Według szacunków Komisji Europejskiej każdego roku milion osób z różnych państw UE świadczy pracę w warunkach delegowania na terytorium innego kraju. Polska przoduje pod kątem wysyłania swoich pracowników do innych miejsc Wspólnoty. UE wciąż pracuje nad brzmieniem Pakietu Mobilności również w zakresie płacy minimalnej. Do tego czasu państwa członkowskie ustalają swoje zasady delegowania oddzielnie. Przypominamy jakie są tegoroczne stawki płacy minimalnej w państwach UE.
W ubiegłym tygodniu odrzucono dwa z trzech sprawozdań posłów Komisji Transportu i Turystyki (TRAN). Przyjęte zostały natomiast niekorzystne dla polskich transportowców zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Ustawowa płaca minimalna w Niemczech wzrośnie od 1 stycznia 2019 r. do 9,19 euro za godzinę. W związku z dobrą koniunkturą gospodarczą minimalna stawka godzinowa ma być ponownie podniesiona od 1 stycznia 2020 r. do wysokości 9,35 euro.To istotna informacja dla przewoźników, którzy wykonują przewozy objęte przepisami MiLoG.
W Brukseli przyjęto stanowisko dotyczące pracowników delegowanych, czyli jednego z najważniejszych elementów Pakietu Mobilności. Do poprzedniej propozycji w PE zgłoszono aż 300 poprawek. Wczoraj Rada Europejska zajęła nowe stanowisko. Co to oznacza dla polskich przewoźników?
Belgijska firma transportowa ma oddać siedmiu bułgarskim kierowcom łącznie 236 tys. euro. Pracowali za bułgarskie wynagrodzenia na terenie Belgii. Taki wyrok wydał sąd w Belgii.
Zdaniem polskiego ministerstwa spraw zagranicznych dyrektywa ma protekcjonistyczny charakter, który utrudnia realizację traktatowej zasady wolności przepływu siły roboczej i usług. Polski rząd złożył 3 października skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Coraz więcej kierowców pracuje na samozatrudnieniu. Czy takie podmioty podlegają przepisom o płacy minimalnej? Jakie warunki należy spełnić, żeby kontrolerzy nie uznali, że firma została zawarta dla pozoru, a kierowca faktycznie pracuje dla zleceniodawcy jak pracownik? Przeczytaj naszą poradę.
Kolejna podwyżka płacy minimalnej w Niemczech nastąpi już w styczniu 2019 roku. W związku ze zmianą stawki minister pracy Hubertus Heil (SPD) zapowiedział także więcej kontroli służb celnych, dotyczących przestrzegania minimalnego wynagrodzenia.
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 roku wzrośnie do 2.220 zł. – tak proponuje rząd. Minimalna stawka godzinowa dla osób pracujących na umowach cywilnoprawnych ma być podwyższona do 14,50 zł.
Czeski kierowca wygrał w niemieckim sądzie w sprawie o wypłatę płacy minimalnej. Niemiecki zleceniodawca będzie musiał mu wypłacić wyrównanie. Niemieckie i czeskie firmy transportowe obawiają się następnych pozwów od kierowców.
Nie można żądać od polskich przewoźników wypłacania kierowcom niemieckiej pensji minimalnej. Tak wynika z wyroku niemieckiego sądu.
Płaca minimalna w Portugalii zaczęła obowiązywać również polskich kierowców. Dotyczy to jednak tylko tych, którzy wykonują przewozy kabotażowe. Ile wynosi stawka?
Do pensji minimalnej delegowanego kierowcy można zaliczyć dodatkowe składniki – orzekł niemiecki sąd pracy. Jednocześnie ministerstwo finansów stwierdziło, że są sytuacje, gdy diet i ryczałtów nie można do niej wliczać. Sprawdź!
Francja opublikowała porozumienie dotyczące zmian w stawkach płacy minimalnej dotyczącej pracowników branży transportowej jeszcze w 2017 roku, niezależnie od podwyżek planowanych w kolejnym, 2018 roku. Porozumienie datowane na 7 kwietnia 2017 r. przewiduje podwyższenie stawek dla wszystkich kategorii pracowników sektora, zarówno w przewozie rzeczy jak i osób.
Na stronie internetowej francuskiego ministerstwa transportu opublikowano nowe wyższe stawki wynagrodzenia kierowców, np. minimalna stawka godzinowa kierowcy ciągnika siodłowego wzrosła z 10 euro do 10,06 euro.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »