Niemiecki rząd zatwierdził wzrost płacy minimalnej w 2024 r. i 2025 r. Ustawowe wynagrodzenie minimalne ma wzrosnąć Niemczech w dwóch etapach. Najpierw od 1 stycznia 2024 r. płaca minimalna wzrośnie do 12,41 euro brutto za godzinę. Rok później stawka zostanie podniesiona do 12,82 euro brutto za godzinę. Minimalne wynagrodzenie wzrośnie również w Polsce.
Przeczytaj także:
Od stycznia 2024 r. wynagrodzenie minimalne ma wzrosnąć do 4.242 zł. Natomiast od 1 lipca przyszłego roku będzie wynosiło już 4.300 zł. Stawki godzinowe wynagrodzenia wzrosną odpowiednio do: 27,70 zł, a od 1 lipca - do 28,10 zł.
Sejm przyjął nowelizację przepisów – wyłączającą dodatek za pracę w szczególnych warunkach, z płacy minimalnej. Tym samym pracownik pracujący w takich warunkach otrzyma dodatek plus płacę minimalną. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2024 roku.
Rząd przyjął założenia ustawy budżetowej na 2024 r. Z projektu wynika, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie od 1 stycznia 2024 r. do 4.242 zł, a kolejna podwyżka nastąpi od 1 lipca 2024 roku.
Od 1 października w Niemczech wzrasta płaca minimalna. Będzie wynosiła 12 euro brutto za godzinę pracy. Niemiecka płaca minimalna dotyczy kierowców delegowanych do pracy w Niemczech.
Z względu na inflację w 2023 roku płaca minimalna wzrośnie dwa razy. W styczniu wyniesie 3.490 zł brutto, a od 1 lipca 3.600 zł. Zmieni się też stawka godzinowa dla zleceniobiorców.
Niemiecka płaca minimalna wzrośnie od 1 lipca 2022 roku. Następna podwyżka planowana jest 1 października 2022 roku.
Przed pakietem mobilności na umowie o pracę kierowców międzynarodowych widniały następujące składniki wynagrodzenia minimalnego wynoszącego 3010,00 zł brutto:
Jak obecnie wygląda rozliczenie wynagrodzenia kierowców. Czy nadal pozostaje w nim dyżur? Co składa się na płacę minimalną po 2 lutego 2022 r.?
Stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia. Kalkulując, czy wynagrodzenie osiągnęło poziom minimalnego, nie uwzględnia się:
Do minimalnego wynagrodzenia za pracę kierowcy można włączyć wynagrodzenie za dyżur, o ile nie będzie ono ustalone w stałej zryczałtowanej kwocie, która uzupełnia płacę minimalną. Nie istnieje bowiem taki składnik wynagrodzenia jak ryczałt za dyżury.
Z uwagi na aspekty techniczne związane z ustaleniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia za dyżury kierowcy, dopuszczalne jest wypłacanie im zaliczek na poczet dyżurów, które po ostatecznym rozliczeniu dyżurów (np. raz na kwartał) są wyrównywane, o ile okażą się niższe od należnego wynagrodzenia za dyżury.
Jak rozliczyć delegowanie i diety kierowców międzynarodowych?Wydłużenie czasu jazdy kierowców do 11 godz.Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Z artykułu dowiesz się:
Jakie składniki wchodzą w skład płacy minimalnej od 2 lutego 2022 r.?
Kiedy kierowcom należą się diety i ryczałty za podróż służbową?
Jakie są obecnie zasady rozliczania kierowców międzynarodowych?
Jaka jest podstawa składek na ubezpieczenia społeczne?
Jakie są skutki zbiegu pakietu mobilności z Polskim Ładem?
Od 1 stycznia 2022 r. ustawowa płaca minimalna w Niderlandach wzrośnie o 1,4%. W konsekwencji minimalne wynagrodzenie dla pracowników mających 21 lat i starszych wyniesie 1.725,00 euro brutto miesięcznie, 398,00 euro brutto tygodniowo i 79,00 euro brutto dziennie.
Pakiet mobilności spowoduje konieczność wypłacania płacy minimalnej dla danego kraju przyjmującego. Ponadto od początku przyszłego roku wrosną też stawki płac minimalnych w poszczególnych krajach. Uwaga: we Francji i Włoszech na mocy układów zbiorowych nowe wynagrodzenia ustalono już od października br. Przedstawiamy nowe stawki płac minimalnych w UE.
Jak stawki płacy minimalnej będą obowiązywać w: Niemczech, Holandii, Francji i Włoszech.
Polskich diet i ryczałtów nie można zaliczyć do płacy minimalnej w Niderlandach. Jako płacy minimalnej nie można też potraktować dodatków do wynagrodzenia. W 2021 roku w Holandii zaczęła obowiązywać wyższa stawka płacy minimalnej.
Od lutego 2022 r. na terenie UE kierowcom będzie należało się pełne wynagrodzenie danego kraju. Oznacza to wzrost kosztów dla firm od 20 do nawet 100 proc. Przedstawiamy symulacje o ile wzrosną koszty dla pracodawców. Przedstawiciele firm transportowych oczekują zmiany przepisów przed lutym 2022 r.
Od 2 lutego 2022 roku na terenie wspólnoty kierowcom trzeba będzie płacić pełne wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę. Wyłączone z tego będą przejazdy tranzytowe. Co to w praktyce oznacza?
Jeśli kierowca jedzie z Polski do Francji, to za przejazd przez Niemcy nie trzeba będzie przyjmować stawek niemieckich. Przepisy pakietu mobilności nie obejmą też transportu bilateralnego z i do Polski.
Przypominamy, że w Danii od 1 stycznia 2021 r. obowiązują przepisy o obowiązku wypłaty płacy minimalnej. Od kwietnia za brak udokumentowania takiej wypłaty, nakładane będą kary. Dotyczy to tylko przewozów kabotażowych i kombinowanych. Przewozy te należy rejestrować na specjalnie uruchomionej stronie - sprawdź link.
Od 1 stycznia 2021 r. zaczęła obowiązywać wielokrotnie zapowiadana duńska płaca minimalna. Jest ona wymagana w przewozach kabotażowych i wynosi prawie 100 zł za dzień.
Od 1 stycznia 2021 r. ogólna minimalna stawka godzinowa brutto we Francji wzrosła do 10,25 euro. W 2020 r. wynosiła z 10,15 euro. W związku z podwyżką stawki w grupach 118M, 120M, 128M, 138M również wzrosły do 10,25 euro za godzinę. Bez zmian pozostały stawki w grupie 150M (kierowcy ciągników z naczepami) oraz w przewozach osób.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »