System e-TOLL niepoprawnie rozliczał przejazdy niektórych przewoźników. Nieprawidłowości wystąpiły na kontach 8,5% użytkowników. W ostatnim miesiącu nastąpiła korekta salda na ich kontach. Większość z przewoźników dowiedziała się o tym nie z jakiegoś oficjalnego pisma od operatora systemu, lecz po tym, że z ich bieżącego konta nagle zniknęła większa kwota niż powinna. Części przewoźników stan konta skorygowano natomiast w górę.
Przeczytaj także:
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian w systemie e-Toll zakładający rozszerzenie tego systemu na 1,6 tys. kilometrów nowych dróg. Chodzi tu o autostrady oraz drogi ekspresowe, które zostały oddane do użytku od 2017 r., czyli od poprzedniego rozszerzenia systemu opłat.
Rząd rozszerzy pobór elektronicznej opłaty drogowej na nowe odcinki autostrad i ekspresówek. Rozszerzenie to było zapowiadane już od wielu lat, ale zawsze było ostatecznie odkładane. Zgodnie z zapowiedziami rządu objęcie opłatami nowych dróg ma nastąpić w III kwartale 2025 r. Być może jednocześnie wprowadzona zostanie opłata uzależniająca wysokość stawki od emisji CO2, które to rozwiązanie Polska powinna wdrożyć już w marcu br. Sprawdź.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywymi SMS-ami. Są one wysyłane w celu wyłudzenia pieniędzy od przewoźników. SMS-y dotyczą rzekomego braku opłaty za przejazd e-TOLL.
Użytkownicy starszych wersji aplikacji E-TOLL utracą możliwość płacenia za przejazd smartfonem. Konieczna jest albo aktualizacja aplikacji, a jeżeli jest to niemożliwe – trzeba będzie wymienić całe urządzenie. Ostateczny termin to 1 lutego 2023 r.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywą stroną, której adres jest podobny do adresu rządowej strony etoll.gov.pl.
Do sieci dystrybucji e-biletu autostradowego dołączyli nowi partnerzy: firma Neptis S.A. z aplikacją Yanosik oraz Autokonto Sp. z o.o. z aplikacją Autokonto. Ponadto Autopay Mobility Sp. z o.o. rozpoczął wydawanie e-biletów autostradowych poprzez aplikację Banku Millennium.
Mija właśnie rok od wprowadzenia nowego systemu poboru opłat e-TOLL. W ciągu tego roku GITD odnotowało ponad 60 tys. naruszeń dotyczących pojazdów ciężkich. O czym najczęściej zapominają przewoźnicy w natłoku spraw?
Od 24 października 2022 r. uruchomiono nowy numer Telefonicznego Centrum Obsługi Klienta e-TOLL +48 22 24 337 77.
Z danych CEPIK wynika, że do systemu e-TOLL, który w październiku 2021 r. zastąpił viaTOLL, powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony, wyjeżdżających na autostrady w Polsce. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów. Z danych wynika jednak, że w spisie może brakować nawet 2 mln pojazdów. Czym spowodowana jest ta „e-TOLLOWA dziura”?
Okres wyrozumiałości kontrolerów KAS podczas kontrolowania kierowców, czy spełniają wymogi odnośnie do systemu e-TOLL, powoli mija. W związku z tym KAS przypomina, że gdy kierowca nie zna podczas kontroli ID urządzenia pokładowego, zapłaci karę.
KAS poinformowało o zwiększonej rejestracji aut w nowym systemie. Stare problemy jednak pozostały (czasochłonna rejestracja, nieprawidłowe działanie). Jednak naruszenia stwierdzono tylko u ok. 3% kontrolowanych pojazdów.
Kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL będą się odbywać w oparciu o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu – wyjaśniła Magdalena Rzeczkowska, szef KAS.
Z początkiem października weszły w życie przepisy obniżające stawkę e-TOLL o 30%. Zniżka obowiązuje od 1 października, do 31 grudnia 2021 r. e-TOLL stał się jedynym systemem umożliwiającym opłatę elektroniczną za przejazd po drogach płatnych w Polsce.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »