Przeczytaj także:
Porada video:
W podobnych przykładach, pomimo literalnego brzemienia przepisu, służby kontrolne, w drodze wyjątku, stosują zasadę dzielenia jednego odpoczynku tygodniowego. Jest to konieczne, gdyż w niektórych sytuacjach doszłoby do absurdów np. w przypadku nieobecności w ciągu dwóch lub więcej tygodni.
Przepisy pakietu mobilności w zakresie odpoczynków tygodniowych obowiązują już od ponad dwóch lat. Niestety niektórzy kontrolerzy pomimo wcześniejszych wytycznych, w dalszym ciągu żądają od kierowców potwierdzenia odpoczynku trwającego co najmniej 45 godzin poza pojazdem. Kierowcy natomiast nie mają już obowiązku przedstawiać np. faktur za hotel. To w firmie musi być przechowywana dokumentacja o odpoczynku trwającym 45 godzin. Ale uwaga jest wyjątek: jeśli złapią kierowcę na gorącym uczynku czyli na odbieraniu odpoczynku 45 w kabinie.
Jak wynika z przytoczonego przepisu to w firmie musi być przechowywana dokumentacja potwierdzająca prawidłowe zasady odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 45 godzin.
Dane z samej karty kierowcy nie są dokumentem wystarczającym w tym zakresie, z uwagi chociażby na fakt, iż na karcie kierowcy nie rejestrują się dane w zakresie lokalizacji.
Na karcie kierowcy odnotować można tylko symbol kraju rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy, co jednak nie pokrywa się ze ścisłą lokalizacją firmy.
Co prawda niektóre tachografy rejestrują położenie pojazdu (tachografy inteligentne) natomiast również te informacje nie będą wystarczające, ponieważ dotyczą pojazdu, a nie kierowcy.
Z artykułu dowiesz się:
Pakiet mobilności ograniczył możliwość odbierania odpoczynków w kabinie pojazdu. Kiedy taki odpoczynek będzie zgodny z przepisami i nie będzie zakwestionowany przez służby kontrolne?
Każdy odpoczynek trwający mniej niż 45 godzin kierowca może spędzić w pojeździe, nawet w sytuacji, gdy regularny odpoczynek dzienny zostanie połączony z rekompensatą za skrócony odpoczynek tygodniowy, ale łącznie nie przekroczą 45 godzin.
Jak po zmianach związanych z wejściem w życie pakietu mobilności wygląda kwestia rekompensaty za skrócony odpoczynek tygodniowy? Poprzednio kierowca na rekompensatę miał trzy tygodnie, które liczyły się od poniedziałku następującego po zakończeniu skróconego odpoczynku. Jak to wygląda teraz?
W oby systemach prawnych tzn. w rozporządzeniu nr 561/2006 oraz w umowie AETR - przewidziany jest wyjątek polegający na odłożeniu odpoczynku tygodniowego do dnia po dwunastym okresie pracy. Jednak przepisy te zostały w obu tych aktach prawnych inaczej sformułowane. Co to w praktyce oznacza?
Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 marca 2020 r. Karany będzie nie tylko przewoźnik, lecz również kierowca. Od marca br. podwyższone zostaną kary za odbieranie odpoczynków 45-godzinnych w kabinie pojazdu.
Oprócz odpoczynku regularnego i skróconego istnieje jeszcze jedna forma odbierania odpoczynku dziennego. Jest to odpoczynek dzielony, który pozwala na zrobienie krótkiej pauzy, nawet gdy skrócenie odpoczynku jest już niedozwolone. Jak i kiedy go stosować? Sprawdź!
W przypadku odpoczynku tygodniowego, po sześciu 24-godzinnych okresach, obowiązuje on każdego kierowcę – niezależnie od tego czy jeździ solo czy w załodze. Sprawdź jak go zaplanować, jeżdżąc pojedynczo i w duecie.
Kontrolerzy mogą ukarać za odebranie 45-godzinnego odpoczynku w kabinie – w ciągu następnych 28 dni. Wynika to z ubiegłorocznego wyroku TSUE, który zakazał spędzania odpoczynków regularnych w kabinach. Przepisy te oprócz Francji, restrykcyjnie przestrzegane są już w Holandii, Belgii, Anglii, Niemczech oraz we Włoszech. Polscy przewoźnicy muszą zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Dziś w Niemczech wchodzą w życie przepisy sankcjonujące odbieranie 45-godzinnego tygodniowego odpoczynku regularnego w kabinie pojazdu. Ile wyniosą kary i kto je będzie płacił?
Niemcy wprowadzą karę grzywny za odbywanie regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu. Ile będzie trzeba zapłacić?
Francja, Niemcy, Włochy i inne kraje „starej Unii” domagają się, aby polscy kierowcy wracali na regularne odpoczynki tygodniowe do Polski. Nie zgadzają się też na liberalizację zasad dotyczących kabotażu. Co jeszcze chcą zmienić?
Niemcy i Holendrzy planują wprowadzenie kar za odbywanie 45-godzinnego regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie ciężarówki. Od kiedy będzie obowiązywać zakaz?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »