Jeżeli w trakcie realizacji usług firma dojdzie do wniosku, że siatka połączeń jest zbyt gęsta i jej dalsze utrzymywanie w takim zakresie jest ekonomicznie nieuzasadnione, należy zgłosić zmiany do organu. Nie ma określonego limitu zmian jakie firma może dokonywać w trakcie realizacji usług wynikających z zezwolenia. Istotne jest wyłącznie to, aby poinformować organ o dokonywanych zmianach w zakresie szeroko rozumianego rozkładu jazdy.
Co istotne, usługa regularnego przewozu drogowego osób jest usługą powszechną. Jeżeli usługa przewozowa nie będzie wykonywana, to powstaje szereg roszczeń do przewoźnika pochodzących od pasażerów. Na tą okoliczność firma musi zwracać uwagę, bowiem nie zawsze jest tak, że tylko pasażer z biletem może mieć roszczenia do przewoźnika. Bardzo wiele zależy od treści regulaminu określonego przez przewoźnika.
Przeczytaj także:
Sytuacje szczególne opisane w treści zapytania są w zasadzie wpisane w ryzyko przedsiębiorcy i nie mają one wpływu na treść zezwolenia.
Przepisy nie precyzują co zrobić w takiej sytuacji w kontekście zgłoszenia zmian do organu. Jednakże z przyczyn obiektywnych, ewentualne zawiadomienie organu o niewykonaniu konkretnego przewozu nie ma większego sensu. Bowiem w dacie otrzymania takiej informacji przez organ, może się okazać, że przyczyna uniemożliwiająca wykonywanie przewozu już ustała. Chodzi tutaj jednak wyłącznie o trudności incydentalne.
Z kolei, jeżeli mówimy o braku rentowności przewozów wywołanych przez COVID-19, to sytuacja wygląda już nieco inaczej.
Taka przeszkoda nie jest przeszkodą incydentalną, ale z całą pewnością jest przeszkodą przemijającą. W takiej sytuacji - w zgodzie z art. 15n ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem, zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19 (…) - przewoźnik u którego wystąpił spadek rentowności przewozów, będący skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, nie musi stosować warunków wynikających z zezwolenia pod warunkiem, że niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od warunków określonych w zezwoleniu przekaże on organowi, który udzielił zezwolenia, informacje o zastosowanych odstępstwach, a także poda je do publicznej wiadomości, przez ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach lub dworcach.
Pod pojęciem przeciwdziałania COVID-19 - w myśl art. 2 wspomnianej wyżej ustawy - należy rozumieć wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych.
Zatem, w mojej ocenie, tylko obiektywne okoliczności wykazujące związek między przeciwdziałaniem a spodkiem rentowności, mogą stanowić podstawę do zastosowania tego odstępstwa.
Jeżeli chodzi o opłaty dworcowe, to niestety wynikają one wprost z umowy z zarządzającym dworcami/przystankami.
Nawet w przypadku braku realizacji przewozów, zarządzający zapewnia dyspozycyjność miejsca.
Można próbować wykorzystać przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do negocjacji warunków finansowych umowy w związku z nadzwyczajną zmianą stosunków, czyli w ramach tzw. klauzuli rebus sic stantibus. Tutaj niestety niezbędna jest analiza umowy.
Zachęcam do kontaktu z GITD, bowiem organ, w ramach prowadzonych dyżurów, wyjaśnia pewne kwestie techniczne i wskaże na możliwość korzystania z uprawnień.
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: