W celu określenia, czy mamy do czynienia z delegowaniem czy też nie, należy ustalić jaki charakter ma usługa, której towarzyszy przewóz na potrzeby własne. W tym przypadku nie ma odbiorcy usługi w przyjmującym państwie członkowskim, bowiem to firma jest odbiorcą usługi (towaru) oferowanej przez podmiot mający siedzibę w przyjmującym państwie członkowskim. Oznacza to, że kierowca wykonujący przewóz drogowy, nie jest pracownikiem delegowanym na terytorium Austrii czy Czech. Jako że nie ma odbiorcy usługi, nie może zatem być mowy o delegowaniu.
Przeczytaj także:
Przeczytaj także:
Rozróżnienie przewozu na potrzeby własne od transportu drogowego
Przewóz na potrzeby własne przez drugą firmę szefa
Czy transport busem do 3,5 t „na potrzeby własne” podlega delegowaniu?
Najczęstszymi błędami przy wykonywaniu przewozu na potrzeby własne jest: realizowanie przewozu przez kierowcę na podstawie umowy zlecenia lub też przewożenie ładunku nie należącego do przewoźnika. Obie te przesłanki wskazują, że nie jest to transport NPW, tylko transport drogowy. Poznaj wszystkie różnice.
Przeczytaj także:
Kierowca na zleceniu - to nie jest przewóz NPW
Zasady wykonywania transportów NPW w promieniu 300 km
Jakie zasady regulują przewóz NPW w UE?
Jeżeli kierowca nie ma umowy o pracę, to oznacza, że nie realizuje przewozu na potrzeby własne ale transport drogowy. W tej sytuacji firma otrzyma karę również za brak licencji transportowej. Sprawdź jakie warunki musisz spełnić, żeby ITD uznało przewóz jako „na potrzeby własne”.
Firm A złożyła odwołanie do GITD. Wskazano w nim, że błędnie uznano w trakcie kontroli, że firma jest przedsiębiorstwem transportowym, podczas gdy prowadzi działalność usługową w rolnictwie. Faktycznie natomiast kierowcy dokonujący przewozu na potrzeby własne byli zatrudnieni na umowy cywilnoprawne. Prawdą jest też, że kontrola wykazała pewne braki w dokumentach, ale na tę okoliczność strona złożyła wyjaśnienia - kierowcy nie rozliczali się sumiennie z przełożonym w zakresie przekazywania pracodawcy dokumentów, z których niektóre zaginęły.
Przeczytaj także:
Przewóz na potrzeby własne przez drugą firmę szefa
Czy transport busem do 3,5 t „na potrzeby własne” podlega delegowaniu?
Czy trzeba delegować kierowcę jadącego „na potrzeby własne?
Zasady wykonywania transportów NPW w promieniu 300 km
Przeczytaj także:
Jakie zasady regulują przewóz NPW w UE?
Sczytywanie tachografu co 90 dni w firmie jeżdżącej NPW
Bus z naczepą do 7,5 t czy trzeba mieć tachograf transportując NPW?
Czy międzynarodowy przewóz drogowy na potrzeby własne jest w jakikolwiek sposób normowany przepisami unijnymi czy zastosowanie ma wówczas wyłącznie ustawa o transporcie drogowym?
Wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych niezależnie od tego, czy jest to typowy transport drogowy, czy też przewóz na potrzeby własne podlega nie tylko przepisom krajowym, ale też międzynarodowym, a w szczególności przepisom unijnym.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Czy do przewozów NPW potrzeba kodu 95?
Sczytywanie tachografu co 90 dni w firmie jeżdżącej NPW
Czy kabotaż przy przewozach NPW należy zgłaszać do IMI?