi wzrost kar za uchybienia na drodze, oraz wprowadza sankcje za przewinienia za które nie były przewidziane do tej pory.
Obecnie mandaty za poruszanie się pojazdem niespełniającym norm emisyjnych wynoszą maksymalnie 500 zł. Do Sejmu trafił projekt nowelizacji Kodeksu wykroczeń oraz Prawa o ruchu drogowym. Wprowadza surowe sankcje dla kierowców za poruszanie się samochodami z niesprawnym albo wyciętym filtrem cząstek stałych (DPF) oraz dla firm, które oferują usługi wycięcia albo modyfikacji filtra.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »