Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.
Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.
Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.
W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.
Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.
Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.
Z artykułu dowiesz się:
Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?
Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?
Jedną ze zmian wprowadzonych przez pakiet mobilności jest możliwość kontaktowania się kierowcy podczas kontroli drogowej z firmą i zarządzającym transportem (lub inną osobą odpowiedzialną). Nowe uprawnienie ma spowodować, żeby w trakcie kontroli zebrać wszystkie niezbędne dowody. Kierowca może więc poprosić o dosłanie brakujących dokumentów. Jakich?
Dotychczas kontrolerzy nie tylko nie dopuszczali takiej możliwości, a wręcz czasami nawet zabraniali kontaktu kierowcy z firmą. Wcześniej, do oceny stanu faktycznego służyły WYŁACZNIE dokumenty będące w pojeździe lub ewentualne zeznania kierowcy.
Nowy przepis umożliwia dosłanie podczas kontroli niektórych dokumentów, np. mailowo lub na telefon kierowcy. Natomiast - nie wszystkie dokumenty będą mogły zostać dosłane.
Katalog dokumentów, które muszą być w pojeździe określony jest w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Brak tych dokumentów nawet w sytuacji dosłania podczas kontroli - nie będzie zwalniał z odpowiedzialności firmy lub zarządzającego.
Jakie dokumenty firma będzie mogła dosłać kierowcy?
Jakie formularze muszą być zawsze w pojeździe?
Jakie dodatkowe uprawnienia otrzymało ITD w związku z brakiem dokumentacji w aucie?
Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.
Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe nie są w podróży służbowej. Tym samym odpadła podstawa do wypłacania im diet i ryczałtów noclegowych. Instytucja podróży służbowej pozostała bez zmian jedynie w przypadku przewozów krajowych, więc kierowcy Ci nadal mogą otrzymywać diety i ryczałty noclegowe. Przedstawiamy na przykładach jak rozliczać kierowców międzynarodowych zarówno w kraju, jak i za granicą. Co z wynagrodzeniem, gdy podróżują do kraju, gdzie pensje kierowców są niższe niż w Polsce? Sprawdź.
W lutym 2022 r. wchodzą w życie kolejne etapy pakietu mobilności. Zapraszamy na webinar poświęcony kosztom pracy i cenom frachtów w Europie w roku 2022.
W mijającym tygodniu przede wszystkim pisaliśmy o przepisach wdrażających pakiet mobilności: nowych zasadach wyznaczania jazdy w nocy, obowiązku wyznaczenia zarządzającego transportem przy transportach busami do 3,5 t, wpisywania symbolu kraju a tachografie itd. Zapraszamy także do zapoznania się z poradami ekspertów wyjaśniającymi – czy pakiet mobilności dotyczy transportów na potrzeby własne busami i czy da się ominąć obowiązek powrotu do kraju co 8 tygodni. Zapraszamy też do pobrania dwóch nowych ebooków.
W lutym 2022 r. wchodzą w życie kolejne przepisy pakietu mobilności – czyli unijnego pakietu rozporządzeń i dyrektyw, które zmieniają obowiązki przedsiębiorców wykonujących transport drogowy i przewozy na potrzeby własne. Te zmiany zostaną wprowadzone do polskich przepisów w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców. Duże zmiany zajdą m.in. w procedurach, według których Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadza kontrole przewoźników.
Kierowcy korzystający z tachografów cyfrowych muszą za każdym razem, gdy przekroczą gracę, wpisywać do tachografu symbol kraju, do którego wjechali. Taki obowiązek przewidują przepisy pakietu mobilności, które weszły w życie 2 lutego br. Kierowca musi więc zatrzymać się na najbliższym parkingu i oznaczyć „kraj rozpoczęcia”.
Symbol kraju, do którego kierowca wjechał, należy wpisać do tachografu na najbliższym parkingu po przekroczeniu granicy. Jeśli kierowca przekracza granicę pociągiem lub promem, symbol kraju należy wpisać w terminalu lub w porcie.
Dokładnie nowe przepisy określają to tak: „Od dnia 2 lutego 2022 r. kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza również symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia”.
Zwróć uwagę na to, że wpis powinien być dokonany od razu po zatrzymaniu się na parkingu, w przepisie użyto bowiem zwrotu „na początku pierwszego postoju”.
Jak krok po kroku wprowadzić symbol kraju po przekroczeniu granicy.
Które tachografy są zwolnione z tego obowiązku - ponieważ rejestrują przekroczenie granicy automatycznie.
Zapraszamy na szkolenie video przedstawiające zmiany wynikające z pakietu mobilności, jakie zaczęły obowiązywać od lutego 2022 r.
Zmiany w polskich przepisach, związane z pakietem mobilności, zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy, kiedy dokładnie zaczną obowiązywać.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium przedstawiające obowiązki firm transportowych wynikające z Pakietu Mobilności. W programie m.in.: obowiązkowe powroty pojazdów (co 8 tygodni) i kierowców (co 4 tygodnie) do kraju, zmiany w rejestracji pracowników delegowanych (rejestr IMI), licencje dla pojazdów o dmc do 3,5 t, rozszerzenie zadań zarządzających transportem, nowe kary za nowe naruszenia przepisów. Zapraszamy na szkolenie z możliwością zadawania pytań.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »