Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w stanowisku skierowanym do Szefa KAS, zwrócił się z prośbą o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL.
Nowy system poboru opłat e-TOLL to pułapka, w którą wpadną tysiące polskich firm od 1 października 2021 r. Jedne co jest gotowe – to system kar. List otwarty do premiera na 2 dni przed uruchomieniem systemu ogłosili przedstawiciele stowarzyszeń transportowych.
Każdy użytkownik sytemu e-TOLL ma możliwość kontynuacji przejazdu w przypadku awarii urządzenia GPS. Sprawdź jak.
Rząd opracował projekt rozporządzenia obniżającego stawkę e-TOLL do 70% obecnej. Niższa opłata ma obowiązywać od 1 października do 31 grudnia br. Ma ona zniwelować koszty zakupu: urządzeń mobilnych, ZSL oraz OBU - niezbędnych do uiszczania opłaty. Obniżka ma też zachęcić do rejestrowania się w systemie e-TOLL – zarejestrowało się w nim do tej pory ok. 300 tys. podmiotów, podczas gdy w viaTOLL było ich 1,5 mln.
W nowym systemie zarejestrowało się zaledwie 200 tys. samochodów ciężarowych. Z viaTOLL korzystało 1,5 mln takich pojazdów. Problemy tkwią w nieprawidłowym działaniu zarówno systemu, jak i rejestracji. Doskwiera ogólnoświatowy brak półprzewodników. Pytanie - co stanie się 30 września br.? – pozostaje otwarte.
Inspektorzy ITD od 12 września br. mogą dokonywać kontroli e-myta tylko w oparciu o ściśle określoną procedurę. W zmienionych przepisach wskazano jakie czynności musi podjąć inspektor podczas przeprowadzenia kontroli. Sprawdź!
Minister Infrastruktury zmienił rozporządzenie dotyczące kontroli uiszczania opłaty elektronicznej. Celem nowelizacji było dostosowanie przepisów rozporządzenia do ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych w zakresie obowiązków użytkowników dróg płatnych, które podlegają kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.
Z artykułu dowiesz się:
Ministerstwo Finansów udostępniło użytkownikom łatwiejszy sposób rejestracji w e-TOLL. Udogodnienie jest przeznaczone dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Proces rejestracji został znacznie skrócony i zautomatyzowany.
Na oficjalnej rządowej stronie etoll.gov.pl ukazała się 16 sierpnia 2021 r. informacja o udostępnieniu możliwości rejestracji w nowym systemie za pośrednictwem operatorów kart flotowych. Wskazano tam, że wymienieni dostawcy kart flotowych: E100, PLOSE, UTA, BP-Aral, Circle K, DKV, EuroShell, EuroWAG, Eurotoll, LogPay, Mercedes Card, MSTS-Tolls - zapewniają pełną rejestrację w systemie e-TOLL dla kont z odroczoną płatnością oraz kont przedpłaconych.
Problem w tym, że dostawcy zdementowali te informacje. Związek Pracodawców TLP skontaktował się z częścią wymienionych w informacji operatorów kart flotowych i okazało się, że żadna z wymienionych firm nie ma połączenia z systemem umożliwiającego rejestrację przewoźników.
Wczoraj weszły w życie przepisy umożliwiające przewoźnikom korzystającym z e-TOLL zaoszczędzenie 25% stawki opłaty za przejazd autostradą i opłaty elektronicznej. Obniżka będzie obowiązywała do 30 września br.
Czasowa obniżka opłaty elektronicznej ma przyspieszyć rejestrację w systemie e-Toll. Przyspieszeniu rejestracji ma służyć 25% obniżka opłat za przejazd. Przepisy wprowadzające ten bonus zostały przyjęte bez poprawek przez Senat 6 sierpnia 2021 r. i czekają już tylko na podpis prezydenta. Ustawa wejdzie w życie dzień po ogłoszeniu.
Rząd obawia się paraliżu nowego systemu poboru opłat, bo chociaż dzień ostatecznego wyłączenia systemu viaTOLL zbliża się wielkimi krokami, to w nowym systemie zarejestrowało się jak dotąd, niewielu użytkowników.
Z artykułu dowiesz się: jakie ułatwienia dla przewoźników (oprócz obniżki opłaty) przygotował rząd w systemie e-TOLL.
W parlamencie zgłoszono poprawki, zgodnie z którymi do 30 września 2021 r. stawka poboru opłaty elektronicznej ma być niższa o 25%. Ma to być zachęta do szybszego przechodzenia na e-TOLL (z viaTOLL). Czy i kiedy te przepisy wejdą w życie?
Datę zakończenia działania starego systemu viaTOLL wyznaczono na 30 września 2021 r. Do tego czasu każda osoba, która korzysta z płatnych dróg, musi się zarejestrować w nowym systemie e-TOLL i wyposażyć w urządzenie, umożliwiające naliczanie i dokonywanie opłat. Do 30 września trwa okres przejściowy, w którym równolegle będą działały oba systemy: viaTOLL i e-TOLL. Przypominamy o kilku ważnych elementach.
Musisz się zarejestrować w e-TOLL, nawet jeśli od lat korzystasz z viaTOLL i masz w nim konto. E-TOLL jest odrębnym systemem i dane w nim zawarte nie będą przenoszone do nowego systemu. Rejestracji trzeba dokonać na stronie etoll.gov.pl.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchamiają nowy system poboru opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich jak i lekkich.
Do ustaw o podatku dochodowym zostanie wprowadzona nowa ulga. Ma ona złagodzić koszty poniesione przez przedsiębiorców transportowych w związku ze zmianą systemu poboru opłat drogowych. Będzie wynosiła 500 zł dla podmiotów, które kupią lub wynajmą urządzenie OBU/ZSL do obsługi systemu e-TOLL.
Prezydent 31 maja podpisał ustawę z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.
System e-TOLL to korzyści dla kierowców, w tym:
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »