Przepisy pakietu mobilności w zakresie odpoczynków tygodniowych obowiązują już od ponad dwóch lat. Niestety niektórzy kontrolerzy pomimo wcześniejszych wytycznych, w dalszym ciągu żądają od kierowców potwierdzenia odpoczynku trwającego co najmniej 45 godzin poza pojazdem. Kierowcy natomiast nie mają już obowiązku przedstawiać np. faktur za hotel. To w firmie musi być przechowywana dokumentacja o odpoczynku trwającym 45 godzin. Ale uwaga jest wyjątek: jeśli złapią kierowcę na gorącym uczynku czyli na odbieraniu odpoczynku 45 w kabinie.
Z artykułu dowiesz się:
Zgodnie z jednym z przepisów pakietu mobilności, przedsiębiorstwo transportowe musi organizować pracę kierowców w taki sposób, aby:
Ponadto w przepisach pojawił się dodatkowy zapis mówiący o tym, że:
Jak wynika z przytoczonego przepisu to w firmie musi być przechowywana dokumentacja potwierdzająca prawidłowe zasady odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 45 godzin.
Przeczytaj także:
Niewątpliwie dane z samej karty kierowcy nie są dokumentem wystarczającym w tym zakresie, z uwagi chociażby na fakt, iż na karcie kierowcy nie rejestrują się dane w zakresie lokalizacji.
Przypomnę, że na karcie kierowcy odnotować można tylko symbol kraju rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy, co jednak nie pokrywa się ze ścisłą lokalizacją firmy.
Co prawda niektóre tachografy rejestrują położenie pojazdu (tachografy inteligentne) natomiast również te informacje nie będą wystarczające, ponieważ dotyczą pojazdu, a nie kierowcy.
Oczywiście omawiane przypadki będą dotyczyły tylko kierowców obsługujących długie trasy i stosunkowo rzadko wracających do bazy.
Na ten problem zwrócił uwagę właśnie ustawodawca europejski, który stwierdził w uzasadnieniu zmian, że:
Stwierdzono dalej, iż konieczne jest też zapewnienie, by przewoźnicy organizowali pracę kierowców w taki sposób, aby okresy spędzane poza domem nie były zbyt długie oraz aby kierowcy mogli korzystać z długich okresów odpoczynku otrzymywanych jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
Organizacja powrotu powinna pozwolić na dojazd do centrum operacyjnego przedsiębiorstwa w państwie członkowskim jego siedziby lub miejsca zamieszkania kierowcy, a kierowcy powinni mieć swobodę wyboru, gdzie spędzą okres odpoczynku.
Aby wykazać, że przewoźnik wypełnia swoje obowiązki w zakresie organizacji regularnych powrotów, powinien on być w stanie wykorzystywać zapisy tachografu, plany pracy kierowców lub inne dokumenty. Takie dowody powinny być dostępne w jego siedzibie i okazywane na żądanie organów kontroli. Jak z tego wynika musi być prowadzona dodatkowa dokumentacja, a sam wpis kraju rozpoczęcia/zakończenia pracy nie będzie wystarczający.
Obowiązek przechowywania stosownej dokumentacji potwierdzającej warunki w jakich był wykorzystany odpoczynek trwający co najmniej 45 godzinny musi być spełniony w firmie, a kierowca nie musi posiadać żadnych dokumentów w tym zakresie.
Niestety część kontrolujących bezpodstawnie żądła od kierowców różnych dokumentów potwierdzających odpoczynek poza kabiną pojazdu.
Pomimo wcześniejszego stanowiska KE wpływały skargi na działania kontrolerów, co wymusiło na Komisji wystosowanie specjalnej noty do służb kontrolnych.
Dokument ten dotyczy wdrożenia środków zakazujących kierowcom spędzania regularnych tygodniowych okresów odpoczynku w kabinie pojazdu, zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Jak podkreślono Komisja była niejednokrotnie informowana, że niektóre organy krajowe wymagają od kierowców przedstawiania dokumentów, takich jak np. rachunki za usługi hotelowe, na dowód spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w odpowiednim zakwaterowaniu poza pojazdem.
Jak dalej wyjaśniono w dokumencie: Pytania i odpowiedzi na temat wdrażania pierwszego pakietu na rzecz mobilności (Pytanie 6), kierowcy lub pracodawcy mogą zostać ukarani grzywną jedynie za nieprzestrzeganie zakazu korzystania z regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata) w pojeździe, jeżeli w momencie kontroli stwierdzono, że kierowcy spędzali regularny tygodniowy odpoczynek w pojeździe.
Jednocześnie zauważono, że art. 34 ust. 3 rozporządzenia 165/2014 nie wyklucza możliwości przeprowadzania przez krajowe organy kontroli dotyczących poprzednich tygodniowych odpoczynków, które mogły zostać wykorzystane w innym państwie członkowskim. W związku z tym organy krajowe mogą przeprowadzać takie kontrole w dowolnym momencie.
Jednakże, jak określono w tym artykule, kierowcy nie są zobowiązani do przedkładania dowodów potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu. Obejmuje to również sytuację odbywania regularnego tygodniowego odpoczynku poza pojazdem.
Tym samym organy ścigania nie mogą wymagać od kierowców dokumentów potwierdzających, że ich regularny tygodniowy odpoczynek poprzedzający kontrolę drogową nie został spędzony w pojeździe.
Podkreślono również, że ustne przyznanie się kierowcy nie uniemożliwia organom kontrolnym nałożenie kary pieniężnej na tej podstawie. Natomiast w przypadku podejrzenia naruszenia zakazu odbywania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie, którego nie można ustalić ze względu na brak danych z kontroli drogowej, kontrolerzy powinni skorzystać z możliwości pomocy kontrolerów z kraju siedziby firmy.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: