W praktyce już w momencie składania wniosku o zezwolenie, należy też wystąpić o wypis/wypisy z tego uprawnienia, które będą musiały być przewożone w pojazdach. W tym celu do organu licencyjnego należy podać szczegółowe informacje dotyczące floty, w tym: markę, typ pojazdu jego rodzaj/przeznaczenie, numer rejestracyjny, kraj rejestracji, numer VIN, wskazanie rodzaju tytułu prawnego do dysponowania pojazdem, dopuszczalną masę całkowitą.
Podsumowując – należy podać tytuł prawny do dysponowania pojazdem, a nie musi to być własność, równie dobrze może to być inna podstawa taka jak: najem, leasing, użyczenie itp.
Przeczytaj także:
Przepisy pakietu mobilności po raz pierwszy zauważyły, iż istnieje zasadnicza różnica w transporcie drogowym osób i w transporcie towarów. Skutkiem tego jest wprowadzone 22 maja 2024 r. rozporządzenie nr 1258/2014 (UE). W przepisach tego rozporządzenia unijnego wprowadzono sporo nowości w zakresie czasu pracy kierowców. Niestety żeby skorzystać z tych odstępstw należy przestrzegać ściśle określonych przesłanek, co w praktyce może skutkować tym, że kierowcy będą niechętnie korzystali z nowych możliwości.
Polecamy także:
W treści zapytania wskazano, że rejestracja do celów podatkowych jest wymagana w Niemczech i Austrii. Jest to wynikiem stosowania wspomnianej wyżej zasady wynikającej z art. 48 dyrektywy 2006/112/WE. Każde państwo członkowskie zobowiązane jest do transpozycji (wprowadzenia) przepisów dyrektyw wspólnotowych do krajowego porządku prawnego. Nie inaczej jest w przypadku Francji.
Trudno zresztą wyobrazić sobie inny scenariusz, skoro to właśnie Maurice Lauré (obywatel francuski) uznawany jest za twórcę idei podatku od wartości dodanej.
W opisanej sytuacji nie znajdą zastosowania rozporządzenia wspólnotowe, ale wyłącznie ustawodawstwo państwa w którym siedzibę ma przewoźnik (niemieckie), umowy zawarte między tym państwem a państwem docelowym (umowa między Polską a Niemcami) oraz ustawodawstwo państwa do którego przewóz jest wykonywany (polskie).
Z artykułu dowiesz się:
Jakie przepisy regulują dowóz pracowników busem?
Jakie zezwolenie trzeba uzyskać
Zamierzamy wykonywać powierzony nam przewóz osób na linii regularnej powyżej 50 km (umowa powierzenia przewozu) na podstawie zezwolenia innego przewoźnika. Czy możemy ubiegać się o dopłaty z tytułu stosowania ulg ustawowych dla pasażerów w przejazdach autobusowych na tej właśnie powierzonej nam linii komunikacyjnej? Aktualnie pobieramy dopłaty z Urzędu Marszałkowskiego na podstawie umowy o dopłaty (są w niej wyszczególnione nasze linie komunikacyjne). Jaki jest maksymalny dozwolony czas wykonywania powierzonego przewozu osób autobusem? Linia regularna, której dotyczy umowa powierzenia będzie obsługiwana tylko przez naszą firmę (na tej samej relacji są też firmy konkurencyjne), a bilety sprzedawane będą również na rzecz naszej firmy.
Powierzenie przewozu jest pojęciem znacznie węższym niż prowadzenie wyżej wymienionej działalności gospodarczej. Na takie prowadzenie działalności gospodarczej składają się nie tylko wykonywanie przewozów, lecz ich organizacja, dystrybucja biletów, rozliczenia finansowe i odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy przewozie osób i rzeczy. Tu właśnie według sądów przebiega granica pomiędzy prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie przewozów wymagających zezwolenia, a powierzeniem wykonywania przewozu (w ramach tego zezwolenia) innemu przewoźnikowi posiadającemu licencję na wykonywanie transportu drogowego osób, a także rzeczy.
Należący do firmy autokar wyjechał do Norwegii i tam wykonuje przewozy osób. Czy kierowca po 65 godzinach, może rozpocząć 12 dniowy cykl pracy - jeżeli nie był w Polsce - tylko cały czas był w Norwegii?
Jestem kierowcą mikrobusu, na etacie w państwowej jednostce budżetowej. Mikrobus posiada 17 miejsc z kierowcą, a DMC nie przekracza 4,5 t. Pojazd wyposażony jest w tachograf i służy na potrzeby własne oraz do niezarobkowego przewozu osób na potrzeby jednostki budżetowej miasta (prowadzącej działalność gospodarczą, ale nie związaną z transportem). Czy więc na podstawie art. 13 Rozporządzenia 561/2006 podpunkt „a” lub „i” podczas przewozu osób, jestem zwolniony z obowiązku logowania karty kierowcy w tachografie lub czy mogę ustawić tachograf na OUT? Czy w przewozach przez Niemcy również jestem zwolniony ze stosowania art. 5-9 omawianego rozporządzenia? Posiadam zaświadczenie o przewozach NPW wydane przez urząd miasta.
Przepisy pakietu mobilności dotyczą zarówno przewozów krajowych, jak i międzynarodowych w tym także przewozu osób. Ale są pewne wyjątki zarezerwowane tylko dla transportu towarów. Sprawdź, które przepisy odnoszą się do przewozu osób.
W pojeździe nie może być więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących. Nowe przepisy obowiązują od 1 czerwca br.
W związku z nadal trwającą epidemią, ale jednocześnie powolnym odmrażaniem gospodarki Komisja Europejska przygotowała wskazówki dla przewoźników, jakich zasad powinni przestrzegać przy przewozie podróżnych. Co warto wprowadzić?
Kierowca posiadający prawo jazdy kategorii D albo D + E do ukończenia 23. roku życia może być zatrudniony wyłącznie przy wykonywaniu regularnych przewozów osób na liniach komunikacyjnych na trasie nieprzekraczającej 50 km. Nawet jeśli ma ukończoną pełną kwalifikację wstępną.
Od 2020 r. firmy takie jak Uber zaczną działać na uregulowanych zasadach. Wkrótce zacznie obowiązywać nowelizacja przepisów umożliwiająca działanie wirtualnych pośredników przy transporcie osób. Sprawdź na jakich zasadach będą pracować kierowcy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »