Uproszczone procedury dla transportów pomocy humanitarnej, pomoc kierowcom zawodowym w powrotach przez Polskę, liberalne podejście przy przewozach osób z Ukrainy w trakcie ewentualnej kontroli – to wszystko działania polskich służb kontrolnych, w związku z pomocą humanitarną dla Ukrainy. Ponadto transporty te są zwalniane z opłaty za przejazd. W GITD przez całą dobę pracuje zespół, który na bieżąco aktualizuje bazę transportów humanitarnych.
Z różnych regionów Europy płynie pomoc humanitarna dla Ukrainy. Aby przyśpieszyć dostawy do Ukrainy, Główny Inspektorat Transportu Drogowego uprościł procedury dla transportów pomocy humanitarnej organizowanych przez Ambasadę Ukrainy w Polsce.
Transporty z pomocą humanitarną realizowane przez wskazanych przez ambasadę przewoźników, są zwalniane z obowiązku uzyskania zezwolenia na przewozy w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy.
Przeczytaj także:
Specustawa o pomocy uchodźcom z Ukrainy
Pomoc ZUS dla firm transportowych z powodu konfliktu na Ukrainie
Inspekcja jest przez całą dobę w kontakcie z Ambasadą Ukrainy w Polsce oraz służbami granicznymi i reaguje natychmiast po wpłynięciu informacji o kolejnych transportach humanitarnych, wydając decyzje zwalniające z obowiązku uzyskania zezwolenia.
Transporty z pomocą humanitarną, po ich wcześniejszym zgłoszeniu do Ministerstwa Infrastruktury, są zwalniane z opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg.
W GITD przez całą dobę pracuje specjalny zespół Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej, który na bieżąco aktualizuje bazę transportów humanitarnych, zwolnionych z opłaty w systemie e-TOLL. Aktualizowana stale lista jest podstawą do odstąpienia od czynności kontrolnych wobec transportów humanitarnych w zakresie opłaty elektronicznej.
Działania wojenne na terenie Ukrainy nie pozostały bez wpływu na funkcjonowanie branży transportu drogowego. Ukraińskie pojazdy ciężarowe powracające z państw nadbałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy) do Ukrainy, nie mogły bezpiecznie przejechać przez terytorium Białorusi i konieczna była zmiana trasy przejazdu.
Ukraińscy przewoźnicy nie dysponowali właściwymi zezwoleniami zagranicznymi na przejazdy tranzytowe przez Polskę.
W uzgodnieniu z Ministerstwem Infrastruktury, w ciągu kilku pierwszych godzin od wybuchu wojny w Ukrainie, GITD wydało tysiąc dodatkowych zezwoleń.
Inspektorzy pracujący w terenie, ze względu na nadzwyczajną sytuację, której przewoźnicy nie mogli przewidzieć, pomagają kierowcom w przejazdach przez Polskę.
Na liberalne podejście w trakcie ewentualnych czynności kontrolnych, mogą liczyć kierowcy autobusów, wykorzystywanych do przewozu mieszkańców Ukrainy, w tym dzieci. Ze względu na czas oczekiwania na przekroczenie granicy, stosowane mogą być odstępstwa dotyczące czasu prowadzenia pojazdu.
Odstępstwa dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy, są stosowane również w innych uzasadnionych przypadkach.
Źródło: gov.pl