Czy po wejściu w życie części przepisów pakietu mobilności od 20 sierpnia 2020 r. przy samochodach wyposażonych wyłącznie w tachograf analogowy, wystarczy w przypadku: odpoczynków tygodniowych, urlopów, bądź zwolnień lekarskich, czy też innej pracy – wpis na tarczce kierowcy w dniu kiedy zaczyna pracę po przerwie – zamiast zaświadczenia o działalności?
Wprowadzony przepis art. 34 ust. 5 lit. b ppkt. iv umożliwia rejestrację pod symbolem „łóżko” - przerw, odpoczynków, urlopów wypoczynkowych lub zwolnień lekarskich. Dotychczas przepis ten przewidywał, iż takim symbolem rejestrowany jest wyłącznie czas przerwy i odpoczynku kierowcy, co powodowało liczne wątpliwości interpretacyjne, między innymi takie czy czas urlopu lub zwolnienia lekarskiego może być odznaczony wpisem manualnym, czy też wymagane jest w takim przypadku zaświadczenie o działalności kierowcy?
Przeczytaj także:
Dlaczego wydruki, urlopówki i dane z kart - przechowujemy tylko przez 1 rok?
Czy kierowca może na czas urlopu zostawić kartę w tachografie?
Czy wystawiać urlopówkę, gdy po urlopie kierowca zrobi wpis manualny?
Z artykułu dowiesz się:
Jak rejestrować urlopy i zwolnienia na tachografie analogowym?
Co bardziej się opłaca - wyrysować tarczkę czy wypisać urlopówkę - w przypadku dłuższej przerwy w pracy?
Dotychczas obowiązujące przepisy zobowiązywały kierowcę tylko do wprowadzenia w tachografie cyfrowym symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia każdego dziennego okresu pracy. Natomiast zgodnie z postanowieniami pakietu mobilności powstał dodatkowy obowiązek rejestracji faktu przekroczenia granicy.
Pamiętajmy, że taki obowiązek istniał już wcześniej w przypadku, gdy kierowca podróżował pojazdem z tachografem analogowym. Jednak tutaj sprawa była stosunkowo prosta – na tylnej stronie wykresówki należy wpisać symbol kraju, do którego wjeżdża kierowca.
Zaleca się także wpisanie godziny przekroczenia granicy, co będzie czytelniejsze nie tylko dla kontrolujących. Będzie to przydatne także dla rozliczających czas pracy. Pamiętajmy, że zmianie uległy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którymi kierowca wykonujący międzynarodowy transport drogowy nie jest już w podróży służbowej.
Nowe zasady rozliczania płacy minimalnej w poszczególnych krajach będą wymagały informacji nie tylko o symbolu kraju, ale też o momencie przekroczenia granicy - co na tachografie analogowym nie zawsze będzie widoczne.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się: